|
Post by Peter on Jun 16, 2008 8:41:34 GMT 1
Tänkte satsa på ett bandeko.
Innan jag ger mig ut och letar annonser så tänkte jag försöka lära mig lite om ett sådant.
Finns det några här som kan nåt om de eller måste jag hoppa in på Bojen?
Vad bör jag tänka på? Fällor? Tekninska fördelar (alltså den materiella kvaliteten)?
Det är min Levin 325 som ska in i den och vidare till Bassman ´59 (går det att loopa en Bassman?).
|
|
|
Post by molle on Jun 16, 2008 9:30:25 GMT 1
Jag är väl ingen expert på bandekon, med lite åsikter har jag väl i alla fall! Personligen skulle jag satsa på ett bra analog delay istället. T.ex ett Amtech (kanske denna? www.blocket.se/vi/16525141.htm?ca=18_s ) Gamla bandekon i all ära, men dom krånglade mycket när dom var nya, och dom krånglar säkert ännu mer nu när dom har 40-50 år på nacken! ;D Fast det förståss, ska det vara Rockabilly "på riktigt" ska det ju vara bandeko. Trots allt! "  Det går säkert att bygga in en loop i en Bassman. På Ljudbojen finns många som är händiga med lödkolven!
|
|
dew
Messersmither

|
Bandeko
Jun 16, 2008 12:31:20 GMT 1
Post by dew on Jun 16, 2008 12:31:20 GMT 1
hmm. det finns väl digitala bandekon har jag för mig nu, då slippes bandkrångel, men det ska gå att simulera tom att bandet är slitet och att det hackar, men var har jag läst om det?
|
|
|
Bandeko
Jun 16, 2008 18:48:37 GMT 1
Post by Peter on Jun 16, 2008 18:48:37 GMT 1
hmm. det finns väl digitala bandekon har jag för mig nu, då slippes bandkrångel, men det ska gå att simulera tom att bandet är slitet och att det hackar, men var har jag läst om det? Jag har en Danelectro "DanEcho" som ska vara väldigt bra och en digital historia av ett bandeko, men du vet; I Rockabilly finns "det ingen genväg till det rätta ljudet" (citat "farbror Barbro" ;D )
|
|
|
Bandeko
Jun 16, 2008 18:57:22 GMT 1
Post by molle on Jun 16, 2008 18:57:22 GMT 1
hmm. det finns väl digitala bandekon har jag för mig nu, då slippes bandkrångel, men det ska gå att simulera tom att bandet är slitet och att det hackar, men var har jag läst om det? Jag har en Danelectro "DanEcho" som ska vara väldigt bra och en digital historia av ett bandeko, men du vet; I Rockabilly finns "det ingen genväg till det rätta ljudet" (citat "farbror Barbro" ;D ) Var det inte det jag trodde! ;D Lycka till med bandtrasslet! ;D ;D 
|
|
|
Bandeko
Jun 17, 2008 14:38:55 GMT 1
Post by pafal on Jun 17, 2008 14:38:55 GMT 1
Har ett re-501 och ett re-301 hemma har haft re-201 och för länge sedan dynachord, jbx och ett copycat
Det står 2 Binson hemmavid, men de är trumechon som är en annan konstruktion med andra för och nackdelar.
Dock var det länge sedan jag släpade ut ett på en scen, tungt, brusigt, underhåll, oljning, avmagnetisering, tonhuvuden som slits ut, motorer som kärvar, skarva tejp, et.c.
Jag har inte kikat på det, men kanske kolla upp Rolands re-20??
Eller är det även det estetiska viktigt?
Checka fulltones rör/band/eko, dyrt men bra.
|
|
|
Bandeko
Jun 17, 2008 15:53:52 GMT 1
Post by Peter on Jun 17, 2008 15:53:52 GMT 1
Har ett re-501 och ett re-301 hemma har haft re-201 och för länge sedan dynachord, jbx och ett copycat Det står 2 Binson hemmavid, men de är trumechon som är en annan konstruktion med andra för och nackdelar. Dock var det länge sedan jag släpade ut ett på en scen, tungt, brusigt, underhåll, oljning, avmagnetisering, tonhuvuden som slits ut, motorer som kärvar, skarva tejp, et.c. Jag har inte kikat på det, men kanske kolla upp Rolands re-20?? Eller är det även det estetiska viktigt? Checka fulltones rör/band/eko, dyrt men bra. Finns det inga bandekon som INTE krånglar?
|
|
dew
Messersmither

