Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Apr 26, 2017 9:37:07 GMT 1
Äntligen lite valuta för licenspengarna. I SVT 2 s pretentiösa kultursatsning på lördagkvällarna, presenterar den nu på lördag den 29:e ifrån 19:30 - 23:00 en helkväll för oss gitarrnördar och gitarrmongon. Dokumentär om både Levin, samt om Chuck Berry, Gary Moore, och en massa annat. Hur mycket akustisk det blir vet jag inte, men det kan vara värt att "spela in" eller se i efterhand på SVTPLAY. Eller varför inte medan det sänds?  Bulla upp med grogg, popcorn och chips? Gary Moore är en ny dokumentär som är svenskgjord tror jag. Levindokumentären kanske redan har sänts vid tidigare tillfälle. Hoppas de lägger in något om den gode Allan Holdsworth som dog i påskas. Kanske lite sent att lägga in i schemat, men han förtjänar ett omnämnande kanske i mellansnacket mellan programmen. Få har varit så inflytelserika som han. Speciellt hade han genomslagskraft och påverkan på redan etablerade världsstjärnor och gitarrister.
|
|
|
Post by Peter on Apr 26, 2017 10:08:14 GMT 1
Tack för tipset 
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Apr 26, 2017 12:49:57 GMT 1
Alltså, ifall det framgick dåligt av rubriken: Nu på Lördag den 29:e April. Man har ju ändå en längre helg framför sig med valborg på söndag och förste maj på måndag...
|
|
|
Post by anakronfilm on Apr 26, 2017 18:43:29 GMT 1
Levindokumentären har mycket riktigt visats tidigare. Men som filmens regissör kommenderar jag er att se den igen! 
|
|
|
Post by chriscross on Apr 26, 2017 19:47:20 GMT 1
Det var på tiden! SVT hade en temakväll med gitarren i fokus för länge sen (10+ år någon som kommer ihåg?). Mest elgitarr då också med massa musikvideos, dokumentärer och som avslutning sändes andra halvan av Guitar legends in Sevilla från '93(?). Tack för tipset! 😁
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Apr 26, 2017 21:15:34 GMT 1
Vill komma ihåg den där Guitar Legends Sevilla, men i annat sammanhang. Tror jag såg något på kabelkanalerna i slutet av 90-talet men är inte säker. Den med Brian May, Joe Walsh, och han ifrån...Extreme? More Than Words hiten, Nuno Bettencourt. Kan varit några fler tror jag...Satriani och Steve Vai t o m. De visade inte alla, där var ju sammalagt 27 stycken spridda över flera dagar...
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Apr 26, 2017 21:18:41 GMT 1
Gary Moore dokumentären som visas på lördag är nyproducerad och tydligen premiär. Svenskgjord. Själv har jag kommit att formligen hata alla amerikanska "biopics" och dok/rockumentärer. Hata, är egentligen ett starkt ord, som skall användas sparsamt, men efter att ha sett ett dussin, verkar de vara stöpta i samma cookie-cutter och säger mig inte någonting som jag inte redan visste. Och dessa 2-3 sekunders klipp hela tiden för att få "fart" på berättandet. Suck...
|
|
|
Post by BluesJohan on Apr 26, 2017 21:59:19 GMT 1
Levindokumentären har mycket riktigt visats tidigare. Men som filmens regissör kommenderar jag er att se den igen!  Det var sannerligen på tiden med en repris igen! 
|
|
|
Post by chriscross on Apr 27, 2017 9:06:37 GMT 1
Vill komma ihåg den där Guitar Legends Sevilla, men i annat sammanhang. Tror jag såg något på kabelkanalerna i slutet av 90-talet men är inte säker. Den med Brian May, Joe Walsh, och han ifrån...Extreme? More Than Words hiten, Nuno Bettencourt. Kan varit några fler tror jag...Satriani och Steve Vai t o m. De visade inte alla, där var ju sammalagt 27 stycken spridda över flera dagar... Precis den  synd att det nästan bara blev fokus på rockarna. Men kommer man över dvdn kan man se Les Paul riva av How high the moon och det är inte fel det heller
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Apr 29, 2017 22:25:37 GMT 1
Men snälla SVT, kunde inte tagit något urval ifrån Chuck Berrys tidigare karriär? Hellre en dokumentär, än en helkass konsert ifrån när han var 80 bast. Det verkar vara så numera precis som med när man ser ett underbarn på 3 år som spelar piano "Nämen tänk, han är bara 3 år". Fast istället för att urskulda ostämda gitarrer och otajt spelande så är det "Nämen, tänk, han är hela 80 år och orkar hålla på fortfarande". Liksom att det är det som är det viktiga, och befläckar hans legacy.
