|
Post by Peter on Nov 17, 2008 20:06:12 GMT 1
Jag tänkte laga en spricka på baksidan på min Levin modell 22 från -44. Det lustiga är att den är väldigt mycket öppen i mitten medans upptill och nertill är den inte sprucken alls. Om jag tar bort botten. Kan jag då "klämma" ihop den så sprickerna går ihop på mitten? Den har släppt från ribborna ca 5 cm från sprickorna och ut mot sargen. 
|
|
|
Post by rogerh on Nov 17, 2008 22:12:51 GMT 1
Ser ut som ett svårt fall. Jag gjorde iordning en likadan gitarr med samma skada genom att först limma och klämma ihop sprickan och sen skära botten i två bitar och lägga in en mittlist för att få rätt storlek på botten. Funkade förstås bra, men det är ju knappast originalutseendet längre
Risken med att limma och klämma ihop sprickor och sedan tvinga sidorna på plats för att få botten att passa är att det blir spänningar i träet och nya sprickor som brev på posten.
Alternativet är att fylla igen sprickan med samma typ av trä, inte det lättaste på en sån här naturlig spricka. Kräver nog en slipning + omlackning av hela botten för att det ska bli bra.
Men testa först att klämma lite med tvingar och känn efter hur hårt man måste pressa på för att få ihop sprickan, går det lätt är det bara att limma!
|
|
|
Post by Peter on Nov 18, 2008 6:48:49 GMT 1
Tack för ditt svar.
Som du ser så är sprickan inte rak mellan halvorna utan den sticker iväg lite åt höger. Frustrerande som f*n. Annars hade det ju bara vart att ta isär halvorna och lägga i en svart list.
Jag har klämt med tvingar. Jag drog tills det smakade skit i munnen sen drog jag lite till - Stendött.
Alternativet är ju förståss att låta det vara så. Jag hade i all fall tänkt att limma tillbaka det som släppt mot ribborna. Sen får jag väl fylla upp resten med hudlim i omgångar vartefter det sjunker in.
|
|
|
Post by rogerh on Nov 18, 2008 8:20:05 GMT 1
Vill du snygga till det; bort med botten, bort med ribbor. Sen kläm och limma sprickan tight, lägg en tunn helträ fanerbit på baksidan längs hela sprickan. Sen såga med tunn såg/skär med vass kniv precis längs mitten och fila skarven helt plan. Sen limma in en mittsticka av valfritt trä och bredd för att få tillbaka bredden på träbiten. Sen på med ribbor och limma alltsammans på plats igen med så bra passning det går, låt botten gärna sticka ut här och var ut om den vill. Sen fräs/fila kanten på botten så listen passar.
Kompletteringslacka skarven. Var försiktig med originallacken.
|
|
|
Post by Peter on Nov 18, 2008 8:31:10 GMT 1
Vill du snygga till det; bort med botten, bort med ribbor. Sen kläm och limma sprickan tight, lägg en tunn helträ fanerbit på baksidan längs hela sprickan. Sen såga med tunn såg/skär med vass kniv precis längs mitten och fila skarven helt plan. Sen limma in en mittsticka av valfritt trä och bredd för att få tillbaka bredden på träbiten. Sen på med ribbor och limma alltsammans på plats igen med så bra passning det går, låt botten gärna sticka ut här och var ut om den vill. Sen fräs/fila kanten på botten så listen passar. Kompletteringslacka skarven. Var försiktig med originallacken. Vill inte snygga till det ;D
|
|
|
Post by rogerh on Nov 18, 2008 10:56:15 GMT 1
Vill inte snygga till det ;D Ahhh, misstänker ett angrepp av latmask ;D Varför inte göra en "klet" genom att blanda lämpligt trädamm, hudlim och vattenlöslig bets till rätt färg? Fyller nog bättre än bara limmet.
