|
Post by Klangfix on May 10, 2009 21:26:13 GMT 1
Äntligen kom jag till skott och gick till "Lunds smide" där jag hittade en bit aluminiumprofil som var tillräckligt grov. Den blev visserligen bredare än jag tänkt, men jag tror det kan fungera. Jag tror att jag kommer att använda min halsvärmare upp-och-ner, dvs halsen kommer att ligga ovanpå och inte tvärtom som annars är vanligt. Jag tänker mig att jag lägger först två klinkerplattor på arbetsbänken, därefter halsvärmare och överst lägger jag gitarren med greppbrädan neråt mot värmaren, vilande på några små träbitar ute i ändarna. Sen ska man nog kunna sätta en skruvtving kring allt på mitten. Motstånden som är 20st på 2,7 ohm och 50 Watt styck, köpte jag för ett tag sedan på Conrad Electronics (eller vad nu firman heter). De var billigast. Elfa var mycket dyrare. Om man kopplar 230V i 20st 2,7ohms-motstånd som är seriekopplade (=54 ohm), så utvecklas 980W värme. Som temperaturreglering kommer jag att använda en golvvärme-regulator till vilken jag även kopplar ett NTC-motstånd som bättre stämmer överens med det gradtal som jag vill ha. Jag vill ju reglera kring 80 grader och inte kring 25 grader som golvvärme annars ligger på. NTC-moståndet finns på ELFA. Jag återkommer med exakt värde om någon är intresserad. Tills sist kommer jag att montera en stektermometer för att hålla koll på temperaturen så jag lättare kan ställa in rätt gradtal. Jo, en sak till: Kablarna från motstånden kommer att vara värmetåliga kablar, sådana man använder till bastuaggregat. Annars smälter isoleringen. Nu ska jag bara borra och koppla lite. Fortsättning följer. Här ligger allt löst änsålänge.
|
|
|
Post by Laer on May 10, 2009 21:47:13 GMT 1
Heja! Bra initiativ och intressant ska det bli att följa med på resan!
|
|
|
Post by Lasse on May 11, 2009 5:59:39 GMT 1
Heja! Bra initiativ och intressant ska det bli att följa med på resan! +1 Kul !!
|
|
|
Post by danove on May 11, 2009 7:49:02 GMT 1
Intressant - och snyggt komponerat.
NTC-motståndet får du gärna precisera, och gärna var du placerar det i termostaten.
|
|
|
Post by Klangfix on May 11, 2009 8:49:49 GMT 1
Teoretiskt har jag kommit fram till att 100k NTC är optimalt. Hur gjorde jag då? Jo, jag kopplade in ett variabelt motstånd (potentiometer) till golvvärmeregulatorn istället för temperatursensorn. Därefter vred jag på potentiometern tills regulatorn slog till och från. Jag ställde potentiometern precis i omslagsintervallet och kopplade loss den från regulatorn. Därefter mätte jag resistansen i potentiometern. Nu minns jag inte värdet, men jag tror att det låg kring 5k ohm. Därefter letade jag i följande datablad: www1.elfa.se/data1/wwwroot/webroot/Z_DATA/06025886.pdfför att hitta ett NTC-motstånd som hade ca 5k ohm vid ungefär 80 grader. Resultatet blev ett "100k NTC". Mer ELFA info: (man kan inte direktlänka till sidan) "... NTC-motstånd 100kohm Artikelnr. 60-261-08 NTC-motstånd 100kohm pris: 10,20kr + moms Fabrikat: Vishay BCcomponents Typ: 2381 640 63104 En termistor med snäva toleranser på resistans och B-värde. Övriga utmärkande egenskaper är små dimensioner och låg tidskonstant. Resistans: 100 kΩ @ +25 °C Resistanstolerans: ±5 % B-värde: 4190 K @ +25...+85 °C B-värdestolerans: ±3 % Effekttålighet: 0,25 W Delning: 2.54 mm Datablad Fabrikat: Vishay BCcomponents Typbenämning: 2381 640 63104 Ursprungsland: Belgium Möjlig ersättare: 60-280-62 Avvikelser i elektriska data kan förekomma Dimensioner (inkl. förp.): 25X2X3 mm Vikt (inkl. förp.): 0.220 g Katalogsida/utgåva: 307/57 ..." Dessutom går det att reglera temperaturen kring mittenläget, så jag gissar att man kan få reglerområden 60-100 grader, kanske? Det är svårt att säga riktigt exakt var man ska sätta NTC-motståndet, men jag tror att om man sätter det monterat i aluminiumflänsen minst 1cm från ett motstånd, så kommer aluminiumprofilen att hålla jämn temperatur. Sätter man det på gitarrhalsen kommer man att kunna få jämn värme precis i mätpunkten, men då beror det på var man satt motståndet. Sätter man motståndet på halsens baksida, så steker man greppbrädan medan halsens baksida fortfarande är sval. Därför tror jag att man ska hålla aluminiumprofilens temperatur konstant istället. Man kan ju alltid hålla koll på halsens temp med en stektermometer. Jag tänker mig även att lägga på ett "täcke" av mineralulls-isolering ovanpå halsen, så att temperaturen blir jämnare. Risken är annars att det blir väldigt mycket strålningsvärme på greppbrädessidan men ingenting på baksidan.
|
|
|
Post by danove on May 11, 2009 9:33:15 GMT 1
Då tror jag att jag börjar förstå lite mer. NTC-motståndet varierar alltså sitt motstånd i förhållande till den temperatur det befinner sig i.
