|
Post by way2loud on Oct 23, 2020 11:52:46 GMT 1
Kom över en cykelvagn billigt från en familj där barnen blivit för stora för den. Jag tänkte ha den när jag kör iväg med t.ex. tomglas, till återvinningen eller byggmarknaden. Alltid bra att kombinera miljövänlighet och vardagsmotion - man kan ju låta bilen stå. Den är i aluminium och väldigt lätt och sidofäste för dragstången gör att pakethållaren kan användas ändå. Men jag upptäckte efter ett tag att den kunde varit större, och därför blev det en utökning så att mer skrymmande grejor får plats. Flaket är gjord av fukttålig plyfa och några bitar trallvirke och är enkelt demonterbart om man vill köra barn igen. Den ser baktung ut men hjulen sitter faktiskt mitt under lasten. Varför inte ha den som ”turnevagn” t.ex. för kontrabas med förstärkare?  
|
|
|
Post by niklasc on Oct 23, 2020 13:39:13 GMT 1
Smart lösning. Den tar jag efter! Jag har en likadan vagn. Köpte den när vi var kontaktfamilj för en liten grabb. Jag har ett eget miljömål och det är att minimera bilåkandet på sträckor inom samhället jag bor i. Därför har jag faktiskt använt min som "turnévagn". Eller i alla fall för att cykla till rep med akustisk gitarr och förstärkare. Men det var trångt. Ett litet flak öppnar för mer möjligheter.
|
|
|
Post by Peter on Oct 24, 2020 8:58:22 GMT 1
Det där är ju en bra läsning för tunga transporter i centrala delar där det kan vara besvärligt med bilar/bussar.
... för att inte tala om miljön.
Jag hade en liknande kärra i början på 2000-talet när yngsta sonen var liten. Efter att promenerat några kilometer med mitt tunga Taylor-case till ett gig så kom jag på att den där vagnen var ett bra alternativ.
|
|
|
Post by way2loud on Oct 24, 2020 9:33:14 GMT 1
Det syns inte på bilden men jag har två enkla vred undertill som låser flaket till vagnen, typ vridbar rundstav. Kan säkert ersättas med kardborrband eller liknande. En lång spännrem för lastsäkring ska också sättas på.
|
|
sfe
Besserwisser

Det tråkiga med att vara pessimist är att man så ofta har rätt.
|
Post by sfe on Nov 18, 2020 14:37:14 GMT 1
Vem blir först med en bild på hela orkestern ute på turné - medelst cykel?
Själv kastade jag min cykel i somras. Har bott i Floda, Lerums kommun utanför Göteborg om någon känner till det (?), i snart 22 år och här finns det i princip bara 2 håll åt vilka man kan cykla: Antingen ner till centrum då man får bromsa sig dit och leda cykeln hem, eller ut i skogen tills man tröttnar och vänder om och cyklar samma väg hem igen. Sedan jag flyttade hit har jag knappt cyklat någonting och med tanke på det långa uppehållet och att jag snart fyller 60 tog jag beslutet att jag aldrig mer skall cykla. Det är att gå eller åka bil som gäller för mig. "A man has got to know his limitations!"
|
|
|
Post by longoskran on Nov 18, 2020 18:44:34 GMT 1
Mest uttittade gigförflyttning var när jag hade kontran i gigbag på ryggen och körde Vespa V50 genom centrum. Att det redan ser lite fånigt ut när man är över 190 cm lång och kör moped förbättrades inte med den ryggsäcken!
/P.
|
|