sfe
Besserwisser

Det tråkiga med att vara pessimist är att man så ofta har rätt.
|
Post by sfe on Jan 19, 2010 12:37:32 GMT 1
Härligt! Skoltillverkad parallelltving! Jag anade det aldrig vid tillfället men min tving är utan konkurrens det jag använt mest av alla prylar jag gjorde i slöjden, praktiken och allt vad det kallades. Det känns som om den varit mer användbar än vad vissa ämnen under hela skoltiden bidragit med. ;D
|
|
magnus
Allvetande
Samlar all m?jlig Goya....
|
Post by magnus on Jan 19, 2010 18:44:04 GMT 1
Härligt! Skoltillverkad parallelltving! Jag anade det aldrig vid tillfället men min tving är utan konkurrens det jag använt mest av alla prylar jag gjorde i slöjden, praktiken och allt vad det kallades. Det känns som om den varit mer användbar än vad vissa ämnen under hela skoltiden bidragit med. ;D Stefan, Jag har gått 4-årig teknisk linje på Polhemsgymnasiet (78-81), och gjorde en parallell-tving i verkstadstekniken (för "gubben Marz"), men det här är faktiskt en original L.E. Starrett.
|
|
sfe
Besserwisser

|
Post by sfe on Jan 20, 2010 15:50:20 GMT 1
Kul! Vi gick alltså på Polhem samtidigt? Jag gick 3:an och 4:an där 78-80. Alla jag sett förut har varit tillverkade i skolmiljö och jag tog därför för givet att även denna var det.
|
|
sfe
Besserwisser

|
Post by sfe on Jan 22, 2010 20:21:32 GMT 1
Detta är ett tidsbegränsat verktygstips!!!!!!
Kjell&Co säljer ut en webkamera som är relativt slank. Jag lyckades få ner den i min Levin m22 som har relativt normala f-hål. (Jag har sett mindre men jag har också sett större.) Hur man sedan hanterar kameran inne i en f-hålsgitarr är en annan sak. Bildkvalitén är väl sådär med lite släpig och grynig bild men programvaran var till skillnad från Logitechs, som jag har sedan tidigare, lätthanterad och funkade med en gång efter installation även i fullskärmsläge. Artiklenumret på kameran är 98340. Och nu till det bästa: DEN KOSTAR 100:-!!!!! Skynda om ni är intresserade innan dom är slut.
|
|
magnus
Allvetande
|
Post by magnus on Feb 28, 2010 21:24:28 GMT 1
|
|
|
Post by abarth on Apr 30, 2010 8:59:59 GMT 1
|
|
|
Post by Laer on May 2, 2010 9:00:46 GMT 1
Såna där har jag flera st hemma, bra, men "hyveln" är ett rakblad, så den är rätt vek. De är egentligen för att hyvla bort tapetskarvar, så man får vara försiktig.  Finns på Clas också.
|
|
sfe
Besserwisser

|
Post by sfe on Jun 5, 2010 9:09:09 GMT 1
Ett självklarhet om stämskruvar men jag har inte börjat använda metoden själv förrän ganska nyligen.  Stämskruvar på platta är mycket beroende av att hålen i trät de går igenom är korrekt borrade. Vinkelrätt mot skruvarnas platta och med rätt individuellt avstånd så att det inte böjer och spänner. Bara någon halvmillimeter fel kan göra att skruvarna går onödigt trögt. Denna borrning är nästan omöjlig att göra för hand och svår även i en pelarborr av hyfsad hemmakvalité.  Därför behöver man en borrjigg. Sådana här finns att köpa på Stew-Mac men har man själv tillgång till en fräsmaskin av industriell kvalité med noggranna mätfunktioner är det ett lätt jobb att tillverka en borrjigg av ett fyrkantstål där hålen är exakt 90 grader till anliggningsytan, ligger i linje och avstånden är rätt. Gör man hålen 10 mm passar de till de grövsta gitarrmekanikerna. Bussningen är till för att borra 7mm hål och pinnarna för att fixera jiggen i hål man redan borrat. Bussning och pinnar gör man i de dimensioner man behöver. (Med en svarv alltså, som i mitt fall passande står intill fräsen.)  Borrar gör man med spetsborrar av god kvalité. Vik hädan från Rustas 10-kronorslådor. Runda av spiralkanterna som jag markerat på bilden med en Dremel så snurrar borren lättare i jiggen. Det räcker att spara en halv cm längst ut. OBS att det bara är de skarpa kanterna som skall bort. Borrets diameter får inte ändras för då styr inte jiggen. Detta tips är inte enbart för nybyggen. Även gamla gitarrer kan må gott av att få stämskruvarna korrekt monterade. Ibland behöver man plugga innan man borrar men det kan också räcka med att bara putsa av hålen lite för att stämskruvarna skall fungera mycket bättre. Min Kalamazoo KG-14 blev mycket, mycket bättre efter behandligen (och gitarrdelsindustrin gick miste om att sälja en sats nya stämskruvar  ).  Nu återstår för mig att göra en jigg för slitsade huvuden. Det finns på Stew-Mac men jag kan nog göra en själv. (Kanske med hjälp av någon jobbarkompis som är mer bekant med maskinerna än vad jag är.)
|
|
|
Post by rogerh on Jun 5, 2010 10:21:16 GMT 1
Det där är bra grejor. Man kan helt inte klara sig utan - jag har försökt.
|
|
|
Post by Anton on Jul 25, 2010 21:21:59 GMT 1
Skulle laga en kompis´ gitarr, vars stall hade lossnat, men då jag inte äger några tillräkligt djupa tvingar så löste jag det på detta vis som jag tänkte tipsa om. Specialtvingar är väl smidigare, men detta är billigare (om man har grejerna hemma)   Gängad stång och mutter gör att man kan få jämnt tryck över stallet  (man får staga upp med något som leder trycket tilll bottnen inne i gitarren) 
|
|
sfe
Besserwisser

