sfe
Besserwisser
Det tråkiga med att vara pessimist är att man så ofta har rätt.
Posts: 2,950
|
Post by sfe on Apr 14, 2019 16:13:54 GMT 1
Jag har inte mycket att tillägga men måste ändå skriva: FRÄCKT! Jag får GAAAS! Men nu skall jag komma ihåg vad jag intalat mig: Börja inte med nåt nytt! Det tar bara värdefull tid från "det gamla". Det räcker med fritidsverksamheter nu.
|
|
|
Post by Poul Hansen on Apr 14, 2019 17:29:43 GMT 1
Nej jeg har ikke prøvet andre farver men kan du ikke bare anvende ubleget shellak, det er jo lidt gulligt/brunt. Du kan jo også selv farve den klare shellak med bejdse/betsa
|
|
|
Post by way2loud on Apr 15, 2019 14:14:38 GMT 1
Har idag köpt lite mer ofärgade flakes, typ honung/guldfärgade. Dessa kallades ”platinum” i affären. De påminner till färgen om det som kallas ”blonde” i div webbutiker. Jag kör ett/två lager av detta till en början, ev med lite orange flakes i om det blir för blekt. Ev behöver man slipa lite lätt med fint slippapper innan sista strykningen för att få bort fiber som reser sig. Jag vill alltså inte ha ett slitet utseende, bara en snygg, blank, smutsavvisande yta. Återkommer med bilder.
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
Posts: 6,085
|
Post by Tyko on Apr 15, 2019 22:51:20 GMT 1
Hur svårt är det att montera en sådan där attenuator? Skulle nog vara trevligt att ha en sådan i min Fender pro junior. Den är moddad efter mina önskemål så att den bla har ett rent ljud betydligt längre än vanliga pro junior (annan mod innefattar en rundare klang/mjukare klang, slängde också ut det där green back alnicoskräpet som skapade ett öronborrande oljud.....celestion modern magnet blev mycket skonsammare) och det är för det mesta bra men om jag vill ha lite bristande ljud ifrån den får man ha öronskydd....
|
|
|
Post by way2loud on Apr 16, 2019 6:16:01 GMT 1
En rent resistiv attenuator som min består bara av ett par trådlindade effektmotstånd. Finns också som kontinuerlig variabel dämpning i form av trådlindad potentiometer, s.k. L-pad. Dessa varianter påverkar ljudet en del eftersom själva högtalaren också är en reaktiv last, dvs den har både resistans, kapacitans och induktans. Det finns många kommersiella varianter, bl.a. säljer högtalarfabrikanten Ted Weber ett par. Vissa är ganska dyra och det blir ännu en låda med rattar att hålla reda på. Detta tycker jag motsäger själva ideen med en enkel rörstärkare som Champ som bara har volymkontroll.. Min variant är en direkt kopia av den som finns i elschemat för Vibrochamp EC. Enda skillnaden är att min är omräknad för 8 ohms högtalare. Den dämpar effekten till ca 1 watt, men detta upplevs volymmässigt som betydligt mer. Den upplevda volymen beror också på hur lättdrivet högtalarelementet är. Montaget är enkelt om man sätter den i en egen kapsling, se bild nedan. Den öppna sidan av kapslingen döljs helt av bakpanelen. Om man ska bygga in den i chassiet som på Vibrochamp EC påverkas garantin och inte minst måste det finnas plats för omkopplaren på kontrollpanelen. Om du googlar Vibrochamp EC finns bilder på hur Fender löst detta. Betr rörchassiet, som är överflyttat från donatorn (FAME JTA-05), så är det inte ett regelrätt point-to-point bygge, men det är ändå genomtänkt så att rörsocklar (delvis), jack, potentiometer, switch och lampa är fastskruvade i stålchassiet så att utmattning av kretskorten undviks. Kretskortsmonterade komponenter som dagligen utsätts för mekanisk påverkan ska helst undvikas. Det blir ofta brott på ledningsbanorna eller glapplödningar annars. Värmeskyddet (gallerburen) från donatorn delade jag med kapskiva så att det räckte även till den lilla ventilationsöppningen längst upp.
|
|
|
Post by way2loud on Apr 17, 2019 13:29:43 GMT 1
Lackat och klart. Det blev en strykning med endast den blonda platinum kulören och sedan två ytterligare strykningar med ca en tredjedel orange inblandat. Slutresultatet blev en gulbrun nyans. Hård yta och ganska blank. Kanske kör jag en lätt behandling med lite fin stålull för att matta ner ytan lite. Bra artikel om skyddsdioderna som jag skrev om tidigare. Det finns både för- och nackdelar med sådana tydligen. Nackdelen är att man kanske inte genast märker av ett trasigt likriktarrör pga att dioderna tar över likriktningen, och att anodspänningen kan komma att höjas då eftersom dioderna är effektivare. Fördelen (som nog överväger) är att man undviker förstörd dyr nättrafo och förstörda filterkondingar vid kortslutning i likriktarröret. www.premierguitar.com/articles/the-immortal-amplifier-mod-1
|
|
|
Post by favino on Apr 21, 2019 17:03:06 GMT 1
Snyggt jobbat! Ser ju supertrevligt ut.. kul!
