|
Post by vikingbeard on May 8, 2018 21:11:21 GMT 1
Denne gitaren er bygget av en polsk krigsfange mens han var internert i en leir i Mo i Rana, Norge. Lokket er laget av fyrstikker limt på en tynn finerplate. 
|
|
sfe
Besserwisser

Det tråkiga med att vara pessimist är att man så ofta har rätt.
|
Post by sfe on May 9, 2018 15:16:15 GMT 1
Han hade tid. Undrar hur den låter? Var det bara ett bygge för tidsfördriv eller användes gitarren till att spela på också? Från vilket museum är detta?
|
|
|
Post by rogerh on May 9, 2018 16:34:26 GMT 1
Jag har sett en handfull tändsticksgitarrer passera förbi på tyska eBay från ungefär samma tidsepok. Tror inte de låter särskilt bra med den kvoten av lim kontra trä! Men låter gör de.
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on May 10, 2018 1:13:44 GMT 1
Hade ju ett liknande åbäke i verkstaden för en omfattande reparation häromtiden, kan ju lugnt säga att dom inte är direkt reparationsväliga....Inte lät det någotvidare roligt heller.
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on May 10, 2018 14:09:02 GMT 1
Bara för att man kan så skall man. Tydligen. Tandpetargitarrerna, var finns dom? Tandpetare är åtminstone av lite vassare (öörk..host host) trä, nämligen lönn eller björk.
|
|
stinkey
Jag är en forumsnörd
|
Post by stinkey on May 11, 2018 16:47:32 GMT 1
Sitter man i fångläger och lyckas bygga sig en gitarr kanske inte ljudet det viktigaste?!
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on May 12, 2018 8:31:24 GMT 1
Ja, jag kom just att tänka på det också.....är ju lite väl lite ödmjukt att bara förkasta dessa tändsticksgitarrer då vi istället kanske borde tänka efter och fundera på hur någon drivs till att pillra ihop ett instrument av tändstickor. Det är onekligen intressant hur människors kreativitet inte låter sig stävjas av ett fångläger. Jag kan tänka mig att jag hade gjort något liknande om jag hade varit i en sådan situation. Tack och lov är jag inte i en sådan situation! Det vore även intressant att få veta lite mer om historierna bakom sådana kreationer. Kunde dom överhuvudtaget färda instrumenten i fånglägren, fick dom verkligen tag på strängar och andra metalldelar där eller färdades instrumenten ute i friheten efteråt? Kreativitet är en av dom krafter som jag anser är allra starkast och viktigast hos mänskligheten. En kraft som ofta kraftigt undervärderas i vårt samhälle tyvärr.
|
|
|
Post by rogerh on May 12, 2018 9:30:57 GMT 1
Jag tror inte att alla tändsticksgitarrer är tillverkade av stackars fångar, det är en romantisk tanke. Det finns såna gjorda av helt vanliga och lätt knasiga pysselmänniskor också.
|
|
stinkey
Jag är en forumsnörd
|
Post by stinkey on May 12, 2018 10:11:51 GMT 1
Bättre än att titta på TV eller knarka och supa.
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on May 17, 2018 14:33:17 GMT 1
Does it have bookmatched top? [sorry, kunde inte låta bli] 
|
|