|
Post by sfe on Jul 26, 2010 18:49:19 GMT 1
Inte dumt Anton! Jag har begagnat mig av någon liknande metod när jag limmat lösa balkar i en f-hålsgitarr. Stalltvingar är annars inte speciellt svåra att göra.  Själv tvingen svetsar man eller böjer av fyrkantsstål. Ett besök på Rusta, eller valfritt liknande ställe där kunder utseendemässigt skiljer sig en del från kunderna på, säg, NK (Kolla detta nästa gång ni är där. Därmed inte sagt att jag själv tillhör NK-kretsen. Jag kanske passar väl in i Rustaflocken.  ), kan resultera i billiga modelltvingar som man plundrar på skruven och tryckplattan som kan vara lite besvärliga att tillverka själv. Stödpunkter för tvingen kan man göra av vanliga skruv med lite filt på huvudet.
|
|
|
Post by sterner on Aug 24, 2010 0:48:05 GMT 1
Clas Ohlson har en inspektionskamera (14 mm diameter) på en böjlig arm (65 cm). Den ansluts till datorns USB-port och se bilden direkt i datorn. Färgbild. Lysdioder i kamerahuvudet. 399:-
|
|
|
Post by perhallgren on Aug 24, 2010 10:14:04 GMT 1
Clas Ohlson har en inspektionskamera (14 mm diameter) på en böjlig arm (65 cm). Den ansluts till datorns USB-port och se bilden direkt i datorn. Färgbild. Lysdioder i kamerahuvudet. 399:- Jag har en denna men finner den fullständigt meningslös för arbete med gitarrer. Det är inget fel på prylen i sig, bara att den inte lämpar sig för det trånga utrymme som är inne i gitarrlådan. Jag säljer gärna min kamera för 350 kr + frakt till den som är intresserad. Den är bara testkörd en gång.
|
|
magnus
Allvetande
|
Post by magnus on Aug 25, 2010 0:14:03 GMT 1
Clas Ohlson har en inspektionskamera (14 mm diameter) på en böjlig arm (65 cm). Den ansluts till datorns USB-port och se bilden direkt i datorn. Färgbild. Lysdioder i kamerahuvudet. 399:- Jag har en denna men finner den fullständigt meningslös för arbete med gitarrer. Det är inget fel på prylen i sig, bara att den inte lämpar sig för det trånga utrymme som är inne i gitarrlådan. Jag säljer gärna min kamera för 350 kr + frakt till den som är intresserad. Den är bara testkörd en gång. Undrar om det inte är dags för en fika i Gråbo snart, Per. Så kan jag kolla om den är intressant... Kul att se att du flikar in lite synpunkter ibland. Du är saknad, men jag vet att du ibland (liksom Danove) lurar i vassen...
|
|
sfe
Besserwisser

|
Post by sfe on Aug 27, 2010 18:19:22 GMT 1
Clas Ohlson har en inspektionskamera (14 mm diameter) på en böjlig arm (65 cm). Den ansluts till datorns USB-port och se bilden direkt i datorn. Färgbild. Lysdioder i kamerahuvudet. 399:- Jag har en denna men finner den fullständigt meningslös för arbete med gitarrer. Det är inget fel på prylen i sig, bara att den inte lämpar sig för det trånga utrymme som är inne i gitarrlådan. Jag säljer gärna min kamera för 350 kr + frakt till den som är intresserad. Den är bara testkörd en gång. Tack för den kommentaren Per! Jag var på Clabbe i onsdags och kollade på den men släppte den tills vidare då det inte fanns någon uppgift om fokuseringsavstånd. Personalen hade ingen aning. Blev naturlgitvis erbjuden att ta hem och pröva, det är ju "öppet köp" så länge vara och förpackning ser oanvända ut, men tänkte att jag skulle fråga här istället. Jag har några små web-kameror som funkar OK för ändamålet, även om dom är lite svåra att positionera inne i instrumentet, så jag har ju inget skriande behov..
|
|