ukulele
Lärt mej ta barré
Posts: 66
|
Post by ukulele on Mar 30, 2020 9:40:36 GMT 1
Hej, undrar om trä kan bli för uttorkat? Med trä menar jag tonträ. Försöker fukta en ukulele med spricka i botten. Hur länge kan det behövas? Jag började i helgen och kan säkert tänka mig hålla ut ett tag till. Men om det inte går ihop? Materialet är mahogny och ukulelen är från senare delen av 1940 eller, tidigare delen av 1950 talet.
|
|
|
Post by rogerh on Mar 30, 2020 13:14:50 GMT 1
Trä som torkat och spruckit många år kan man inte återfukta, träet har skaffat sig en ny form. Man kan fukta temporärt om sprickan är hårfin och hoppas att limmet håller ihop fogen och att spänningen man byggt in fördelas till träet runtom. Om sprickan är större än hårfin slutar det nästan alltid med att det dyker upp en ny spricka vid nästa svaga punkt bredvid limningen när det blir torrt igen. Fuktar man gitarren kontinuerligt efter en sån lagning håller det förstås, men det kommer en dag då man glömmer.
Det man kan och bör göra om sprickan är större än hårfin är att fylla igen sprickan med nytt trä. Bäst resultat blir det med varmt hudlim.
|
|
ukulele
Lärt mej ta barré
Posts: 66
|
Post by ukulele on Mar 30, 2020 14:11:11 GMT 1
Göra en splint och sätta in, är alltså vad det handlar om i så fall? Vill nog ändå försöka pröva att fukta ett tag till. Om sprickan som i det här fallet, går fram till ribborna, är det väl förmodligen mindre möjligheter. Så att fukta mer än till möjligen högst 50% är antagligen bara att försöka lura sig själv? Har lag in mahognypulver några gånger i just denna typ av skarv. Men tycker att det blir så mörkt, ja nästan svart med hudlim, eller för den delen vilket lim som helst. www.dropbox.com/s/iklu1pc3k16ivly/s-l1600%20%2819%29.jpg?dl=0
|
|
|
Post by rogerh on Mar 30, 2020 17:53:49 GMT 1
En splint var ordet. Hittar man passande trä och gör splinten tight blir det nästan osynligt på mahogny. Trädamm med vilket lim som helst blir väldigt mycket mörkare ån trädammet.
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
Posts: 6,085
|
Post by Tyko on Mar 31, 2020 0:05:44 GMT 1
Ja, det kan behövas fuktas någon vecka ibland innan det händer någonting. Precis som Roger också menar så är det inte alltid det händer något ens. När jag gick Taylors utbildning för licensierade reparatörer åt dom så informerades om att dom alltid fuktar tillbaka torrsprickor för att sedan limma ihop dom med tunnt CA lim. Blir i princip osynligt och starkare än trät orginal. Därefter är det naturligtvis som med alla solida gitarrer att man måste hålla koll på fuktigheten för att det inte ska spricka igen. Jag gör lite olika lagningsmetoder beroende på instrument och hur det används. Att fylla ut en torrspricka med nytt trä känns säkrare om jag vet att instrumentet inte kommer att vårdas med anseende på luftfuktighet. Sist när jag återfuktade en gitarr från Alabama gick alla sex sprickor ihop alldeles för bra så det var omöjligt att få träet till att suga in CA-limmet....fick ändra taktik och såga upp för att lägga in splint istället.....så kan det också gå!
|
|
ukulele
Lärt mej ta barré
Posts: 66
|
Post by ukulele on Apr 3, 2020 6:14:15 GMT 1
Funderar över hur göra med limningen. För att sprickorna har varit öppna länge, kanske tiotals år. Så kanterna på dem buktar utåt. Magneter med mellanlägg kanske är ett sätt? Ska jag "cleata" eller låta bli det? Snabblim, titebond eller varmlim? En del av svaret ligger i om det går ihop eller inte. Sist jag mätte (igår) var sprickorna ca 0,3 mm. Det har de kanske varit hela tiden. Denna ukulele kommer från Vegas. Föreställer mig det är ganska torrt där i allmänhet och i synnerhet så här års. Se´n har den rest därifrån i tre veckor till detta (nu) kalla och torra land. Det tar betydligt längre tid för trä att ta till sig än att avge fukt. Än har jag endast fuktat i knappt en vecka. Men det märks på greppbrädan att den är bättre. Taylor har väl endast funnits sedan 1974. Så det är ju ett alldeles nytt företag. Finns ju inga "gamla" gitarrer av dem än. Denna ukulele är kanske 70 år.
|
|
peterd
Jag är en forumsnörd
Posts: 1,058
|
Post by peterd on Apr 3, 2020 10:12:35 GMT 1
Om jag hade gett mig på den här gamla rariteten, så hade jag inte återfuktat. Jag hade börjat med att ”cleata” (nytt ord😀) för att få de uppbuktade kanterna rätt. Därefter splintat. Lim: Titebond original.
Att återfukta och sedan splinta tycker jag är bortkastat. Då kommer det ändå nya sprickor när det torkat igen.
