|
Post by captainchaos on Oct 22, 2007 19:01:19 GMT 1
Köpte nyss denna gitarr tillsammans med en Granström & Sundkvist stålsträngad. Jag börjar med denna. Den är tillverkad av mahognyplywood med mahognyhals och en greppbräda som ser ut att vara av valnöt. Fungerar och låter mycket bra trots att jag inte hunnit byta strängar. Plektrumskyddet saknas och man ser bara skruvhålen. Skulle vara kul att hitta ett plektrumskydd som passar. Märket är BOSTON och man ser rester av limmet som hållit loggan på huvudet. Serienumret är U 0 208. Finns det någon som har info om denna gitarr eller detta märke? Hittar inte någon info på nätet förutom antydningar att det funnits någon tillverkare som gjort orkestergitarrer mm. under namnet BOSTON. Skickar med lite bilder och hoppas på att någon vet vad det är...   
|
|
|
Post by rogerh on Oct 22, 2007 20:10:38 GMT 1
Ser ut som Levin stämskruvar från ca 30-talet...
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Oct 23, 2007 0:41:08 GMT 1
....sådana stämskruvarna köpte Levin in från Tyskland och Amerika. Gitarren i övrigt har har inte många likheter med Levin, förutom 6 strängar då.......
|
|
|
Post by danove on Oct 23, 2007 2:03:55 GMT 1
Ser ut att glappa i bussningarna.
/
|
|
|
Post by captainchaos on Oct 29, 2007 16:21:56 GMT 1
Hej igen! Finns det verkligen ingen som vet något om denna gitarr?? Jag har i alla fall tillverkat ett plektrumskydd med fäste - då det redan fanns skruvhål. Kanske inte det snyggaste men det funkar och kompletterar gitarren tycker jag. Efter en grundlig rengöring och nya strängar så visar sig della gitarr vara mycket fin att spela på. Stämmer väldigt bra på banden och låter riktigt bra. Inget löst här inte. Det är ju ingen massiv karvad grantopp - men jag är faktiskt lite förvånad över hur bra den ändå är. Och riktigt snygg, helt i mahognybrunt. Här kommer bilderna:   Funderar på att sälja denna om det finns någon intresserad. Per G
|
|
|
Post by Peter on Oct 29, 2007 18:07:14 GMT 1
Det kanske vore nåt fär den hela-gitarren-i-mahogny-entusiastiska "Abalone" att införliva sig i f-hålsvärlden med ;D
|
|
kgha
Lärt mej ta barré

|
Post by kgha on Dec 18, 2017 9:50:19 GMT 1
|
|
sfe
Besserwisser

Det tråkiga med att vara pessimist är att man så ofta har rätt.
|
Post by sfe on Jan 2, 2018 19:41:46 GMT 1
Se där! Inte vanligt att se dem i det skicket.  Jag har sett många såna här, och även ägt en, men alla har varit i bedrövligt skick eller kraftig modifierade med mikar och klistermärken. Jag tror aldrig jag sett någon som haft kvar "BOSTON" på huvudet. Min hade smuts i lacken där man kunde gissa sig till att det kanske stått Boston någon gång. I ärlighetens namn tycker jag nog att 800 kr, som den ligger på nu, är absolut max vad en sån här kan vara värd. Någon annan kanske tycker annorlunda?
|
|
sfe
Besserwisser

Det tråkiga med att vara pessimist är att man så ofta har rätt.
|
Post by sfe on Jan 2, 2018 19:57:37 GMT 1
Jag vet inte med säkerhet men gissar att dessa gitarrer kunde man köpa tillsammans med korrespondenskurser i gitarrspel som man ofta såg annonser för på allra sista sidan i veckotidningar som Året Runt och Allers när det begav sig, för ungefär 50 år sedan.
|
|