|
Post by Klangfix on Aug 20, 2010 22:22:47 GMT 1
En släkting hade härförleden kommit över en Levin 315 på loppis ute på skånska landsbygden för det facila priset av 170kr (etthundrasjuttio!!!) Dyrt eller hur?  Nu har den i alla fall hamnat i verkstan hemma hos mig och jag tänker med varsam hand återge den livet. Här kommer först några snabba bilder, därefter har jag några frågor.     1. På baksidan av halsen har mittådran kommit ut en bit. Det verkar inte som den fjädrar då man trycker på den. Är detta vanligt? Vad göra? Slipa ner och lacka, eller? 2. Krakeleringen på huvudets framsida är våldsam och trillar av bara man pillar på den. Ska man möjligen lacka om just denna del? Jag ska naturligtvis inte röra kroppens lack. Möjligen ska jag fylla i de värsta hålen. 3. Jag är nu också på jakt efter originalmekanik och original stränghållare. Den jag har liggande är från en enklare modell (Levin 335 ?) Hör av dig om du har något av dessa till salu. Mekaniken måste inte vara original, men den ska helst vara kapslad och förgylld med "pärlemor"-knoppar.
|
|
|
Post by Peter on Aug 20, 2010 22:36:41 GMT 1
Jag tror jag har en original strängahållare. Ska kolla 
|
|
magnus
Allvetande
Samlar all m?jlig Goya....
|
Post by magnus on Aug 20, 2010 22:43:13 GMT 1
Den är från runt 1960 va? Jag har för mig att de hade "1900" på dragstångslocket för 60-årsjubileet. Jag har för mig att Peter hade samma symptom på halsens undersida just på en 315 och han pressade in det under uppvärmning. Såvitt jag vet stannade det efter åtgärden. Jag tror personligen det är dragstången som trycker ut mittremsan när den "rätas ut" under inspänning. Den gör en konstig krök just vid hälen, jag tror att det var en av anledningarna till att de senare gick över till rak dragstång. Göran Levin förklarade för mig en gång när jag frågade att " Vi lärde oss att man bara kan böja stålet en gång". Jag tror han menade att den rätar ut sig när den dras åt. En av effekterna kan ha varit den du har på denna. 
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Aug 20, 2010 23:03:33 GMT 1
Snygg, men fruktansvärt dyrt.... Jag har för mig att Frank Ford på sin sida www.frets.com visar någon lagning då han åtgärdar hårt krackelerad lack med någon för ändamålet lämplig vätska som löser upp cellulosan och låter den flyta ihop igen. Efter lite polering såg det ut som nytt.
|
|
|
Post by archtop on Aug 21, 2010 6:39:52 GMT 1
T-sprit funkar ungefär så.
|
|
|
Post by Peter on Aug 21, 2010 17:10:28 GMT 1
Jag har för mig att Peter hade samma symptom på halsens undersida just på en 315 och han pressade in det under uppvärmning. Såvitt jag vet stannade det efter åtgärden. Jag har lyckats på två gitarrer och misslyckats på en ;D Jag tror personligen det är dragstången som trycker ut mittremsan när den "rätas ut" under inspänning. Den gör en konstig krök just vid hälen, jag tror att det var en av anledningarna till att de senare gick över till rak dragstång. På 300-serien är dragstången rak. Den ser inte ut som på den skiss du visar. Jag har dragit ut den på flera stycken av mina.
|
|
Calle
Allvetande
|
Post by Calle on Aug 21, 2010 17:19:13 GMT 1
Jodå Magnus, den 315 jag sålde till Peter har jag köpt tillbaka och Peter har pressat in det riktigt bra, men, nu har det krupit ut uppe vid övergången mellan hals och huvud. ca 0,5 mm. Gitarren är helt ok att spela på men jag kommer att så småningom lämna in den till min kompis Stefan Alexandersson i Husby-karby utanför Uppsala som är mycket duktig på att fixa allt möjligt. Jag har fyra gitarrer där just nu för lite av varje. 
|
|
magnus
Allvetande
|
Post by magnus on Aug 22, 2010 9:03:54 GMT 1
Snygg, men fruktansvärt dyrt.... Jag har för mig att Frank Ford på sin sida www.frets.com visar någon lagning då han åtgärdar hårt krackelerad lack med någon för ändamålet lämplig vätska som löser upp cellulosan och låter den flyta ihop igen. Efter lite polering såg det ut som nytt. Cellusolve, och jag tolkar de spontant som en gelaktig vätska som löser celluloid och stelnar igen utan missfärgning. Jag lagade ett par gamla RayBan-glasögonbågar genom att väta brottytorna med Aceton och trycka ihop. Acetonet löste upp materialet kring brottet så att det blev mjukt och formbart, men det hade en vit hinna på sig när det stelnade. Jag är rätt säker på att den ytan går att polera bort.
|
|
magnus
Allvetande
|
Post by magnus on Aug 22, 2010 9:07:39 GMT 1
Jag har för mig att Peter hade samma symptom på halsens undersida just på en 315 och han pressade in det under uppvärmning. Såvitt jag vet stannade det efter åtgärden. Jag har lyckats på två gitarrer och misslyckats på en ;D Jag tror personligen det är dragstången som trycker ut mittremsan när den "rätas ut" under inspänning. Den gör en konstig krök just vid hälen, jag tror att det var en av anledningarna till att de senare gick över till rak dragstång. På 300-serien är dragstången rak. Den ser inte ut som på den skiss du visar. Jag har dragit ut den på flera stycken av mina. Isåfall så tror jag att man under uppvärmning kan jobba in tunnt blandat hudlim och pressa träet på plats Alternativt använda CA lim som inte stelnar för snabbt.
