|
Post by way2loud on Apr 5, 2019 14:14:15 GMT 1
Jag har länge behövt en liten enkel rördriven combo som man kan använda hemma på normal volym och ändå få lite spräck i tonen. Lämpliga kandidater är ju t.ex. Fenders gamla Champ eller Vibrochamp, men de nytillverkade tweed varianterna Champ 57 och Vibrochamp EC ligger ju på en helt orimlig prisnivå. Det är ju trots allt en väldigt enkel konstruktion på bara 5 watt och endast volymkontroll. Så jag köpte en billig Champ-klon med i princip samma kretslösning. Ljudet är helt ok, men högtalarelementet byttes mot ett 8-tums WGS G8C och jag gjorde även en attenuator av två effektmotstånd och en omkopplare som tar ner högtalareffekten ytterligare till max ca 1 watt om man vill. F.ö. samma lösning som finns i Vibrochamp EC. Den bef lådan var av spånplatta, onödigt tung och klädd med nåt grått plastmaterial. Originalritning på Champ kabinett från femtiotalet fanns på nätet och senapsgul äkta tweed och shellack finns ju fortfarande att köpa.... Tror även jag ska försöka mej på att sy ett tidsenligt handtag i äkta läder. Jag köpte ett hyllplan i gran på Byggmax och satte igång. Sinkade hörn i trälådor har jag inte gjort sedan skolslöjden på 50-60 talet, men det var kul, om än tidsödande. Originallådan är lite lägre än min spånplattevariant och har lutande front, så det är nätt och jämnt att allt får plats. Högtalarbaffel och panelerna baktill ska vara i plywood.
|
|
|
Post by niklasc on Apr 5, 2019 16:15:42 GMT 1
Snyggt!
Med ungefär samma utgångsläge byggde jag mej en champ med chassi och trafos från en gammal rörradio. De har oftast el84'or men jag köpte ett 5-pack för några hundralappar på blocket varav en var baserad på 6V6. Sålde tre av de andra för något färre hudralappar stycket och fick väl en vinst på motsvarande komponentkostnaden. Har sparat en radio baserad på el84 för eventuellt kommande bygge. (Fast nu lutar det mer åt en Deluxe 5E3)
Pga chassits beskaffenhet valde jag att bygga topp och låda som någon slags ministack med ett Weber CVA10. Spricker ljuvligt strax innan volymen blir plågsam även utan attenuator.
|
|
|
Post by way2loud on Apr 5, 2019 23:38:21 GMT 1
Jag har ju tänkt klä lådan med gul tweed och sedan lacka med shellack. Hörnen är ett frågetecken - ska man lägga tweeden omlott och sedan skära med vass kniv genom båda lagren? Eller låta hörnskarvarna gå lite omlott? Jfr hur man gjorde med gammaldags papperstapeter.
Har sett att en del använder färgad shellack (amber) för att få ett åldrat utseende. Amber betyder ju bärnsten, men den kulören verkar inte finnas i Sverige. Vilken kulör är bäst annars för detta, lemon, brun, orange....?
Betr högtalarelemrnt så var Warehouse (WGS) åttatummare en positiv överraskning. Fint ljud och hög verkningsgrad - den lät lika högt på 1 watt som originalelementet Celestion 8-15 gjorde på 5 watt. Å andra sidan får jag kanske räkna om attenuatorn igen. Fast man kan inte dämpa hur mycket som helst utan att påverka ljudet.
Tips: För många år sedan byggde jag om en rullbandspelare (helrör) Grundig TK14 till gitarrkombo och den lät väldigt bra, ungefär 3-4 watt kanske. Nu är just den modellen svår att hitta men Tandbergs motsvarande rörbaserade modeller finns ibland på loppis och borde också funka. Man kan ju helt strunta i om motor och övrig mekanik inte funkar, bara förstärkaren är ok.
