Post by Klangfix on May 17, 2010 9:02:55 GMT 1
Hej!
Det var ett tag sedan jag visade lite renoveringsbilder. Jag har tre ständiga gitarrprojekt som ligger och väntar på mig, men just nu står dessa stilla. Det är lätt hänt att det dyker upp något som jag "bara ska fixa till lite". Sen har det plötsligt gått många kvällar till andra gitarrprojekt.
Den här gången skulle jag "bara fixa till" ett loppisfynd. Gitarren hittade min svärmor på Röda korsets loppis i Höör och jag köpte den för en hundring, för jag tyckte modellen var lite ovanlig med snedskuren greppbräda på locket och 5-lagers kantlist på sargen och kring ljudhålet.
Mensuren är 600mm och jag tror att det egentligen är en stålsträngad gitarr, med tanke på de tunna strängstolparna i mekaniken och med tanke på försänkningen i stallet.
Efter att ha plockat av de fem strängarna av blandad sort (nylon/stål) som satt på, kunde jag konstatera att gitarren hade nog spelats rejält mycket av någon som spelat på i stort sett hela halsen. Halsen hade dessutom lossnat i sitt fäste och glipade 3-4 mm då man vickade på den.
Efter en halvtimmes värmepistol i svärfars verkstad, kunde jag få in en tunn smörkniv under greppbrädan och sen var det lättare att vicka loss halsen. Det tog mindre än en timme att sära på delarna.
Kroppen
Väl hemma i min egen verkstad började med att limma ihop diverse sprickor i locket. Det blev även en lagningslapp på insidan under den värsta sprickan.

Jag fick även komma på ett sätt att laga kantlisterna kring ljudhålet. De tre yttersta hade krympt (eller gitarren hade deformerats) och hade delvis lossnat. Bilder saknas, men jag lyckades i alla fall såga ett hack där greppbrädan hänger över kantlisten och limma dit en bit kantlist i glipan. Genom att göra denna passbit lagom tjock, kunde jag få den att pressa ut resten av hela kantlisten då jag senare limmade dit den med superlim. Jag fick maskera locket noga, så jag inte kladdade ner det med superlim. Passbiten syns inte efter att greppbrädan kommit på.
Halsen
Gitarren har nollband, dvs sadeln styr endast strängarna i sidled. För att komma åt att slipa bandstavarna bättre lossade jag sadeln med ett stämjärn. Det är möjligt att jag kunde ha knackat bort den med en träkloss också, men den satt rätt hårt limmad, så jag fick limma ihop två bitar efteråt. Sadeln var i ebenholz och gick att återanvända.


Greppbrädan var ingrodd med hudavlagringar och smuts. Jag sicklade bort allt med ett tjockt rakblad. Greppbrädan var faktiskt i äkta rosewood och luktade karakteristiskt sött då man sniffade på slipdammet.
Här syns halsen underifrån:

Halsprofilen är mycket platt och kan närmast beskrivas som rektangulär med avrundade hörn. Halsen är laminerad av tre träbitar och har även tre frästa spår mellan hals och greppbräda, synliga från änden. Jag testade att sticka in en metalltråd i det mittersta spåret och det gick att komma in ca 20-25 cm. Jag övervägde nästan att limma in en metallförstärkning, men med tanke på att halsen var i det närmaste spikrak, brydde jag mig inte om det.
Det syns inte så tydligt på denna bild, men halshälen har en laxstjärt som dessvärre inte är värst noga tillskuren. Det är nog så att det inte funnits så stora ytor som faktiskt legat mot varandra i limfogen.
Hursomhelst, så var det dags för bandstavsslipning. Jag slipade först med en 30 cm lång slipkloss på vilken jag tejpat fast ett 400 korns slippapper med dubbelhäftande tejp. Jag slipade tills alla bandstavarna kom i samma höjd, vilket kommer att kompensera eventuella avvikeleser i själva greppbrädans form. Det viktiga är ju var topparna på bandstavarna befinner sig. Naturligtvis måste ju halsen vara någotsånär rak innan man börjar, men det var den i det här fallet.

I ovanstående bild kan man se hur jag tejpat maskeringstejp mellan bandstavarna, för nu var det dags för omkröning, omslipning och polering av bandstavarna.
Jag har ingen bild på hur omkröningen gjordes på denna gitarr, men det ser ungefär ut så här:

Filen är från ebay och är en 150-grit fil. Köp gärna en 300 grit istället för jag tycker min är lite grov. Det blir så mycket efterarbete.
Efter omkröningen slipade jag med 400-papper och stålull tills reporna från filen var borta.
Därefter polerade jag med borrmaskin, filttrissa och polermedel.