|
|
|
Post by Peter on Nov 18, 2008 13:08:56 GMT 1
Vill inte snygga till det ;D Ahhh, misstänker ett angrepp av latmask ;D Varför inte göra en "klet" genom att blanda lämpligt trädamm, hudlim och vattenlöslig bets till rätt färg? Fyller nog bättre än bara limmet. Jag har gjort så på några mandoliner. Funkar skitbra
|
|
|
Post by Klangfix on Dec 3, 2008 21:09:02 GMT 1
I ett svagt ögonblick  tog jag mig an problemet. Gitarren kom till mig via bussgods och var välbehållen i ett hårt fodral. Sprickan såg mycket riktigt inte så trevlig ut. Den var både böjd och dessutom hade botten lyft sig 2-5 mm från ribborna på sina ställen.  Bilden ljuger lite. Det är ljusreflektioner i övre delen av bilden - ingen repa i lacken. Jag tillverkade därför fyra stycken strängtvingar med hjälp av några gamla stämmisar som jag hade liggande.  Gitarren hade en sak till som behövde limmas...  Den här satt lös och kunde plockas av med fingrarna. Inuti gitarren bodde ett troll:   Nya sprutan och plastslangen kom väl till pass. Plastslangen satte jag fast på en mässingsstång med lite tejp. Jag fyllde upp 15ml, men gjorde bara av med ca 7ml. Efter att jag sprutat ut limmet på rätt ställe hjälpte jag till med en liten konstnärspensel med 30cm långt tunnt skaft (smalare än en blyerts). Dessutom använde jag mig av en 12V glödlampa på en styv bit sladd, för att få bättre ljus inuti gitarren.  Familjen Strängtving är ute på promenad ;D  Det var krångligt att fiska ut änden på strängen efter den hade böjts ner under ribban. Det tog en stund för varje tving. I efterhand konstaterade jag att jag skulle trätt strängarna från andra hållet på plattan, så hade dragkraften blivit lite mer symmetrisk, men då hade jag i gengäld inte kunnat se ner i sprickan precis vid ribban så lätt.  Gåsmarsch. Bottenhalvorna är tillbaka i nivå. Nästa gång ska jag välja samma strängtjocklek och gärna en .019 ospunnen. Den glider lättare och om man har samma tjocklek på strängen kan man kolla spänningen genom att knäppa på strängen och lyssna på tonen.  Om några dagar ska jag skära rent i sprickan (hoppas strängarna går att ta av!!!) och sen ska jag fylla i med fanér-remsor.
|
|
|
Post by Peter on Dec 3, 2008 21:36:47 GMT 1
Nu fattar jag vad du skulle ha de dära konstiga verktygen till  Det ser hoppfullt ut Björn. Som jag sa i en tråd tidigare; Det finns mycket man skulle kunna använda dig till ;D
|
|
Patrik
Besserwisser

Spela framför allt!
|
Post by Patrik on Dec 3, 2008 21:39:09 GMT 1
Det finns gott om uppfinnare i den här branschen! ;D
Stiligt!
|
|
|
Post by Klangfix on Dec 14, 2008 14:24:39 GMT 1
Ja, det gick några veckor och nu ska jag snart skicka tillbaka gitarren till Peter. Tänkte bara redovisa hur det blev. ... Det blev inte helt tokigt, men jag tror att man ska lägga lite efterarbete på lackering också. Dessutom var det tre andra småsprickor som jag också lagat. En av dem är säkrad från insidan med en lagningslapp som jag tråcklade dit uppträdd på en gitarrsträng från insidan. Jag kunde då på nytt använda en av mina strängtvingar, men det har jag ingen bild på.  Här har jag limmat dit två remsor betsad fanér.  Här skär jag bort överflödet. Det gäller att inte skära i lacken. Att använda sandpapper i slutet kan man göra men då måste man lacka om eftersom man skadar lacken runt om. Jag låter Peter avgöra.  Ja, nåt sånt här blev det...  Lite närmare. Svårt att se i bild. bottenhalvorna är nästan helt i nivå med varandra, men bäst hade det nog blivit med lite slipning och ny lack. Men funktionsmässigt sitter allt i hop och inget skramlar eller låter illa då man knackar på det. 
|
|
|
Post by Peter on Dec 14, 2008 16:44:43 GMT 1
Snyggt jobbat. Jag får väl lägga ner några timma med att färga stripsen sen.
|
|