|
Bandeko
Jun 17, 2008 20:20:59 GMT 1
Post by dew on Jun 17, 2008 20:20:59 GMT 1
 denna var det jag läste om, som ska vara bra, men var jag läste det vet jag inte. några länkar: länk1länk2länk3
|
|
|
Bandeko
Jun 17, 2008 20:43:22 GMT 1
Post by Peter on Jun 17, 2008 20:43:22 GMT 1
 denna var det jag läste om, som ska vara bra, men var jag läste det vet jag inte. några länkar: länk1länk2länk3Jo, jag tackar jag. Över 20.000:-  Så angeläget är det inte 
|
|
dew
Messersmither

|
Post by dew on Jun 18, 2008 9:19:55 GMT 1
 denna var det jag läste om, som ska vara bra, men var jag läste det vet jag inte. några länkar: länk1länk2länk3Jo, jag tackar jag. Över 20.000:-  Så angeläget är det inte  jaha ;D, då är det nog bara de som krånglar kvar tyvärr  .
|
|
|
Post by Peter on Jun 18, 2008 9:35:23 GMT 1
Jo, jag tackar jag. Över 20.000:-  Så angeläget är det inte  jaha ;D, då är det nog bara de som krånglar kvar tyvärr  . Jag har inte hört nåt av de jag känner med bandeko att de skulle krångla nämnvärt. Eller också tiger de i hemlighet ;D
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Jun 18, 2008 9:38:23 GMT 1
Jag har ju ett bandeko också som jag använder ganska flitigt vid inspelningar. Har bara knappt vågat nämna att jag har ett nu när Taylor är på jakt.... Hursomhelst så är det ett riktigt fint gammalt helrörsbandeko av märke och modell "Klemt Echorlette". Det brukar funka alldeles ypperligt när jag använder det, ibland får man liksom hjälpa det starta bara om det har stått länge men det kan jag gott leva med. Ljudmässigt är det helt suveränt! Ett sådant som mitt säljer en affär här i totalrenoverat skick för ca 4.000 Sek. Samma affär har också några andra gamla bandekon, skulle tro att priserna för renoverade ligger däromkring i den affären dock. Du springer nog snart på ett. Men du kanske ska överväga om du vill ha ett som är renoverat eller köpa ett billigare (som kan fungera mycket bra) i orenoverat skick. För renoverat tror jag du får kolla upp musikaffärer/verkstäder som håller på med rörgrejer då dom i sådant fall håller på med gamla saker från rätt tid för dig. Dom nyare Roland spaceecho och dylikt är säkert bra på sitt sätt men det blir liksom fel tidsanda totalt. Jag har även sett ett sent sådant eko med vanligt kasettband i, alldeles för nytt med andra ord....
|
|
|
Bandeko
Jun 18, 2008 10:09:05 GMT 1
Post by molle on Jun 18, 2008 10:09:05 GMT 1
Köp nåt gammalt kraschat bandeko, fixa till utsidan så den ser schysst ut, ställ den på stärkaren. Bakom, där det inte syns kan du ju ha ett modernare delay som är inkopplat! Lysande idé, eller hur! ;D  ;D
|
|
|
Bandeko
Jun 18, 2008 10:32:03 GMT 1
Post by Peter on Jun 18, 2008 10:32:03 GMT 1
Ett sådant som mitt säljer en affär här i totalrenoverat skick för ca 4.000 Sek. Samma affär har också några andra gamla bandekon, skulle tro att priserna för renoverade ligger däromkring i den affären dock. Det låter väl inte så farligt i pris. Du springer nog snart på ett. Men du kanske ska överväga om du vill ha ett som är renoverat eller köpa ett billigare (som kan fungera mycket bra) i orenoverat skick. För renoverat tror jag du får kolla upp musikaffärer/verkstäder som håller på med rörgrejer då dom i sådant fall håller på med gamla saker från rätt tid för dig. Jag ska nog ha et renoverat i så fall. Jag har ingen lust att ge mig in i bandekonas anatomi också (just nu i alla fall) Dom nyare Roland spaceecho och dylikt är säkert bra på sitt sätt men det blir liksom fel tidsanda totalt. Just det ;D Köp nåt gammalt kraschat bandeko, fixa till utsidan så den ser schysst ut, ställ den på stärkaren. Bakom, där det inte syns kan du ju ha ett modernare delay som är inkopplat! Lysande idé, eller hur! ;D  ;D Coolt  Nä´ru. Inget fusk här inte ;D
|
|
|
Bandeko
Jun 18, 2008 12:09:42 GMT 1
Post by Peter on Jun 18, 2008 12:09:42 GMT 1
|
|