Detta är inte heller samma gitarr, men i princip såg det ut så här.
När det var klart, såg det i alla fall ut så här:

Som ny.
Nu skulle jag då försöka få ihop den igen. Först skulle halsen riktas om, vilket innebar att jag fick såga bort lite material från hälen för att halsvinklen skulle förändras så att greppbrädan hamnade i linje med stallets överkant. Dessutom behövde jag lägga en kil under greppbrädan som nu kom att glipa 3-4mm vid ljudhålet.
I min bra-att-ha låda hittade jag en tunn kil som jag skurit till på svärfars bandsåg. Kilen var av päronträ. Det fick duga.

Här limmas kilen på.
Och så här ser det ut efter limning:

Fast hur det nu var, så blev kilen inte tillräckligt tjock i framkant. Jag fick trots allt limma på en bit fanér för att justera vinkeln ytterligare. Att jobba med tunna kilar är vanskligt, för det är inte lätt att forma kilen så den blir plan. Jag skar ett styrspår i mitten av kilen med ett stämjärn. Sen slipade jag med en liten tunn träkloss, på vilken jag satt ett slippapper med dubbelhäftande tejp (dubbelhäftande tejp=bästa hjälpmedlet enligt min mening).

Nu är det äntligen klart för limning:

Fast inte riktigt än... Först fíck jag justera laxstjärten och passa till små fanérbitar i glipan, så det fanns lite ytor att limma mot. Limmet ska bara sitta på de ytor som inte är ändträ. Eftersom laxstjärten trots allt inte hade världens bästa passform, tog jag det säkra före det osäkra och borrade ett hål genom halsklossen utifrån. Därefter satte jag provisoriskt på halsen och markerade inifrån kroppen var hålet hamnade på halshälen med en vass mejsel. Sen förborrade jag ett hål en bit in i halshälen från den dolda sidan. Allt detta gjordes för att det skulle vara möjligt att dra i en skruv från insidan av kroppen senare. Jag övervägde att skaffa en sån där skruvinsats som gängas in i halsen och som har en invändig maskingänga till en förstärkningsskruv, men det hade bara försenat projektet. Detta var inte så kritiskt. En bra gipsskuv skulle troligen hålla tillräckligt bra och inte fläka upp hälen eftersom jag förborrat.
Nu kom då halsen äntligen på:

Jag satte på en E-sträng som riktmärke, så att vinklarna i sidled och höjdled skulle bli rätt. Det går ju alltid att justera vinklarna något i limningsögonblicket. Limmet jag använde var Titebonds Liquid hide glue. Lång öppningstid, fyller bra och lätt att tvätta bort efteråt.
Ja, och sen var det bara två dygns väntan. Efter ett dygn drog jag i en 45mm gipsskruv med en bricka från insidan. Gipsskuvar är bra, för de har tunn kärna och fläker inte upp träet. Brickan kom till eftersom skruven är försänkt och jag vill inte att den ska gräva sig in i halsklossen och eventuellt spräcka den. Nästa gång ska jag hitta en torx-skruv, för de är lättare att skruva dit utan att behöva trycka på skruven med mejseln. Bauhaus har dock mycket begränsat torx-sortiment. Hornbach är bättre, men jag hade inte vägarna förbi just då.
Jag fick göra ett nytt stallben eftersom detta saknades. Här var jag lite lat, så jag laminerade ihop två olika tjocka kantlister. Skåran var nämligen smalare än normalt. Man kan ju göra ett i ben också, men det kändes lite overkill.
Ja, till sist så valde jag att stränga den med ett set med nylonsträngar, för barnen ska kunna lära sig spela på den och den ska vara lättspelad. Eftersom mensuren bara är 600mm valde jag "super high tension" vilket innebär att de får ungefär vanlig dragkraft då gitarren stäms normalt. Kortare mensur kräver tjockare strängar annars blir det sladdrigt.