|
|
|
Post by Klangfix on Aug 22, 2010 10:07:28 GMT 1
Egentligen söker jag anledningen till att mittlisten har en tendens att vilja krypa ut. Magnus visar en bild på hur dragstången ser ut i en akustisk Levin och Peter påstår att den i Levin 315 är spikrak, vilket han sett i ett flertal fall då han demonterat dragstänger. I såfall skulle den ju inte vilja krypa ut med anledningen av dragstången. Undrar bara varför den vill krypa ut? Kan det möjligen vara så att dragstången har en tendens att vilja pressa ihop mittendelen av halsen i längsled så att mittstickan knäcker ut. Nånting sånt:  Bildtexten är oväsentlig. I så fall kanske det bara handlar om att mittstickan måste limmas tillräckligt bra ihop med övriga halsen, så att den inte sticker iväg när dragstången gör sitt jobb. Var limmet inte bra, eller varför ser vi inte fler halsar på andra gitarrer där mittlisten knäcker ut? Min plan är i alla fall att släppa på dragstången, massera in lim och klämma ihop - kanske med hjälp av lite värme också. Jag ser just nu ingen direkt anledning att demontera hals och dragstång. Jag är lite orolig för att då inte få in dragstången igen. Vad säger ni?
|
|
|
Post by Peter on Aug 22, 2010 12:01:25 GMT 1
Jag har lyckats på två gitarrer och misslyckats på en ;D På 300-serien är dragstången rak. Den ser inte ut som på den skiss du visar. Jag har dragit ut den på flera stycken av mina. Isåfall så tror jag att man under uppvärmning kan jobba in tunnt blandat hudlim och pressa träet på plats Alternativt använda CA lim som inte stelnar för snabbt. Well. Det var ju så jag gjorde 
|
|
|
Post by Peter on Aug 22, 2010 12:05:15 GMT 1
Egentligen söker jag anledningen till att mittlisten har en tendens att vilja krypa ut. Magnus visar en bild på hur dragstången ser ut i en akustisk Levin och Peter påstår att den i Levin 315 är spikrak, vilket han sett i ett flertal fall då han demonterat dragstänger. I såfall skulle den ju inte vilja krypa ut med anledningen av dragstången. Ja. Den var ju inte spirak precis. Nog var det lite trögt att dra ut den, men det var inga problem när jag först knackade ut den lite från hälen och sen nöp fast med en polygrip och drog ut den. Halsen var borttagen från kroppen.
|
|
magnus
Allvetande
|
Post by magnus on Aug 22, 2010 15:28:17 GMT 1
Kan det möjligen vara så att dragstången har en tendens att vilja pressa ihop mittendelen av halsen i längsled så att mittstickan knäcker ut. Vad säger ni? Jag tror att det kan stämma. I synnerhet i exemplet Calle beskriver, för i skallen är det min erfarenhet att den fyrkantiga bricka som tryckr mot trät i stort sett inte är bredare än själva mitt-delen. Dragstången ligger dessutom så nära botten i halsen så att limytan blir relativt liten, så det vill verkligen till att limningen blivit lyckad. I gitarrändan av en 300-gitarr vet jag inte riktigt hur det ser ut, men jag gissar attstången går genom en stående metallstav som står lodrät i klacken. jag har bara sett denna "in real life" på flattops men på vissa går dragstången genom ett gängat hål (sitter alltså fixerad i staven) men på vissa löper dragstången igenom ett hål med aningen större diameter och drar så att säga enbart i halsklossen inne i gitarrkroppen (vilket för mig verkar vettigast). Sitter den förankrad i staven så kommer ju staven att pressa extremt hårt i längsled på mittdelen av halsen och om då limmningen är bristfällig (vilket säkerligen hände) så kan denna effekt uppstå efter några decennier.
|
|
|
Post by Klangfix on Sept 3, 2010 13:56:59 GMT 1
Hej! Nu är jag igång igen. Arbetet fortskrider. För tillfället håller jag på och lackar om huvudet eftersom all lack gick att pilla bort med naglarna. Det var svårt att spara. För att inte huvudet ska se nylackat ut grundade jag med shellack som gav rätt gul färgton. Därefter håller jag nu på att bygga upp klarlack med cellulosalack. Det tar sin tid... Vidare jagar jag fortfarande stämskruvar. Det ska alltså vara den här typen:  Fabrikatet är Kolb och kommer från Tyskland. Det har visat sig riktigt svårt att hitta, så alla tips mottages tacksamt. Har du några stämskruvar till salu som liknar dessa är det också intressant. Det är för övrigt 30 mm mellan skruvarna. Vidare har jag gett mig på halslisten på baksidan. Den hade ju krupit ut p g a dragstången. Jag testade försiktigt att klämma med en tving och då slöt sig faktiskt sprickan något när listen kom in i halsen. Jag beslöt därför att trycka in så mycket lim jag kunde och sen bara pressa ihop så gott det gick. Går det så går det, annars får jag ta till epoxy eller superlim.  Vidare tror jag inte att jag visat botten. Den är hel och fin men har gott om trubbiga skrapmärken efter byxspännen och liknande, men den ska få vara som den är. Några få ställen saknar lack och där vill jag nog bättra lite eftersom jag vill att allt naket trä ska vara skyddat.  Fortsättning följer...
|
|
|
Post by Peter on Sept 3, 2010 14:03:19 GMT 1
Härlig baksida 
|
|