|
Post by minielk on Jun 30, 2009 8:51:39 GMT 1
Som rubriken antyder, jag har varit med om båda angreppssätten på de gitarrer jag ägt. Men vad talar för respektive emot att limma eller icke limma sadlarna?
Mvh, Emil
|
|
|
Post by Klangfix on Jun 30, 2009 9:01:52 GMT 1
Två droppar lim mellan greppbräda och sadel och under sadeln håller sadeln på plats när du t ex byter strängar. Om du vill byta sadel är den lätt att knacka loss med en kloss och en hammare utan att något går sönder. Det blir ingen jättebra fog mellan ändträ och ben/plast. Du kan lugnt limma dit den. Jag har brukat använda Titebonds gula. Det blir hårt och bra och fäster inte jättehårt i ben och plast.
|
|
|
Post by rogerh on Jun 30, 2009 9:24:39 GMT 1
Limmar alltid översadeln med hudlim eller Titebonds gula om jag inte orkar värma på pannan.
Stallet är en annan femma. EGENTLIGEN borde man limma även den för att få bästa ton, men det blir svårt att få lös den sen! Har man sen en piezo sticka under stallbenet är det omöjligt. Möjligen kan man lägga på ett extra tunt lager hudlim/Titebond bara på benytan mitt under och undvika fylla hela spåret med lim.
|
|
|
Post by Peter on Jun 30, 2009 10:09:40 GMT 1
Varför ska en sadel limmas EGENTLIGEN?
En översadel kan jag förstå om strängarna drar den hit och dit, men annars?
Jag limmar aldrig mina översdlar om det absolut inte är nödvändigt.
En droppe superlim om nöden kräver.
Stallsadeln skulle jag aldrig ens fundera på att limma.
En sak kanske ska nämnas här. Mina sadlar gör jag med bra passform. Undersidans kanter ska det slipas en liten radie på (r= 0,5) så den bottnar ordentligt.
|
|
|
Post by rogerh on Jun 30, 2009 10:32:45 GMT 1
Allt handlar om att få bra kontakt mellan ben och trä för att inte tappa energi i överföringen mellan sträng och gitarrens hals/lock/kropp. Ett kristallinskt (hårt när det stelnar) lim säkerställer den kontakten på ett enkelt sätt. Samma sak med band och lim, limmade band dämpar inga vibrationer. Har man fina kontaktytor mellan ben och trä ger det väl ingenting extra om man inte har audiofil-öron Men ju närmare strängen man kommer, desto mer negativ effekt ger dålig passning. Praktiskt och helt ofarligt är det att limma översadeln i alla fall.
|
|
|
Post by minielk on Jun 30, 2009 13:05:42 GMT 1
Jag tänker precis som er. Översadeln är det tveksamt om jag limmar. Men just vad gäller stallsadeln är jag inte helt hundra på att spåret är 100%igt plant, och då riskerar jag ju att tappa kontaktyta. Frågan är hur mycket det gör. Men att lägga tunt med lim även på stallsadeln kanske jag gör.
Fint tips med att ha lite radie på undersidan stallbenet Peter. Det tar jag efter.
|
|
|
Post by rogerh on Jun 30, 2009 13:15:33 GMT 1
Man kan hitta en lagom hård silikonpackning (eller annat tunnt material som är mjukare än ben och lite "flytande") att klippa en liten remsa ur och shimsa upp mellan stallben och trä om man vet att botten är ojämn. Inte ett kristallinskt material och inte perfekt, men bättre med hård silikon undet stallbenet än luft.
Varför ska man inte limma översadeln? Vill man justera in den vid varje omsträngning?
|
|
|
Post by Peter on Jun 30, 2009 13:26:45 GMT 1
Varför ska man inte limma översadeln? Vill man justera in den vid varje omsträngning? Jag har bara ett svar på det; därför att det finns puckon som limmar så in i helvete så man kan förstöra en hel gitarr på allt jävla lim. Här på forumet är det ju, hoppas jag, ingen fara med den biten, men jag vet inte hur många gitarrer och mandoliner jag rivit i där det suttit limmat så det knakar i skiten när jag ska ha bort det (med värme). På min Levin 315 hade de t.o.m. limmat fast det flytande stallet med nåt otroligt inbrottssäkert lim. Det har lämnat tydliga spår. Så du förstår nog Roger att jag är lite allergisk till lim i det här fallet. Vektorkrafterna av strängarna neråt mot sadelbotten räcker för att hålla den på plats. En droppe superlim räcker i värsta fall.
|
|
|
Post by rogerh on Jun 30, 2009 13:32:55 GMT 1
I feel your pain ;D
|
|
|
Post by Peter on Jun 30, 2009 14:26:29 GMT 1
Ja, ja. Nu tog jag väl i lite, men du förstår
|
|
|
Post by danove on Jun 30, 2009 14:44:21 GMT 1
Man kan hitta en lagom hård silikonpackning (eller annat tunnt material som är mjukare än ben och lite "flytande") att klippa en liten remsa ur och shimsa upp mellan stallben och trä om man vet att botten är ojämn. Inte ett kristallinskt material och inte perfekt, men bättre med hård silikon undet stallbenet än luft..... Om man är noga med anliggningen i stallbenets botten, och inte vill fräsa, så kan man använda DAS modellpasta. Den blir stenhård och var ofta enda sättet att få jämn återgivning ur tidiga B-band och följaktligen ett bra sätt att få god anliggning öht. finns en gammal tråd här
|
|
|
Post by rogerh on Jun 30, 2009 15:06:48 GMT 1
Aha. Verkar ju bra
|
|