Edit: Ett varningens ord - när man handskas med rörelektronik krävs viss kunskap och försiktighet. Apparaterna innehåller farliga likspänningar på runt 400 volt, även när nätspänningen är bruten, pga uppladdade elektrolytkondensatorer.
|
|
|
Post by way2loud on Apr 7, 2019 13:04:58 GMT 1
Då kan man pricka av lädersömnad också......det blev inte så pjåkigt om jag får säga det själv Metalldelarna är färdigköpta. Jovisst, man kan köpa ett färdigt läderhandtag i konstläder, men här får man arbeta på egen hand (kolla tummen) och så doftar det ju riktigt läder och nyvaxat linsnöre.
|
|
|
Post by svenake12 on Apr 7, 2019 17:24:58 GMT 1
Snyggt läderarbete, var kan man gå en grundkurs?
Ang rullbandare så är Tandbergs ganska tunga. Inte kul att släpa omkring med, - men stående hemma kanske?
|
|
|
Post by way2loud on Apr 7, 2019 20:46:01 GMT 1
Tja, grundkurs vet jag inte, jag kollade på denna:
Tyckte att sättet att låsa tråden vid nålen var nästan genialt......men stygnmarkeringen kan man göra med en vanlig gaffel. Och en vanlig syl och två stoppnålar funkar. Jag har ett ställbart litet skruvstycke med kul-led för lödningsjobb mm, och det var perfekt att spänna fast läderbitarna med. Ett tips när man syr ihop två likadana bitar är att kontaktlimma dom först.
Jag strippade min gamla Grundig TK14 på allt orelevant såsom motor, tonhuvud, tryckknappar, magiskt öga osv. Men ok, det hjälper om man kan tolka ett elschema, det är klart....
|
|
|
Post by svenake12 on Apr 8, 2019 9:24:55 GMT 1
Jag menade - var kan jag gå en grundkurs. . . men det verkar ju som att youtube funkar också. Sömmen blev väldigt fin.
|
|
|
Post by way2loud on Apr 11, 2019 15:34:07 GMT 1
Högtalarbaffel och paneler baktill utsågade. Baffeln är målad mattsvart och har lister runtom framtill för att fronttyget ska få lite distans till baffeln. Inslagsmuttrar M4 för att fästa elementet från insidan. Själva lådan har fått tweed på gavlarna - hälften gjort. Tweed och fronttyg köptes på Nordström Audio i Helsingborg. Väldigt trevligt och hjälpsamt bemötande. Inte helt lätt att limma tweeden i hörnen, men man lär sig efterhand. Förr användes varmlim men jag använde Bostik vattenlösligt vägg/golvlim. I motsats till vanligt kontaktlim tar det lite tid innan det hugger riktigt. Mindre stressigt men man måste fixera med tejp på vissa ställen. Som limspridare till detta minimala projekt använde jag ett gammalt kreditkort med filade hack. För att få rätt mönsterpassning hjälper det att rita upp alla delar på ett papper innan man börjrar klippa i den dyra tweeden. När jag granskade chassiet som satt i min Champ-klon och jämförde med Fenders schema för den nytillverkade Champ 57 upptäckte jag två saker: Dels fattades en katodkondensator i första steget och dels fattades de två lavindioderna som sitter i serie med likriktarröret. Kondensatorn behövs inte men ger mer förstärkning. Lavindioderna är ett nyare påfund som är ett billigt skydd. Får bli nästa modifiering.
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
Posts: 6,085
|
Post by Tyko on Apr 11, 2019 21:01:52 GMT 1
Är imponerad av ditt väldigt snygga bygge samt kunskaperna i elektroniken....kul!
|
|
|
Post by way2loud on Apr 11, 2019 23:06:32 GMT 1
Nja, mina elektronikkunskaper är ganska föråldrade.....under gymnasietiden labbade vi med elektronrör. Så illa är det faktiskt Jag tycker det är kul att rörbestyckade förstärkare lever kvar och dessutom har hög status - det var det ingen som trodde skulle hända då. Och den här gången har jag bara bytt ut högtalaren och lött hop attenuatorn hittills, själva chassiet med alla komponenter var färdigbyggt. Edit: Limningen går långsamt framåt - jag är ovan vid det här limmet. Man kan rätta till misstag ganska länge, men tweeden är rätt så styv och måste fixeras med tejp vid vikningar. Men det blir bra när limmet har torkat ordentligt. ”Tryckförband” med tejp i hörnen hjälper till att få rätt rundning.
