|
Post by way2loud on Dec 21, 2020 12:15:41 GMT 1
Jag har för vana att titta på vår gammaldags utomhustermometer varje morgon. Den har tidigare uppfört sig normalt, men på senaste tiden har jag upptäckt att den visar fel efter att ha jämfört med en precisionstermometer av labmodell. Den visade 2-3 grader lägre värde, men bara på morgonen och inte alla dagar! Mystiskt - så jag tog in den och plockade isär. Det visade sig att en liten spindel hade krupit in genom hålet i det undre metallhuset och byggt en kokong av spindelnät runt termometerbulben. Den här kokongen blev troligen fuktig nattetid och termometern fungerade då som en våt termometer, alltså en ”halv psykrometer” En våt termometer visar pga avdunstningen ett lägre värde än en vanlig torr om relativa luftfuktigheten understiger 100% (vilket den ju gör för det mesta) Så jag fick tyvärr förstöra julfriden för den stackars spindeln och dessutom sätta ett finmaskigt nät invändigt i metallhuset som förhindrar framtida byggen. 
|
|
sfe
Besserwisser

Det tråkiga med att vara pessimist är att man så ofta har rätt.
|
Post by sfe on Dec 25, 2020 18:32:42 GMT 1
Kul! Gillar också entusiasmen och nyfikenheten som fick dig att plocka isär termometern. "Vanliga människor" hade bara kastad den och köpt en ny.
|
|