|
Post by Klangfix on Oct 3, 2018 14:54:40 GMT 1
Ja kroppen är ca 27,5mm. Hela gitarren väger 3250g och det är fortfarande tyngre än vissa originaltelecastergitarrer.
|
|
Deleted
Deleted Member
Posts: 0
|
Post by Deleted on Oct 4, 2018 8:06:50 GMT 1
Jamen allt under precis 4 kg är normalt för både Telecaster och strator. Om de börjar gå ner mot kring 3 kg och under så börjar de tappa i balans, och bli halsdykiga av sig. Detta "hatar" jag personlingen eftersom Telecasters ifrån början är rätt så "rätvinkliga" när man sitter ner, och - faktiskt - ergonomiska ur den synpunkten. Folk envisas ibland med att göra kroppen lättare än halses (med allt stål och skrot på) och det är en styggelse enligt mig. Men det är nog bara jag.
Var har du öppningen för dragstången? I huvudet eller i halsfickan?
|
|
|
Post by Klangfix on Oct 4, 2018 10:04:52 GMT 1
Dragstången sitter tyvärr under plektrumskyddet i halsfickan, vilket är jätteopraktiskt, men halsen var som den är, dvs utan hjul. Om man ska ha ett justerhjul så kan greppbrädan inte hänga ut över plektrumskyddet, vilket denna gör med ca 6mm. Just nu har halsen aklimatiserat sig till strängarna, så reliefen är lite stor. Därför behöver jag tyvärr släppa på strängarna, lossa plektrumskyddet och justera med en insex, montera allting igen och testa. Sen kan jag behöva göra detta några gånger. :-(
|
|
Deleted
Deleted Member
Posts: 0
|
Post by Deleted on Oct 6, 2018 9:33:40 GMT 1
Leo Fender hade nog inte så rätt ifrån början... ;-) Om det ändå hade varit så att det är engångsföreteelse. Men det är det ju inte. Oavsett om man låter samma strängar sitta på och använda samma tjocklek/märke etc så måste man justera lite grann allt efter säsongerna. Jag har faktistk försökt googla på allt detta beträffande Telecaster/Stratocaster och varför: 1. Stallpickupen är vinklad. Och varför den är vinklad i olika grader på Telen jämfört med stratan. Varför inte hålla den rakt? Strängbredden är ju som bredast där? 2. De hade justering av trussrod, i hälen av halsen och inte huvudet. Möjligen gömd ifrån nyfikna händer som undrade "vad händer med detta om jag gör så här..." . Det kan inte vara en prisfråga. Eftersom det oftare är en större kryss-skruv huvud, och inte insex där ner på de tidigare modellerna, fick det väl inte plats uppe i huvudet, men fortfarande ingen förklaring till att den var så svårt tillgänglig. Att ta av och på halsen och strängarna bara för att justera lite hit och dit tills det blir bra, eller bäst, är ju väldigt slitsamt för både trä, gängot, hals, och strängar. Men anledning var att nedanstående diameter inte riktigt fick plats uppe i huvudet, kan jag tänka mig: Om man tar loss halsen och skruvar med skruvmejsel måste man ju hitta något att hålla emot med. Andra handen är definitivt inte tillräckligt! Man får inte den kraft som behövs. Dessutom ser jag det onödigt med 2 delade halsar, där halsen är av ett träslag och greppbrädan ett annat. Häl-justering fanns oftast förr och gick bara att ha på s.k. "one piece" gitarrhalsar, där hals och greppbräda var ett och samma stycke. Om den är 2-delad finner jag ingen vits, annat än att ha justering ifrån huvudet. Music Mans hjul, som man kan nå uppifrån med vadsomhelst som får plats i hålet, både inch och metric, är en fullständigt lysande idé, och den finns på Music Man, som ifrån början också var en idé av..just det... Leo Fender. Se nedan: Vilket gör att, till skillnad ifrån när man måste ta bort halsen helt och skruva, och så även att skruva med insex uppe i huvudet, att halsen och kroppen håller fast halsen, så att den ger att automatiskt motstånd eller håller i så inte gitarren eller halsen flyttar sig medan man skruvar. Uppe i huvudet måste man alltid hålla emot med andra handen så inte gitarren "roterar" p g a hävstångseffekten. Men det bästa med hjul är att du kan stoppa vad som helst i där, behöver inte vara exakt mått, bara den passar, och skruvmejseln kan vara hur lång eller kort som helst, och det är inte "olika avstånd in till insexmuttern" som det kan vara vid huvudjustering. Nu har t o m Fender börjat släppa Telecasters med den funktionen, men det är ju på licens ifrån MusicMan och bara på deras custom Elite modeller. Sedan 2016. Den där urfasningen för access till hjulet, i själva greppbrädan på allra sista bandet är kanske något du också kan tänka på att göra, Klangfix? Om den nu "går över" så att säga. Hjul finns att köpa hos Stewmac. Hur som helst, så kan jag fortfarande inte hitta några negativa saker med denna hjul-metod, hur mycket jag än försöker tänka, och vrida och vända på alla stenar. Man behöver inte ens lossa på strängarna i mitten, och stämma ner dom lite för att komma åt något. Ni kanske kan? Jag kan mycket väl ha glömt något.