Klurigt!
Tack för att du delar med dig!
|
|
hrlarson
Jag är en forumsnörd
Posts: 1,573
|
Post by hrlarson on May 11, 2009 12:10:13 GMT 1
En annan är totalt bortdribblad, men djupt imponerad.
|
|
|
Post by Klangfix on May 11, 2009 20:42:30 GMT 1
En annan är totalt bortdribblad, men djupt imponerad. Förlåt! Det var inte meningen att dribbla bort er. Ledsen att jag klippte in för mycket mumbojumbo. NTC = Negative Temperature Coefficient, vilket betyder att det elektriska motståndet blir lägre ju varmare det blir. Detta utnyttjas i all form av elektronisk värmereglering, i t ex golvvärme, värmeelement eller varmvattenberedare. Jag återkommer när tortyrredskapet är klart. ;D
|
|
|
Post by Björn A on May 11, 2009 21:05:49 GMT 1
Hej Klangfix
Bra bygge.
Tänkte bara på några saker.
Du skrev att du kopplade in en potentiometer för att finna omslagspunkten. Var potentiometern linjär eller logaritmisk? Var den logaritmiskt och NTC motståndet linjärt kan det bli ganska brett regleringfönster och mycket ojämn värme.
Skall du inte ha en PTC resistor. Dvs att reststansen öker med ökande temperatur. Då får du miskad ström i kretsen och följdaktligen en lägre effekt. Man vill ju att effekten skall minska då värmen blir för hög. Styr NTC resistorn en regulator förstår jag. Fungerar annars med en Ptc direkt på huvudkretsen. Under förutsättning att den klarar 4,26Ampere förstås som du får i din krets.
Lycka till!
Mvh Björn A
|
|
|
Post by Lasse on May 11, 2009 22:30:59 GMT 1
Wow......... Elektriskt de e nått konstigt me de ................. Volter härs å tvärs genom tråden Jösses hur ni pratar
|
|
|
Post by rikardo on May 11, 2009 22:39:53 GMT 1
Kan ingen händig el tekniker bygga några stycken såna där halsvärmare. Jag skulle gärna köpa en. Och säkert någon fler än jag?!!
|
|
hrlarson
Jag är en forumsnörd
Posts: 1,573
|
Post by hrlarson on May 11, 2009 22:43:20 GMT 1
En annan är totalt bortdribblad, men djupt imponerad. Förlåt! Det var inte meningen att dribbla bort er. Ledsen att jag klippte in för mycket mumbojumbo. Inte ska du be om ursäkt. Det var ju främst riktat till gitarrsnickare och uppfinnarjockar. Om det sedan står en dräglande hop på sidan om och applåderar kan ju inte du hjälpa. Helt allvarligt kan det finnas en tjusning i det totalt obegripliga. Jag hade tidigare för vana att läsa bridgereferaten i Dagens Nyheter för att det är så kittlande bisarrt. Jag har lovat mig själv att aldrig lära mig reglerna för bridge, vilket genast skulle fördärva det nöjet. ;D Din post var dock inte av den sorten, snarare "djävlar-vad-folk-kan"-imponerande.
|
|
|
Post by Peter on May 12, 2009 5:44:55 GMT 1
Hej Klangfix Bra bygge. Tänkte bara på några saker. Du skrev att du kopplade in en potentiometer för att finna omslagspunkten. Var potentiometern linjär eller logaritmisk? Var den logaritmiskt och NTC motståndet linjärt kan det bli ganska brett regleringfönster och mycket ojämn värme. Skall du inte ha en PTC resistor. Dvs att reststansen öker med ökande temperatur. Då får du miskad ström i kretsen och följdaktligen en lägre effekt. Man vill ju att effekten skall minska då värmen blir för hög. Styr NTC resistorn en regulator förstår jag. Fungerar annars med en Ptc direkt på huvudkretsen. Under förutsättning att den klarar 4,26Ampere förstås som du får i din krets. Lycka till! Mvh Björn A Inte för att jag förstår så mycket av de här skriverierna, men har du kopplat min halsvärmare som du beskriver ovanstående?
|
|
Patrik
Besserwisser
Spela framför allt!
Posts: 2,592
|
Post by Patrik on May 12, 2009 7:07:44 GMT 1
Kan ingen händig el tekniker bygga några stycken såna där halsvärmare. Jag skulle gärna köpa en. Och säkert någon fler än jag?!! Yepp. Jag skulle också köpa en!
|
|
|
Post by rogerh on May 12, 2009 7:25:11 GMT 1
Inte för att döda snickarglädjen, men man klarar sig bra med ett strykjärn, några metallbitar och ett gäng tvingar och mothåll också. Fördelen med den metoden är att den är flexibel och man kan punktvärma där det behövs. Halsen brukar bara vara böjd på ett ställe ;D
|
|