magnus
Allvetande
Samlar all m?jlig Goya....
|
Post by magnus on Jun 14, 2009 19:52:57 GMT 1
Jag startar en tråd där vi kan visa smarta och användbara verktyg för reparationsarbeten. Den som känner för det kan fylla på. Jag väljer att lägga den under Gitarrer allmänt, men accepterer om den flyttas till OT. Det som triggade mig var den här finurliga linjalen för att mäta t.ex. stränghöjd. En sådan skulle jag gärna ha! 
|
|
|
Post by Tweedman on Jun 14, 2009 20:29:59 GMT 1
Finns i välsorterade järnaffärer!!
|
|
|
Post by Peter on Jun 14, 2009 20:57:31 GMT 1
Jag startar en tråd där vi kan visa smarta och användbara verktyg för reparationsarbeten. Menar du även sånt som vi hittat på själva också? Det kan vara praktiskt med en magnet på en skruvmejsel för små bångstyriga stålskruvar.  Eller en "vagn" för att slipa in flytande stall med (idén snodd från Stew-Mac)  Mjölksyra i arnarna av stämskruvandet? En strängvev dittryckt på en sladdlös skruvdragare.  Den där finurliga fyrkantsverktyget för att dra åt eller lossa halsarna på Levinare med skruvad hals.  Ett bekvämt stöd för gitarrhalsen när man "mekar". Fixas lätt med en fyr-tum-fyra. 
|
|
magnus
Allvetande
|
Post by magnus on Jun 14, 2009 22:31:41 GMT 1
Menar du även sånt som vi hittat på själva också? Självklart! I synnerhet sådant.... Den där finurliga fyrkantsverktyget för att dra åt eller lossa halsarna på Levinare med skruvad hals. Men det där tycker jag faktiskt inte riktigt platsar, om du ursäktar. Det är väl finurligare att använda en bitsmejsel med philips no.2, den sitter klockrent. Inte behöver man tillverka något när det finns användbara grejer i verktygslådan redan....? Och förlängare finns om man skall ge sig på en ur 300-serien... Men der är ju kul att verktygsmaka också... 
|
|
|
Post by Peter on Aug 29, 2009 17:11:24 GMT 1
Nu har jag "klistrat" den här tråden. Kan vara bra att ha på ett säkert ställe. Fyll på med finurliga verktyg att meka gitarrer med. Vi ska försöka att hålla "skitsnack" borta från den här tråden 
|
|
sfe
Besserwisser

Det tråkiga med att vara pessimist är att man så ofta har rätt.
|
Post by sfe on Aug 29, 2009 17:56:04 GMT 1
 Dynamo-ficklampa från Rusta, 39:-. Tag ur dioderna och sätt dom på en sladd. Sandpappra dom matta så sprider dom ljuset bättre. 
|
|
magnus
Allvetande
|
Post by magnus on Aug 29, 2009 20:14:46 GMT 1
Efter lite knåpande hade jag 3 utmärkta spännverktyg.  Gamla suddigum blev bra anhåll mot locket. En följd av att ha haft en far i lärarskrået är att jag har gott om suddigum...  
|
|
|
Post by Björn A on Aug 29, 2009 22:09:33 GMT 1
Hej Jag ansluter med några mojänger. Mvh Björn A Enhet för att slipa in stall på fioler. Fästes på greppbrädan. Stallets vinkel och höjd rätt på ett kick.  Enhet till Dremel för att fräsa spår för kantlist  Favorit i repris. Byta strängar utan kramp.  Böja trä  Tillverka plektrumskydd efter mall 
|
|
magnus
Allvetande
|
Post by magnus on Aug 30, 2009 15:18:22 GMT 1
För den som inte har tålamod eller målmedvetenhet att bygga riktiga spännmanicker, varför inte använda gitarrens egna stämmisar till att spänna fast diamantlagningarna...?  
|
|
magnus
Allvetande
|
Post by magnus on Aug 30, 2009 15:23:13 GMT 1
Och vi skall inte glömma att det finns fiffiga verktyg att köpa färdiga, man behöver inte hitta på allt själv... I give You....., The Intonator...! 
|
|
magnus
Allvetande
|
Post by magnus on Aug 30, 2009 15:27:28 GMT 1
En variant på Frank Fords nedslipade blyertspenna. Ett snedslipat blyerts-stift går också bra...  Voila! Ett streck som guidar optimalt djup vid infilning av sadelspår.  
|
|
|
Post by Klangfix on Aug 30, 2009 19:39:25 GMT 1
 Favorit i repris. Strängtvingar för att dra ner bottenhalvorna mot ribborna. Kan också användas för att montera lagningslappar (diamantlappar) på insidan om man trär upp dem på en sträng med en knut eller kula i änden.
|
|
|
Post by snapcase on Aug 31, 2009 15:16:24 GMT 1
This one looks like a cool tool, but be careful with it. sometimes don't work so good. Check this.
|
|
|
Post by snapcase on Aug 31, 2009 15:19:30 GMT 1
|
|
|
Post by snapcase on Aug 31, 2009 15:29:29 GMT 1
A very interesting tool for any vintage guitar lover.  Check them here and here.
|
|