|
Post by bjornsynneby on Sept 15, 2020 7:34:33 GMT 1
Hej! Jag är ny i detta forum och har aldrig pillat med ackustiska gitarrer förut. Jag fick för mig att rädda en Levin Dansant från tidens tand så jag köpte den för en femhundring. Gitarren har ett serienummer 281750 vilket enl forumet här antyder att den är från 1952!
Någon gång har någon sågat ur ett hål i locket för humbuckermick nära stallet och har då lyckats såga av basbjälken. Är denna basbjälke viktig för styvhet i gitarren? Är den viktig för tonen?
Jag har en till synes hel botten på gitarren och kantlisterna ska bytas så jag undrar om det är läge att ta bort botten och sätta dit en ny basbjälke... eller om man kan åtgärda detta utan att ta bort botten och sätta in förstärkningar genom hålet som sågats ut i locket?
Ska försöka lägga upp bilder här.
|
|
|
Post by bjornsynneby on Sept 15, 2020 7:56:06 GMT 1
|
|
|
Post by bjornsynneby on Sept 19, 2020 8:26:02 GMT 1
Delar av en Brio tågbana (bok) har limmats in som förstärkning till den avsågade bjälken.
|
|
|
Post by bjornsynneby on Sept 19, 2020 8:28:00 GMT 1
|
|
|
Post by bjornsynneby on Sept 22, 2020 13:43:20 GMT 1
Täljde till och franskpolerade träbitar för att täcka hålen som sågats och borrats i locket.
|
|
|
Post by bjornsynneby on Nov 9, 2020 10:10:13 GMT 1
Nu har jag gjort klart. Vet inte om jag räddat instrumentet från tidens tand men jag haft roligt. Och har roligt när jag spelar på det. Jag har: 1. Bytt kantlister 2. Stagat upp basbjälken med bitar av Brio tågbana. 3. Täljt ut en passande form av tonträ för att fylla hålet i locket. Franskpolerat och limmat fast tonträt av gran. 4. Bandat halsen. 5. Satt på en humbucker i halsposition. 6. Gjort ett plektrumskydd med kantlist och elektronik. 7. Satt i ett outputjack där axelbandshållaren satt. 8. Bytt stallets överdel och filat ner det. 9. Bytt översadel och filat till det. Kvar att göra är att fästa en till axelbandshållare och sätta dit inlays på greppbrädans kantlist så man vet var man är när man står på scen. Ett framtida projekt skulle kunna vara att förstärka krosskadan med fanér och byta basbjälke.
|
|
|
Post by Klangfix on Nov 12, 2020 9:39:32 GMT 1
Hej! Jag är imponerad över ditt första renoveringsprojekt. Hoppas du tycker det är roligt att fortsätta. Vi som hållit på ett tag kanske alla kan skriva under på att det brukar vara så att i de första renoveringar man någonsin gör, finns saker som man i efterhand kanske ångrar eller skulle kunna ha gjort bättre, men så är det alltid och det ska man inte gräma sig över. I ditt fall har du förmodligen fått tillbaka en spelbar gitarr och den kommer troligenskänka dig glädje och även hålla länge framöver.
Några detaljer som jag gärna skulle vilja ge lite feedback på bara:
1. Bytt kantlister Bra! Söndriga kantlister är en risk för att instrumentet tar skada vid stötar. När det gäller Levins orkestergitarrer väljer jag ofta den lite gulaktiga varianten, som inte är kritvit. Jag tycker den matchar åldern på gitarren bättre.
2. Stagat upp basbjälken med bitar av Brio tågbana. Här måste jag ge pluspoäng för kreativitet, men dock vill jag nämna att Brios tågbana är tillverkad av bok och det är ett ganska tråkigt träslag när det gäller vibrationer. Bok är stumt och inte så flexibelt som t ex gran. Vanliga gran eller furulister hade egentligen varit bättre. Man kan även diskutera om man skulle ha försökt att öppna baksidan och ersätta hela basbjälken istället. Det hade egentligen varit det bästa, men jag vet också om att Levins billigare orkestergitarrer hade ganska tjocka lock, så jag tror inte att locket kommer att implodera. 3. Täljt ut en passande form av tonträ för att fylla hålet i locket. Franskpolerat och limmat fast tonträt av gran. Det är svårt att få riktigt bra passform om man inte först gör kanterna sluttande. Tricket är att skapa en form som är så enkel som möjligt att fylla med en trälucka. Jag hade kanske skurit rent hålet så att man hade fått en rektangulär form först och sen filat kanterna till 45 graders vinkel. Om man sen gör ett lock som passar så bra som möjligt, så kan man lättare lägga kraft på luckan vid limningen och få bitarna att sitta ihop bättre. Fördelen med denna metod är att man då kan få luckan att sticka upp en aning. Detta överflöd kan man då sen skära och slipa bort och ytan kan då fås jämnare. En annan variant är att man fäster lagningslappar av fanér på insidan av hålets kanter innan man limmar dit lockbiten. Då kan lockbiten vila på dessa fanérkanter. Det kräver dock fortfarande tålamod att få en passbit att matacha hålet. Övning ger färdighet. :-) 4. Bandat halsen. Fint! Här kommer man bra till, eftersom halsen saknar kantlist. Möjligen hade jag valt aningen tunnare band, men det är en smaksak. 