Den mörka biten på sidan av greppbrädan är en bit rosewood som jag fick foga in eftersom det fläktes bort en liten bit vid isärtagningen.
Hur blev den då? Jo, väldigt spelvärd. Den intonerar dessutom väldigt bra. Stallbenets position ligger ungefär på dubbla avståndet från nollband till 12:e band + 3-5mm (snedställt). Helt OK placering tydligen. Tonen är väl inte i världsklass, men helt OK för en liten kropp. Halsreliefen är mindre än 0,2 mm på mitten om man trycker ner G-strängen på 1:a och sista bandet. Stränghöjden är skönt låg och äldsta sonen 7 år lyckades ta sitt första D-ackord igår.
Det var ett tag sedan jag visade lite renoveringsbilder. Jag har tre ständiga gitarrprojekt som ligger och väntar på mig, men just nu står dessa stilla. Det är lätt hänt att det dyker upp något som jag "bara ska fixa till lite". Sen har det plötsligt gått många kvällar till andra gitarrprojekt.
Den här gången skulle jag "bara fixa till" ett loppisfynd. Gitarren hittade min svärmor på Röda korsets loppis i Höör och jag köpte den för en hundring, för jag tyckte modellen var lite ovanlig med snedskuren greppbräda på locket och 5-lagers kantlist på sargen och kring ljudhålet.
Mensuren är 600mm och jag tror att det egentligen är en stålsträngad gitarr, med tanke på de tunna strängstolparna i mekaniken och med tanke på försänkningen i stallet.
Efter att ha plockat av de fem strängarna av blandad sort (nylon/stål) som satt på, kunde jag konstatera att gitarren hade nog spelats rejält mycket av någon som spelat på i stort sett hela halsen. Halsen hade dessutom lossnat i sitt fäste och glipade 3-4 mm då man vickade på den.
Efter en halvtimmes värmepistol i svärfars verkstad, kunde jag få in en tunn smörkniv under greppbrädan och sen var det lättare att vicka loss halsen. Det tog mindre än en timme att sära på delarna.
Kroppen
Väl hemma i min egen verkstad började med att limma ihop diverse sprickor i locket. Det blev även en lagningslapp på insidan under den värsta sprickan.

Jag fick även komma på ett sätt att laga kantlisterna kring ljudhålet. De tre yttersta hade krympt (eller gitarren hade deformerats) och hade delvis lossnat. Bilder saknas, men jag lyckades i alla fall såga ett hack där greppbrädan hänger över kantlisten och limma dit en bit kantlist i glipan. Genom att göra denna passbit lagom tjock, kunde jag få den att pressa ut resten av hela kantlisten då jag senare limmade dit den med superlim. Jag fick maskera locket noga, så jag inte kladdade ner det med superlim. Passbiten syns inte efter att greppbrädan kommit på.
Halsen
Gitarren har nollband, dvs sadeln styr endast strängarna i sidled. För att komma åt att slipa bandstavarna bättre lossade jag sadeln med ett stämjärn. Det är möjligt att jag kunde ha knackat bort den med en träkloss också, men den satt rätt hårt limmad, så jag fick limma ihop två bitar efteråt. Sadeln var i ebenholz och gick att återanvända.


Greppbrädan var ingrodd med hudavlagringar och smuts. Jag sicklade bort allt med ett tjockt rakblad. Greppbrädan var faktiskt i äkta rosewood och luktade karakteristiskt sött då man sniffade på slipdammet.
Här syns halsen underifrån:

Halsprofilen är mycket platt och kan närmast beskrivas som rektangulär med avrundade hörn. Halsen är laminerad av tre träbitar och har även tre frästa spår mellan hals och greppbräda, synliga från änden. Jag testade att sticka in en metalltråd i det mittersta spåret och det gick att komma in ca 20-25 cm. Jag övervägde nästan att limma in en metallförstärkning, men med tanke på att halsen var i det närmaste spikrak, brydde jag mig inte om det.
Det syns inte så tydligt på denna bild, men halshälen har en laxstjärt som dessvärre inte är värst noga tillskuren. Det är nog så att det inte funnits så stora ytor som faktiskt legat mot varandra i limfogen.
Hursomhelst, så var det dags för bandstavsslipning. Jag slipade först med en 30 cm lång slipkloss på vilken jag tejpat fast ett 400 korns slippapper med dubbelhäftande tejp. Jag slipade tills alla bandstavarna kom i samma höjd, vilket kommer att kompensera eventuella avvikeleser i själva greppbrädans form. Det viktiga är ju var topparna på bandstavarna befinner sig. Naturligtvis måste ju halsen vara någotsånär rak innan man börjar, men det var den i det här fallet.

I ovanstående bild kan man se hur jag tejpat maskeringstejp mellan bandstavarna, för nu var det dags för omkröning, omslipning och polering av bandstavarna.
Jag har ingen bild på hur omkröningen gjordes på denna gitarr, men det ser ungefär ut så här:

Filen är från ebay och är en 150-grit fil. Köp gärna en 300 grit istället för jag tycker min är lite grov. Det blir så mycket efterarbete.
Efter omkröningen slipade jag med 400-papper och stålull tills reporna från filen var borta.
Därefter polerade jag med borrmaskin, filttrissa och polermedel.