|
|
|
Post by way2loud on Apr 13, 2019 13:58:49 GMT 1
Det gick att flytta över en del prylar och anpassa till tweedlådan, bl.a. värmeskyddet för rören, skruvar/muttrar och gummifötter. Så här blev det, se bilder. Jag väntar med shellacken tills limmet har torkat helt några dagar. Fronttyget sträckte jag mha en stor hovtång med käftarna skyddade med 4-5 lager gaffatejp. Framtida att-göra lista: Bygga in attenuatorn med brytare i chassiet. Ändra on-off lampan till original jewel modell fast med LED Experimentera med olika stora katodkondensatorer i försteget. Komplettera med två skyddsdioder mellan nättrafo och likriktarrör.
|
|
|
Post by Poul Hansen on Apr 13, 2019 19:25:46 GMT 1
Flot, det vanskeligste er vel tweeden.
|
|
|
Post by way2loud on Apr 14, 2019 8:48:22 GMT 1
Ja, limma tweed var svårast, men med varmt hudlim som man använde förr hade det varit mycket värre. Man har stor hjälp av att göra diverse hjälpmarkeringar med penna och sedan låsa tweeden med maskeringstejp under torktiden. Med modernt golv/vägglim gäller det att stryka på ”lagom” annars kan det tryckas ut överskottslim vid kanterna som kan vara jobbigt att få bort utan att kladda på tyget. Jag gjorde ett färgprov och strök på 2ggr ganska utspädd shellack. Mer vågar jag nog inte lägga på. Det bildas ett glatt skikt på tweeden och det måste ju vara bra, så länge man inte sätter ett kladdigt ölglas ovanpå.... Vänster halva helt obehandlat, höger halva med 2ggr shellack
|
|
|
Post by Poul Hansen on Apr 14, 2019 12:40:27 GMT 1
Ja så har du fået dit orange. Er det bare ren shellak?
Har du billeder af dit ”Tryckförband”?
|
|
|
Post by way2loud on Apr 14, 2019 13:27:33 GMT 1
Nej, jag har inga bilder av just det, men jag bara tejpade över hörnen hårt ett par gånger med maskeringstejp under torktiden, 1-2 timmar. Det är rätt att det är orange shellackflakes. Det fanns en del olika färger att välja på där jag köpte: ottossonfarg.com/produkter/schellack-kvistlack/Jag har läst på nätet att man ska använda amber (=bärnsten, rav på danska?), men den färgen fanns inte. Så jag tog det som såg bäst ut och var mest likt bärnsten. Men jag kan tycka att det är lite för orange, lite mer åt det smutsbruna hållet hade inte skadat. Ska nog försöka tunna ut lacken lite mer innan jag målar lådan. Har du testat någon annan kulör, Poul? Här finns en intressant artikel om att få den där ”slitna” tweed looken. guitar.com/guides/diy-workshop/workshop-59-fender-bassman/Jag placerade attenuatorn i en liten svartmålad metallkapsling innanför panelen baktill. Omkopplaren vänd uppåt lätt åtkomlig. På det sättet kan man lätt ta bort attenuatorn om man vill. På t.ex. Vibrochamp EC sitter ju effektmotstånden utanpå chassiet vända mot fronten och omkopplaren på kontrollpanelen. Mitt färdigköpta chassie är lite speciellt eftersom utgångstrafon har utgång både för 4 ohm och 8 ohm, dock bara en anslutning i taget. Jag kör på 8 ohm. Min koppling av attenuatorn, se nedan. Effektmotstånden tål 25 watt och blir inte särskilt varma. Vid 25% effekt är högtalaren seriekopplad med ett 8 ohms motstånd och båda dessa är i sin tur parallellkopplade med ett 16 ohms motstånd. Tillsammans belastar alltihop utgångstrafon fortfarande med 8 ohm.
|
|