5. Satt på en humbucker i halsposition. Trevligt! Låter förmodligen jättefint. 6. Gjort ett plektrumskydd med kantlist och elektronik. Här hade du möjligen kunnat fråga mig efter en mall. Jag har mallar till de flesta av Levins orkestergitarrer. Formen på ditt plektrumskydd fungerar ju utmärkt, men en Levin-nörd ser direkt att det inte är original. Hållaren på sidan är lite svår att få till. Jag har gjort några stycken och det tar en massa tid. Din hållare är väl en bra kompromiss. I original sitter det en förnicklad mässingsbricka med två hål. Ena hålet sitter skruvat i sargen och andra hålet är det fäst en 4mm mässingsstång som är gängad i båda ändar. På gamla Levingitarrer gängade man dessa med en ovanlig tum-gänga, men senare gick man över till M4-gänga. Plektrumskyddet bör hänga i två upphängningspunkter. Vissa äldre montage har gjorts med stöd i stallet. Detta avråder jag från. Om ett plektrumskydd behöver ett extra stöd, kan man montera en kloss på insidan som stödjer mot locket utanför f-hålet. Ytan innanför f-hålen får aldrig vidröras. Detta är den frisvängande ytan. Den är helig. 7. Satt i ett outputjack där axelbandshållaren satt. Tycker jag låter klokt. Det hände att man satte telejack i sargen, men det var ofta så att man spräckte sargen ifall man råkade slå i gitarren med en teleplugg i. 8. Bytt stallets överdel och filat ner det. Ja, ibland behövs det. Hade du rätt material? En gammal svart pianotangent brukar gå utmärkt. Jag har annars sådana till salu för 60kr/st. 9. Bytt översadel och filat till det. Behövdes det? Ja, det skadar säkert inte. Att fila översadlar är lite pilligt om det ska bli riktigt snyggt. Här gäller det att göra många innan man blir nöjd. Titta på olika gitarrer och försök se hur de olika vinklarna på benbiten bör vara. Att ha korrekta sadelfilar är nästan ett måste. Jag har dock sett att folk använder bitar av strängar inspända i en lövsåg för att fila skårorna runda i botten.
Jag ser fram emot framtida projekt. Lycka till.
|
|
|
Post by bjornsynneby on Nov 13, 2020 14:07:05 GMT 1
Ååå - tack för det här svaret! Så fullt av erfarenhet och visdom. Ja, detta har varit väldigt roligt och ja jag börjar nog ångra saker redan nu. Jag har börjat vänslas med tanken att göra en halsomsättning och räta ut halsen. Releasen är liiite för stor (0,5mm) och jag skulle vilja ha upp stallhöjden som nu är 16 mm. Då skulle jag kunna ta av baksidan och byta basbjälke och fixa luckan så som du beskriver.
Och sen har vi ju krosskadan...
Det här heliga området låter spännande. Just nu har jag en korkbit som stöd mot locket vid plektrumskyddets hörn närmast stallet/tunna E-strängen. Typ mitt i detta heliga område...
Jag har läst det mesta på din sida och det ska sägas att din dokumentation är till stor hjälp. Återigen tack för detta pedagogiska och uttömmande svar. Tack!
|
|
|
Post by Klangfix on Nov 17, 2020 0:29:45 GMT 1
Det finns två sätt att lossa botten. Antingen sprätter man av kantlisten med en skalpell och försiktigt mjukar upp limfogen med vatten och värme, tills botten släpper. Eller sågar man med en 0,5mm japansåg i sargen precis kant i kant med kantlisten, genom den invändiga tagglisten. Detta blir snyggast, för då kan kantlisten lämnas orörd.
|
|
|
Post by bjornsynneby on Nov 17, 2020 10:05:19 GMT 1
Tack för tips. Fixade japansåg igår. Tvärbjälkarna är det enda man får se upp med antar jag annars är det väl bara att följa skarven mellan botten och kantlist?
|
|
|
Post by bjornsynneby on Nov 17, 2020 13:44:01 GMT 1
Här tänkte jag såga.
|
|
|
Post by Klangfix on Nov 17, 2020 14:19:16 GMT 1
Börja såga i en bukt på sidan. Börja inte i en av klossarna. Såga så grunt du kan där ribborna är på insidan.
|
|
|
Post by bjornsynneby on Nov 19, 2020 11:09:07 GMT 1
Det var läskigt men jag sprättade upp botten. Det kändes som att min japansåg gjorde för mkt åverkan men i slutändan landade jag med några extra sprickor i kanten och bortsprättad list...
|
|
|
Post by bjornsynneby on Nov 21, 2020 12:09:11 GMT 1
Här är basbjälken borta och hålet format.
|
|
|
Post by Klangfix on Nov 22, 2020 10:40:14 GMT 1
Nu har du möjlighet att sätta fanérremsor längs alla sidor på locklagningen. Att sätta ett helt fanér går inte, eftersom det är en dubbelkrökt yta.
|
|