|
Post by nilsnobbing on Mar 26, 2018 10:34:18 GMT 1
Hej!
Har börjat grunna på att köpa ett PA. Spelar i dag med en förstärkare Schertler Jam 100 som oftast gör jobbet i de sammanhang jag spelar. Jag gillar den verkligen! För Jam 150 finns ett "extension kit" vilket innebär att man kan koppla till ytterligare en högtalare. Vore perfekt för mig men tyvärr finns inget sådant för JAM 100.
Jag är lat och helt ointresserad av teknik. Jag vill ha det så enkelt som bara är möjligt, och det gäller både hanteringen och tekniken. Samtidigt vill man förstås ha ett bra ljud för sång och akustisk gitarr. Jag spelar visor och sjunger.
Lurar lite på ett Yamaha Stagepass, kan det vara nåt? Någon som har erfarenhet?
Budgeten ligger på 5-7000 kr. Är inte främmande för begagnat.
All the best! Anders
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Mar 26, 2018 20:23:04 GMT 1
Yammaha Stagepass är mycket bra och enkelt. Bra ljud och hyffsat smidigt format.
|
|
|
Post by nilsnobbing on Mar 27, 2018 9:51:53 GMT 1
Yammaha Stagepass är mycket bra och enkelt. Bra ljud och hyffsat smidigt format. En får tacke för synpunkten! N.N
|
|
|
Post by johanz on Aug 7, 2018 17:57:22 GMT 1
Har själv ett Yamaha Stagepass 400i till lite mindre ställen och det låter faktiskt bättre än jag trodde även om man krämar på lite. Något basfattig om man vill ha nåt mer än gitarr och sång tex nån stomper eller vad det kallas? Men enkelt att koppla en extern bas då det finns särskilda utgångar för just detta. Inget brum eller oljud man kan få på billigare skit typ Behringer osv. Även ett bra rundgångsskydd finns inbyggt.
|
|
|
Post by nilsnobbing on Aug 13, 2018 12:57:56 GMT 1
Tackar för svaret! Har inte kommit till skott än men låter Yamaha Stagepass ligga högt på listan.
N.N
|
|
|
Post by nilsnobbing on Oct 29, 2021 12:19:31 GMT 1
Hej! Jag har inte kommit till skott än eftersom min Schertler Jam 100 w ofta räcker för den publik jag normalt spelar för, 50-70 pers, eller i lokaler som har fast PA. Men veckans spelning när jag fick låna in grejer aktualiserade frågan. Men nu har en ny Stagepas smugit in på spelplanen, nämligen Yamaha Stagepas 1k. Vet inte mycket om denna av PA och funderar på om den räcker till? Jag tänker mig utomhusgig, samt inomhus upp till kanske 150 pers. Stagepas 1k är på 1000 watt (HF: 190 W + LF: 810 W). Vad tror ni, är det en rimlig uppgradering? Vill ju att den ska vara märkbart kraftigare är min Schertler och öka möjligheterna att spela inför en större publik. Jag lånade Bose L1 Compact (350 w?) inför en spelning men upplevde den som lite klen, den är bara liiite bättre än min Schertler Känner väl till att det finns en uppsjö konkurrenter, men Yamahan lockar. Gillar att det finns inbyggd mixer (Ämnets rubrik gäller fortfarande(  ) Jag spelar visor inför sittande, lyssnade publik. Gitarr med K&K och sångmick (Shure sm58). Tacksam för respons! /A
|
|
|
Post by niklasc on Oct 29, 2021 13:09:07 GMT 1
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av Yamaha stagepas 1k så jag kan inte uttala mej om det. Men det här gör mej lite konfunderad: 1000W (Powered subwoofer: 810W, Line array speaker : 190W). Problemet med att jämföra produkter när det gäller ljudprylar är att man anger uteffekt på så många olika sätt. Klassikern är väl ett svenskt företag som säljer budget-DJ-prylar där de anger peakeffekt istället för genomsnittseffekt och med 4 ohms last. Då kan det heta att en förstärkare är på 400w. Men sett till genomsnittseffekt så är det bara 80w och kör man sedan med 8ohmshögtalare så blir det bara 40w. I Yamahafallet ovan så har man valt att redovisa bas för sig och "resten" för sig för att de antagligen/rimligt har separata förstärkare och då ser man att 1000w är dessa båda förstärkare tillsammans. Line array speaker är "bara" 190w. Iofs brukar Yamaha vara ganska ärliga med sina watt. Men om man antar att din schertler kan jämföras med Yamahas line array så är skillanden mellan 100w och 190w vilket väl förvisso bör märkas men inte är som att jämföra 100w med 1000w. Å andra sidan hantera ju basen i Yamaha av en separat förstärkare som orkar putta 810w så visst är det stor sannolikhet att det kommer låta mer än din Schertler men om det kommer låta mer än Bose L1 kan jag inte avgöra för jag hittar inte den typen av effektredovisning för Bose'n.
Bose L1 har jag däremot erfarenhet av. Vi brukar köra den i restaurangmiljö med ett 100-tal slamrande matgäster och det funkar. De kan fortsätta att samtala runt borden med lätt höjd röster men de som vill lyssna kan samtidigt göra det. Testade den dock nyligen i foajén till vårt konserthus där det är 8-10 meter i takhöjd. Vi spelade mingelmusik och det var knappt att det hördes. Så lokalen spelar roll. Har också testat ute men då var det sittande (tyst) publik kanske 40 pers och det gick hur bra som helst. Till och med bättre än i restauragen eftersom vi inte behövde släcka ut så mycket rundgång.
|
|
|
Post by nilsnobbing on Oct 29, 2021 14:51:57 GMT 1
Tackar för dina funderingar! Jag har läst på en hel del om Stagepas 1K och den får många positiva recensioner, men jag saknar just att folk berättar vilken upplevd kapacitet den har. Hur stora rum, och hur mycket folk pallar den. Intressanta funderingar du har gällande effekten. Ska se om jag kan hitta motsvarande siffror gällande Bosen.
Jag testade som sagt med Bose som jag lånat. Först en, vilket jag upplevde som klent, sen en till (två likadana L1 compact) vilket blev jättebra. Salen var stor (280 fasta platser, tänk biosalong) men publiken ca 40 pers. Framförallt var det gitarren jag fick krana upp bra på mixern, sången gick bra. Jag kör dock min k&k utan preamp och funderar på om jag inte borde haft en sådan denna gång. Använder jag Schertler behövs ingen preamp, men den är å andra sidan designad direkt för akustiska instrument. Jag är dock ganska amatörmässig framför mixerbordets hutlösa mängd spakar och knappar (nåja, vi pratar Behringer Xenyx 1202), så någon mer erfaren kanske hade lyckats bättre?
Schertlern har jag använt en gång för 100 lomhörda pensionärer, och även gentlemannen längst bak menade att han hörde fint (fast han kanske bara var artig). Men jag skulle nog tveka att ta den inför så stor publik igen. Men det är fantastiskt ljud i den!
Trevlig helg!
//Anders
|
|
|
Post by nilsnobbing on Dec 2, 2021 8:31:38 GMT 1
Så där, då var pengarna spenderade och ett PA hemkånkat. Det blev till slut en RCF evox jmix 8 från den lokala handlaren som äntligen öppnat (vi Sundsvallsbor har varit utan musikhandel ett par år). Den är nog i kraftigaste laget för många av de spelningar jag gör, men jag ville ta ett rejält kliv uppåt från min Schertler. Har bara lekt någon timme med den än men konstaterar att min Yamaha med k&k låter finfint i den. Det här blir bra! //N.N
|
|