|
Post by stratosphere on Dec 8, 2017 8:26:22 GMT 1
En av mina favorit gitarrer. Tillverkad av Crafton i början på 50-talet. Modell 74. Det är också den första icke orkester gitarr jag har sett med orkester plektrumskydd. Jag har förgäves försökt hitta någon annan på internet men har inte sett någon. Någon som vet något mer? 
|
|
|
Post by Claescaster on Dec 8, 2017 12:30:33 GMT 1
Väldigt fin. Kan du inte lägga upp en liten video så man får höra den?
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Dec 8, 2017 13:46:42 GMT 1
Snygg och ovanlig! Gjordes nog inte många av den, jag har iallafall aldig sett någon liknande. Vore kul med några bilder till.
|
|
sfe
Besserwisser

Det tråkiga med att vara pessimist är att man så ofta har rätt.
|
Post by sfe on Dec 8, 2017 20:48:03 GMT 1
När jag såg rubriken tänkte jag "import" men när jag såg bilden tänkte jag inte så mer. Nej, jag har heller aldrig sett en sådan. Ser ut att vara i väldigt fint skick också. "This guitar can never be played!"
|
|
|
Post by stratosphere on Dec 17, 2017 17:12:16 GMT 1
När jag såg rubriken tänkte jag "import" men när jag såg bilden tänkte jag inte så mer. Nej, jag har heller aldrig sett en sådan. Ser ut att vara i väldigt fint skick också. "This guitar can never be played!" Den ska helt klart bevars så mycket som möjligt. Jag har tagit bort plektrumskyddet och spelar hänsynsfullt på den. Väldigt fin. Kan du inte lägga upp en liten video så man får höra den? Kul att du gillar den! Tyvärr så är jag inte jätte bra på att göra videos, men kanske att jag gör det ändå någon gång. Det är lönn i sidor och botten, dock inte flammig. Jag tror inte tidigare ägare har spelat så mycket på gitarren, den är inte så volymstark och lite stum. När jag köpte gitarren hade den också ganska hög stränghöjd så jag kostade på en halsomsättning. Troligtvis så skulle den leva upp ordentligt om man spelade på den varje dag i ett par veckor. Snygg och ovanlig! Gjordes nog inte många av den, jag har iallafall aldig sett någon liknande. Vore kul med några bilder till. Visst det kan jag ordna. Jag kan ta en på baksidan och serienumret senare i veckan. 
|
|
|
Post by rogerh on Dec 17, 2017 17:46:20 GMT 1
Skaffa en liten skramlig akvariepump och spänn fast den med ett spännband ovanpå en platta av kartong eller plast nedanför stallet. Låt gitarren hänga och vibrera i tre dygn eller mer så ska du se att den öppnar upp sig.
|
|
|
Post by Claescaster on Dec 17, 2017 19:15:20 GMT 1
Skaffa en liten skramlig akvariepump och spänn fast den med ett spännband ovanpå en platta av kartong eller plast nedanför stallet. Låt gitarren hänga och vibrera i tre dygn eller mer så ska du se att den öppnar upp sig.  Jag håller med Roger, pump funkar fantastiskt bra och man märker skillnad redan efter 24 timmar.
|
|
|
Post by stratosphere on Jan 2, 2018 13:05:06 GMT 1
Bra ide och snyggt illustrerat på bild! Är det någon speciell akvariepump som rekommenderas? Jag antar att man inte ska ha den varianten som sprutar vatten, utan en som sprutar luft?
|
|
|
Post by Peter on Jan 2, 2018 17:09:13 GMT 1
Bra ide och snyggt illustrerat på bild! Är det någon speciell akvariepump som rekommenderas? Jag antar att man inte ska ha den varianten som sprutar vatten, utan en som sprutar luft? Jag gjorde likadant som Clascaster visar här. Det spelar nog ingen roll vilken akvariepump du har. Bara det skramlar. Jag har en över som jag tänkte lägga upp på Tradera. Du kanske är intresssred av den om du inte har nån själv.
|
|
|
Post by rogerh on Jan 2, 2018 17:16:26 GMT 1
Luftpump är de enda jag testat. Antagligen billigare också.
|
|
|
Post by way2loud on Jan 2, 2018 18:04:43 GMT 1
Ska man ha gitarren uppstämd eller lösa strängar? Finns nån tråd här hur man dämpar oönskad lockresonans (för enstaka ton) genom att lokalt tunna ut locket eller kanske limma på en liten vikt?
|
|
|
Post by rogerh on Jan 2, 2018 19:26:04 GMT 1
Bäst med uppstämda strängar - tror jag. Har kört även utan strängar.
|
|