|
Post by way2loud on Oct 1, 2019 14:56:49 GMT 1
Gjorde ett litet, enkelt pedalbord av spillvirke och kardborrband. Samt min favorit cykelslang för att hålla reda på kablar undertill... Det får plats en volympedal eller wahpedal också om så önskas.  
|
|
|
Post by Peter on Oct 2, 2019 12:43:43 GMT 1
Bra gjort. Stiligt, elegant och enkelt. Har du nån förvaringsbox till den? Jag gjorde ett liknande pedalbord när jag spelade Rockabilly. Det var lite större eftersom jag hade rätt många pedaler varav en var BOSS SpeaceEcho som var rätt stor. Jag hade de fastsatta med kardborre på en board-skiva som gick att lägga i en sån där aluminiumväska som finns att köpa på Clas Ohlson. I lådan hade jag en bit läkt vid var gavel i botten på lådan. På så vis fick board-skivan ett stöd på läkten och jag kunde förvara gitarrkablar och trafo under den. Jag ska nog bygga en liknande du har. Nu har jag bara 4 pedaler så det ska bli lite enklare. Jag har aluminiumlådan kvar. Innehållet är bara ett minne. Den här gången ska jag vara lite "snobbigare" med kablarna. De ska knappt synas. Jag har blivit lite kabel-nojjig  Din lösning med kablarna var galant. Speciellt det där med cykelslangen på baksidan 
|
|
|
Post by way2loud on Oct 2, 2019 21:25:32 GMT 1
Det finns patchkablar som har plattare vinklade telekontakter t.ex. från EBS vilket jag missade. Även finns det strömkablar med vinklade kontakter vilket inte mina har. Dessa två förbättringar spar plats. Väska hade ju varit praktiskt men min turneverksamhet för en tynande tillvaro.......noll alltså. Hur tänker du dölja kablarna helt? Idealet hade ju varit en ny standard med modulkontakter (hona) i botten på alla pedaler plus förslagsvis två tryckknappar typ som på kläder. Då behövs inget kardborrband och ordningen i signalkedjan bestäms av ordningen på pedalerna. Tomma fack får förses med bypassdelar som skyddar hankontakterna på pedalbordet. In/ut telekontakter kan monteras på själva pedalbordet. Det är dock svårt att ändra layout i bef pedaler eftersom de flesta har kontakter fastlödda direkt på kretskortet av produktionsskäl. Eller du har kommit på nån annan smart lösning? Undrar om BOSS m.fl. läser på ackegura?  F.ö. tycker jag det är kul att se på olika gitarristers pedaler - vilka typer och ordningen. Man kan nästan se vilken typ av musik dom spelar 
|
|
|
Post by niklasc on Oct 3, 2019 8:23:33 GMT 1
Ang. kabel och kontakt så är min lösning "pancake-pluggar" från moodysound. Ser ut som switchcraft men tror inte att det är det. Dock lika bra (åtminstone de jag provat). Dessa löder jag på George L-kablar. pancakepluggarna tar liten plats och GeorgeL-kablarna har extremt liten dämpning i diskanten. Mitt pedalbord är dock inget att skryta med. En lackad spånskiva som är anpassad efter en gammal brödback så att brödbacken ställs upp-och-ned över spånskivan som ett lock och så spännband runt. På spånskivan har jag byggt en fast Spyder power supply med åtta 9v-utgångar en 12v och en 15v: geofex.com/article_folders/oldspyder/oldspyder.htm. Spydern ligger under en "terass" som jag kan ställa pedaler på så jag har den bortersta raden med pedaler längst ifrån mej stående på en liten upphöjning så jag slipper krångla ner tåspetsarna för att stänga av och på.
|
|
|
Post by Peter on Oct 3, 2019 10:37:41 GMT 1
Hur tänker du dölja kablarna helt? Eller du har kommit på nån annan smart lösning? Jag har googlat runt lite och sett några smarta lösningar. Fast direkt "smarta" är de väl inte. Det kan väl inte vara så märkvärdig att dölja kablar. Speciellt inte när det finns utrymme undertill. Meningen är inte att gömma kablarna helt. Lösningen kommer att till stor del se ut som din, men strömförsörjningens anslutningskontakter får vara vinklade. De får komma underifrån och gå rakt in i första pedalen och den sista pedalens kabel får gå ner i lådan. Mellan pedalerna jag jag vanliga patch-kablar. Sen ska "paketet" kunna lyftas i och ur den väska jag nämnde tidigare. En snabbanslutning till förgreningskontakten (9V) i kanten på ramen (eller board-skivan som pedalerna sitter fästade vid) hade vart idealiskt också så slipper man den kabeln medans man roddar med pedalbordet. Det är nog inga problem att få till det heller.
|
|
|
Post by Peter on Oct 3, 2019 10:40:47 GMT 1
Jag ska försöka rota efter bilder på mitt gamla pedalbord och lägga upp här.
Det skulle vara kul om andra laddade upp bilder här och visade sina lösningar på pedalbord.
Gärna också en förklaring (med länkar) vart produkten/-erna är köpta om det är saker som är svåra att få tag i i en vanlig musikaffär.
|
|
|
Post by way2loud on Oct 4, 2019 8:49:22 GMT 1
Man kan reta sig lite på att telejacken för IN och OUT för det mesta sitter mittemot varandra och på samma ställe på de flesta pedaler. Detta gör att patchkablarnas vinklade pluggar alltid krockar när pedalerna placeras snyggt i rad. Hade telejacken förskjutits inbördes ett par cm så hade patchkablarnas pluggar hamnat omlott och tagit hälften så mycket plats i sidled. Jag har också upptäckt att patchkablarna inte bör köpas alltför korta. En kabel på 25-30 cm ökar flexibiliteten och gör det lättare att vika in kabeln på undersidan av pedalbordet. Visst, det blir större total kabellängd och ökad kapacitans och diskantdämpning. Men jämfört med de ofta långa (3 -5m eller mer) kablarna mellan gitarr - pedalbord - förstärkare är detta en liten sträcka. Om man inte har en ”aktiv” gitarr eller bas är kvaliteten (liten kapacitans och bra skärmning) på kabeln mellan gitarr och pedalbord allra viktigast.
|
|
|
Post by Peter on Oct 4, 2019 9:33:50 GMT 1
Jag hittade en gammal bild på mitt första pedalbord. Nästa gång blir det snyggare  
|
|
|
Post by niklasc on Oct 4, 2019 11:40:54 GMT 1
Visst, det blir större total kabellängd och ökad kapacitans och diskantdämpning. Men jämfört med de ofta långa (3 -5m eller mer) kablarna mellan gitarr - pedalbord - förstärkare är detta en liten sträcka. Om man inte har en ”aktiv” gitarr eller bas är kvaliteten (liten kapacitans och bra skärmning) på kabeln mellan gitarr och pedalbord allra viktigast. Och dessutom sitter det ju oftas mer än en pedal med både in- och utgångsbuffer på bordet. Boss t.ex.
|
|
|
Post by way2loud on Oct 6, 2019 12:09:25 GMT 1
En elegant lösning är en ”aktiv” kabel med fantommatad JFET buffer i telepluggen till gitarren som Don Tillman beskriver på sin sida. Fast jag hade nog använt en Neutrik rak teleplugg i stället, där finns mer plats för komponenterna. 9 volt matning finns ju i pedalbordet. www.till.com/articles/PreampCable/
|
|