|
|
Deleted
Deleted Member
Posts: 0
|
Post by Deleted on Oct 6, 2018 9:34:21 GMT 1
|
|
Deleted
Deleted Member
Posts: 0
|
Post by Deleted on Oct 6, 2018 9:41:18 GMT 1
För övrigt anser jag ju den sämsta metoden är den att behöva ta av halsen, och att den då inte har spänning ifrån strängarna, för att justera någon sorts relief. Halsen går tillbaks då när man justerar, och då kan man riskera att skruva skruven i botten, vilket den kanske inte gör med strängarna påsatta, och uppstämda. Eller rättare sagt inte skruven i botten, men att tvingas skjuta över målet och göra en ännu skarpare backbow på halsen i släppt läge, för att sedan låta bara strängarna dra den rätt.
Vet faktiskt fortfarande inte hur de tänkte där.
|
|
Deleted
Deleted Member
Posts: 0
|
Post by Deleted on Oct 6, 2018 9:42:52 GMT 1
Lite grann som om man skulle pumpa luft i bildäcken på bilen. Man måste ta av hjulen/däcken först och sedan pumpa upp lite, sedan sätta på dem igen för att se om det räcker...och så håller man på...
|
|
Deleted
Deleted Member
Posts: 0
|
Post by Deleted on Oct 12, 2018 13:25:32 GMT 1
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
Posts: 6,085
|
Post by Tyko on Oct 13, 2018 22:11:27 GMT 1
En vinklad skruvmejsel liknande den ovan är det rätta verktyget. Ett annat tips är att sätta capo på första bandet, skruva loss halsen (bara fyra skruvar istället för en hel drös för plektrumskyddet) och sedan justera på känn. Ofta behöver man inte ens ta bort halsen, det brukar räcka att skruva ur dom två bakre (mot stallet) skruvarna och bara lossa dom andra två. Sedan trycka bak halsen så att justerskruven kommer upp tillräckligt för att justeras.
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
Posts: 6,085
|
Post by Tyko on Oct 13, 2018 22:20:20 GMT 1
För övrigt saknar jag i föregående diskussion det enkla men oftast tipset att pröva tonreglaget om man tycker att tonen från en telecaster har lite för mycket bett.
|
|
Deleted
Deleted Member
Posts: 0
|
Post by Deleted on Oct 14, 2018 18:32:44 GMT 1
..och sedan justera på känn... Tja, det är kanske det som man vill slippa...
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
Posts: 6,085
|
Post by Tyko on Oct 15, 2018 16:55:42 GMT 1
Man lär sig!
|
|
Deleted
Deleted Member
Posts: 0
|
Post by Deleted on Oct 16, 2018 10:30:51 GMT 1
Ja, man lär sig snabbare och bättre med de andra metoderna. Det är ju klart att det sliter både på gängor och annat, genom att dra hit och dit och ta av halsen några gånger. Man vet till exemple inte om man har gjort en "shoot over" och kanske äventyrar allting genom att spänna för hårt. Den tiden man sparar in på att ha halsen och strängarna kvar, är oomtvistligt bättre på alla sätt och vis. Det gäller ju även för de som har justering ifrån huvudet.
Det är fortfarande rätt så omöjligt att hålla emot med händerna när man skall skruva lite till medsols för att spänna justerstången. Den motkraften räcker - oftare än inte - inte till för att dragstången skall gå i perfekt läge. Hittar man något annan som håller emot riskerar man att skruva för långt "bortom" det läge man egentligen strävar efter, och det kan också vara risk att halsen inte lämnar sitt "backbow" läge som den då får, även när man satt på strängarna som drar i halsen, och då har man "gängat ur" dragstången kanske. Det är ju lite som att ta av däcken på en bil om man måste pumpa dem, och sedan sätta på dem därefter, dvs man kan inte pumpa däcken när de är påsatta på bilen...
Övergår mitt förstånd.
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
Posts: 6,085
|
Post by Tyko on Oct 18, 2018 20:05:36 GMT 1
Bara för att förtydliga: jag tycker alltså inte att det är något önskvärt att ha justeringsskruven så att man måste lossa hals eller strängar för att komma åt. Men på dom gitarrer som det är så får man bita ihop och göra det bästa av situationen. Jag har personligen heller aldrig upplevt några problem med att hålla emot när man justerar en sådan hals så jag kanske har något bättre grepp som jag gör utan att tänka på det.
|
|
Deleted
Deleted Member
Posts: 0
|
Post by Deleted on Nov 4, 2018 20:35:10 GMT 1
Det jag inte gillar med HEEL adjust är att den sitter i en ände av trä-balken, dvs hals, som sitter fast med 4 st stora skruvar (eller fler) precis UNDER. Det innebär att väldigt lite - om ens något - ändras i den änden av halsen, eftersom den fästs i kroppen. Nu behöver man ju ändå inte ändra där eftersom det inte finns några band efter halsens slut som kan röra vid strängarnas vibration. Om den däremot är justerbar ifrån huvudet, så är hela trussroden satt "längre ut" på halsen, ifrån den delen där den ändå inte spelar någon större roll.
|
|