|
|
|
Post by way2loud on May 8, 2019 13:13:10 GMT 1
Har gjort lite jämförande tester med min Peavey Classic 30 som har betydligt mer diskant - enligt vad jag tycker lite väl mycket, men jag har originalhögtalaren kvar i min. Men, Champen är å andra sidan lite väl ”muddy” för vissa typer av pickuper och kan nog behöva lite mer diskant. Ska testa att minska katod bypass kondingen på preampen till kanske 1 μF, ev sätta en brightkondensator på volympotentiometern och även testa lite andra preamprör från skrotlådan typ Mullard, Philips eller Telefunken. edit: det går faktiskt på detta forum att använda gammaldags ASCII tangent kombinationer för att få tecken som saknas på tangentbordet. I denna text provade jag att skriva ”microfarad” på min Ipad och det gick! Gamla DOS kunskaper dör aldrig..... tips: ASCII tabellen finns här om ni behöver den. www.supportdata.net/help/html/symbol.html
|
|
|
Post by Klangfix on May 11, 2019 15:37:11 GMT 1
Imponerande bygge. Man blir lite sugen på att bygga rörförstärkare själv nu. :-)
|
|
|
Post by way2loud on May 11, 2019 21:32:30 GMT 1
Nu har jag ju som sagt inte byggt så mycket av elektroniken. Om jag skulle bygga från scratch skulle det bli point to point på gamla sättet för att få det riktigt genuint.
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
Posts: 6,085
|
Post by Tyko on May 12, 2019 0:38:14 GMT 1
Snyggt blev det! Den där attenuatorn kopplas alltså in på högtalarsladden? Inkopplingen skulle jag nog klara av men resten, tex så som du har gjort. Med ett tecknat enkelt schema kanske jag skulle klara att löda ihop det också...letade lite efter d.i.y atenuator till pro junior men hittade inget.
|
|
|
Post by way2loud on May 12, 2019 7:29:45 GMT 1
I högra delen på detta schema finns en attenuator för 4 ohms högtalare och trafo med 4 ohms utgång. el34world.com/Forum/index.php?action=dlattach;topic=15254.0;attach=35739Vet inte varför det även står "middle" på effektomkopplaren - nåt mellanläge finns såvitt jag kan se inte. Möjligtvis finns ett mittläge på själva omkopplaren som inte är anslutet och där borde lasten då bli 4 + 4 ohm. Min omkopplare är av typen till-till, dvs utan mittläge. Min attenuator är ändrad för att passa 8/8 ohms högtalare/utgång, se handritat schema längre upp i tråden. Obs att man aldrig ska köra förstärkaren obelastad dvs utan ansluten högtalare eller motsvarande last.
|
|
|
Post by way2loud on May 13, 2019 8:08:02 GMT 1
Imponerande bygge. Man blir lite sugen på att bygga rörförstärkare själv nu. :-) Ett alternativ om man vill bygga rörförstärkare själv är ju att köpa en byggsats, antingen bara vissa delar t.ex chassie och färdigt kort med plintar eller eyelets, eller att köpa helt komplett med färdigt kabinett. Förutom alla tillverkare av byggsatser som finns på nätet inom EU och USA finns i Sverige (Skåne) Nordströms Audio utanför Helsingborg där jag köpte tweed och fronttyg. Dom säljer även allt från lösa komponenter till kompletta byggsatser till point to point kloner av såväl tweed som brownface och blackface modeller. Verkar ha stor erfarenhet av rörbyggeri och kabinett. Finns även på Facebook med bilder på färdiga byggen. Färdiga kabinett är förhållandevis dyra så där finns mest pengar att tjäna för en självbyggare. nordstromaudio.se
|
|
|
Post by way2loud on Jun 28, 2019 10:45:51 GMT 1
Jag kompletterade med en bright-kondensator och resultatet blev markant mera diskant. Kondensatorn är en vanlig keramisk på 100 pF, 1000 V och löds fast direkt på volympotentiometern mellan de två ben som inte är anslutna till jord. Diskanten leds då alltid förbi volympotentiometern och kondensatorn inverkar alltså mest vid låga inställningar på volymen. Vid maxvolym har den ingen funktion alls eftersom volympotentiometern då inte dämpar något frekvensband. Man kan t.ex. laborera med olika inbördes inställningar på gitarrens volym resp förstärkarens volym och få olika diskantinnehåll. Om man vill att diskantökningen skall begränsas till högre frekvenser ska man välja ett mindre värde på kondensatorn. Obs att man ska göra förstärkaren strömlös och ladda ur elektrolytkondensatorer före alla ingrepp och lödarbeten, farliga spänningar! Edit: Lödde dit två lavindioder till sist oxå - ingen ljudskillnad alls men känns som ett bra skydd. www.electrokit.com/produkt/by228-sod-64-1500v-3a-lavindiod/Placering se schema tidigare i tråden. Nu får det vara nog med moddningar.
|
|
|
Post by way2loud on Jul 6, 2019 18:07:24 GMT 1
En liten grej till: jag bytte det kinesiska förstegsröret 12AX7 mot ett begagnat Telefunken ECC83 (från en kasserad Tandberg rullbandare)
|
|