Detta är inte heller samma gitarr, men i princip såg det ut så här.
När det var klart, såg det i alla fall ut så här:

Som ny.
Nu skulle jag då försöka få ihop den igen. Först skulle halsen riktas om, vilket innebar att jag fick såga bort lite material från hälen för att halsvinklen skulle förändras så att greppbrädan hamnade i linje med stallets överkant. Dessutom behövde jag lägga en kil under greppbrädan som nu kom att glipa 3-4mm vid ljudhålet.
I min bra-att-ha låda hittade jag en tunn kil som jag skurit till på svärfars bandsåg. Kilen var av päronträ. Det fick duga.

Här limmas kilen på.
Och så här ser det ut efter limning:

Fast hur det nu var, så blev kilen inte tillräckligt tjock i framkant. Jag fick trots allt limma på en bit fanér för att justera vinkeln ytterligare. Att jobba med tunna kilar är vanskligt, för det är inte lätt att forma kilen så den blir plan. Jag skar ett styrspår i mitten av kilen med ett stämjärn. Sen slipade jag med en liten tunn träkloss, på vilken jag satt ett slippapper med dubbelhäftande tejp (dubbelhäftande tejp=bästa hjälpmedlet enligt min mening).

Nu är det äntligen klart för limning:

Fast inte riktigt än... Först fíck jag justera laxstjärten och passa till små fanérbitar i glipan, så det fanns lite ytor att limma mot. Limmet ska bara sitta på de ytor som inte är ändträ. Eftersom laxstjärten trots allt inte hade världens bästa passform, tog jag det säkra före det osäkra och borrade ett hål genom halsklossen utifrån. Därefter satte jag provisoriskt på halsen och markerade inifrån kroppen var hålet hamnade på halshälen med en vass mejsel. Sen förborrade jag ett hål en bit in i halshälen från den dolda sidan. Allt detta gjordes för att det skulle vara möjligt att dra i en skruv från insidan av kroppen senare. Jag övervägde att skaffa en sån där skruvinsats som gängas in i halsen och som har en invändig maskingänga till en förstärkningsskruv, men det hade bara försenat projektet. Detta var inte så kritiskt. En bra gipsskuv skulle troligen hålla tillräckligt bra och inte fläka upp hälen eftersom jag förborrat.
Nu kom då halsen äntligen på:

Jag satte på en E-sträng som riktmärke, så att vinklarna i sidled och höjdled skulle bli rätt. Det går ju alltid att justera vinklarna något i limningsögonblicket. Limmet jag använde var Titebonds Liquid hide glue. Lång öppningstid, fyller bra och lätt att tvätta bort efteråt.
Ja, och sen var det bara två dygns väntan. Efter ett dygn drog jag i en 45mm gipsskruv med en bricka från insidan. Gipsskuvar är bra, för de har tunn kärna och fläker inte upp träet. Brickan kom till eftersom skruven är försänkt och jag vill inte att den ska gräva sig in i halsklossen och eventuellt spräcka den. Nästa gång ska jag hitta en torx-skruv, för de är lättare att skruva dit utan att behöva trycka på skruven med mejseln. Bauhaus har dock mycket begränsat torx-sortiment. Hornbach är bättre, men jag hade inte vägarna förbi just då.
Jag fick göra ett nytt stallben eftersom detta saknades. Här var jag lite lat, så jag laminerade ihop två olika tjocka kantlister. Skåran var nämligen smalare än normalt. Man kan ju göra ett i ben också, men det kändes lite overkill.
Ja, till sist så valde jag att stränga den med ett set med nylonsträngar, för barnen ska kunna lära sig spela på den och den ska vara lättspelad. Eftersom mensuren bara är 600mm valde jag "super high tension" vilket innebär att de får ungefär vanlig dragkraft då gitarren stäms normalt. Kortare mensur kräver tjockare strängar annars blir det sladdrigt.



Den mörka biten på sidan av greppbrädan är en bit rosewood som jag fick foga in eftersom det fläktes bort en liten bit vid isärtagningen.
Hur blev den då? Jo, väldigt spelvärd. Den intonerar dessutom väldigt bra. Stallbenets position ligger ungefär på dubbla avståndet från nollband till 12:e band + 3-5mm (snedställt). Helt OK placering tydligen. Tonen är väl inte i världsklass, men helt OK för en liten kropp. Halsreliefen är mindre än 0,2 mm på mitten om man trycker ner G-strängen på 1:a och sista bandet. Stränghöjden är skönt låg och äldsta sonen 7 år lyckades ta sitt första D-ackord igår.