Det finns många sätt, och var och en blir salig på sin fason. 😉 Det här sättet brukar funka för mig
|
|
|
Post by rogerh on Apr 3, 2020 11:26:25 GMT 1
Att splinta, använda kraftiga supermagneter för att få kanterna jämna och varmt hudlim är mitt recept. Det fina med hudlimmet är att den drar ihop sig när den torkar till en mycket tunn genomskinlig fog och att limmet enkelt kan torkas bort med fuktig trasa även när den är torr (man får gnugga på). Gör man så är det bra om man inte fuktar upp när man passar in sin splint. Däremot är det en bra idé att blöta på rejält på insidan när man limmar, då sväller träet och tightar till limningen. Brukar klämma tvärs locket med en lång tving också. Några laglappar sätter jag dit efter limningen av splinten.
Se upp med vatten och supermagneter, det blir svarta märken om man inte lägger på gladpack mellan lock/lack och magnet (på insidan spelar det ingen roll).
|
|
ukulele
Lärt mej ta barré
Posts: 66
|
Post by ukulele on Apr 3, 2020 12:00:38 GMT 1
Tack för era svar! Har nu sett att sprickan *har* gått ihop en del och är nu som bredast, kanske 0,15 - 0,20 mm. Sprickorna är i trä (mahogny) vilket inte har en naturlig rak och fin ådring och är följdaktligen liten som alpernas bergskammar. Ska det ihop helt, eller!? Jag är *orolig* att introducera spänningar i botten genom att fukta för mycket. Men denna är (var?) uttorkad när bandkanterna var utanför greppbrädan. "Att splinta, använda kraftiga supermagneter för att få kanterna jämna och varmt hudlim är mitt recept." rogerh, då ska jag skära raka kanter i botten för att få splinten att passa? (brrrrr! lite otäckt! ) Inte både återfukta och splinta, utan återfukta eller splinta. Nu har jag fått botten sprickorna att röra på sig... Om det gick att limma med hudlim när sprickorna är några hundradelar och sedan "cleata" direkt, hur bör "cleatarna" utformas för att minska spänningar kring dem? Föreställer mig sedan att de runda "cleatarna" vore bättre än ce traditionella diamant formade. Hur mycket kan jag räkna med att draglimmet klarar av att dra ihop av en spricka i mahogny? Tror botten ska vara 2,00 mm enligt tradition. Skickar med ett foto www.dropbox.com/s/mkqq7xqiluy0ic2/s-l1600%20%2811%29.jpg?dl=0
|
|
|
Post by rogerh on Apr 3, 2020 17:07:10 GMT 1
Jag skulle splinta de två mittersta sprickorna och enbart limma de mindre sprickorna på kanterna. En triangulär splint som man kilar in i sprickan (som innan gjorts kilformad med en triangulär nålfil) och sen trycker in splinten med handkraft, kanske slå in dom lite med en gummihammare med ett mothåll på insidan, och sen supermagneter. Skulle använda ett par tvingar tvärs över när splint och magneter är på plats för att tighta till limningen.
Fyrkantiga och pyramidformade laglappar kan man göra av 3 mm gran med ådringen tvärs över eller 45 grader tvärs över sprickan. Tunn i kanten. Varje spricka får sen laglappar på strategiska ställen, kanske 8 cm emellan.
Jobbar i stort sett aldrig med uppfuktning förutom att blöta på på insidan när splinten är på plats. Har sällan hårfina sprickor att ta hand om, vanligtvis är de 0,3 - 1 mm i locket på gamla gitarrer.
Hudlim måste ha kontakt med båda träytorna för att dra ihop sprickan, limmet fyller inte ut.
|
|
ukulele
Lärt mej ta barré
Posts: 66
|
Post by ukulele on Apr 3, 2020 18:42:15 GMT 1
Tack för svar. Tänker högt, om jag använder benlim och det inte fungerar, då kan jag göra om limningen med en splint se´n. Kan vara värt pröva först om det går ihop.
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
Posts: 6,085
|
Post by Tyko on Apr 4, 2020 1:24:02 GMT 1
Mellan laglapparna (som även kallas "frimärken") bör det inte vara längre än 3 cm anser jag. Laglapparna i sig fyrkantiga med avfasade kanter, som en pyramid med avskuren topp. Det finns ingen anledning att den slutgiltiga tjockleken ska vara mer än 1 mm. Ådringen i vinkel mot lockets/bottnens ådring.
|
|
ukulele
Lärt mej ta barré
Posts: 66
|
Post by ukulele on Apr 4, 2020 7:36:37 GMT 1
Tack herr Tyko, känner igen detta som nämns och har en bit mahogny som bör kunna fungera. Men i natt vaknade jag, efter en lindrig mardröm och funderar: vad är det jag gör? Fuktar, limmar och introducerar nya spänningar som ger kanske nya sprickor...?...? Har nu fuktat ca en vecka med 55 - 65% kontrollerad luftfuktighet. Hm, kanske bäst att släppa ned fuktigheten till 45% i tre dygn innan jag limmar för att sedan använda titebond.(?) Ja det är inte så lätt, jag är vankelmodig. Känns en smula motbjudande att behöva skära i 70-årig tunn mahogny, där jag inte kan stödja bra under...(?) [ Bara för att visa att det finns, eftersom Stewmac tillverkar ett verktyg för att göra runda frimärken ]
|
|