Sedan, om ni som gjort dokumentären om Gary Moore läser detta forum, regel nummer ett i regi-boken eller dokumentär-boken:
1. Visa aldrig namnskyltar på samma ställen som där översättingarna visas, dvs undertexter (subtitles). Vad fan hade ni rökt?
De skall ALLTID visas i övre högra eller vänstra hörnet. Ni kan inte räkna med att bara engelskpråkiga länder köper ert program. Jag vet inte vem en endast var i programmet, som intervjuvades, förutom Phil och nämnde Gary såklart, eftersom programmet handlade om honom. Som det nu var skymdes alla namn bakom texten, eftersom ni hade trott att ni skulle stajla till det med att lägga namnen ovanpå någon sorts greppbräda också som bakgrund. Suck. Men det är klart, programmet kanske var för klubben för inbördes beundran, så det förutsätts att man känner de som intervjuvas ändå...men varför ha namnskyltar öht då?
|
|
sfe
Besserwisser

Det tråkiga med att vara pessimist är att man så ofta har rätt.
|
Post by sfe on Apr 30, 2017 20:03:11 GMT 1
Men snälla SVT, kunde inte tagit något urval ifrån Chuck Berrys tidigare karriär? Hellre en dokumentär, än en helkass konsert ifrån när han var 80 bast. Det verkar vara så numera precis som med när man ser ett underbarn på 3 år som spelar piano "Nämen tänk, han är bara 3 år". Fast istället för att urskulda ostämda gitarrer och otajt spelande så är det "Nämen, tänk, han är hela 80 år och orkar hålla på fortfarande". Liksom att det är det som är det viktiga, och befläckar hans legacy. Sedan, om ni som gjort dokumentären om Gary Moore läser detta forum, regel nummer ett i regi-boken eller dokumentär-boken: 1. Visa aldrig namnskyltar på samma ställen som där översättingarna visas, dvs undertexter (subtitles). Vad fan hade ni rökt? De skall ALLTID visas i övre högra eller vänstra hörnet. Ni kan inte räkna med att bara engelskpråkiga länder köper ert program. Jag vet inte vem en endast var i programmet, som intervjuvades, förutom Phil och nämnde Gary såklart, eftersom programmet handlade om honom. Som det nu var skymdes alla namn bakom texten, eftersom ni hade trott att ni skulle stajla till det med att lägga namnen ovanpå någon sorts greppbräda också som bakgrund. Suck. Men det är klart, programmet kanske var för klubben för inbördes beundran, så det förutsätts att man känner de som intervjuvas ändå...men varför ha namnskyltar öht då? Håller med. Hade jag skrivit inlägget själv hade jag nog slopat detta med "inbördes beundran" men vi är alla olika och jag hade precis samma tankar som Ovecentli: Levindoken - OK, men jag har den på skiva. Berrykonserten skippade jag eftersom den var så dålig och jag hade utav någon anledning förväntat mig en dokumentär. Gary Moore-dokumentären var bra men det var mycket störande när sub:arna krockade med namnen. Visserligen kände jag igen flera av de medverkande men långt ifrån alla.
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on May 1, 2017 8:38:19 GMT 1
Ja ok, jag gnäller för mycket om det som var dåligt. Med kvällen i summering, var ju Levin dokumentären såklart bäst, och då vill t o m jag minnas att jag hade invändningar även mot den tidigare, men de andra handlar ju om att ge någon slags värdigt minne till de som har kilat vidare. Och Chuck Berrys konsert blev definitivt inte det. Gary Moores dok var väl det enda med namnskyltarna. Jag såg en annan dokumentär igår om flygplansförsvinnandet MH370, och alla namn var uppe i vänstra hörnet. De hade tänkt till. Fransmännen räknar väl med subtitles i alla andra länder den sänds i.
Det är så lätt att fixa till! Ok i övrigt, det finns så mycket att hämta ifrån gällande Chuck Berry. Det behövde inte nödvändigtvis vara en konsertfilm. Inte ens de långsamma bluesnumrena fixade han. En regelrätt dokumentär likt den om Moore hade varit bättre. Jag tror jag hann se keyboardisten Don Aireys namn, eftersom det var så lite text då, och en halv sekunds paus. Nåväl nog om detta.
|
|
|
Post by anakronfilm on May 1, 2017 10:09:40 GMT 1
En kort kommentar om namnskyltar vs textremsor: Om det nu ligger namnskyltar längs ned i bild är det inget problem för den som textar att flytta den textremsa som krockar med ett namn marginellt längre upp så att båda syns.
|
|
sfe
Besserwisser

|
Post by sfe on May 2, 2017 17:34:45 GMT 1
En kort kommentar om namnskyltar vs textremsor: Om det nu ligger namnskyltar längs ned i bild är det inget problem för den som textar att flytta den textremsa som krockar med ett namn marginellt längre upp så att båda syns. Sant. Det ser man ibland. De som gjorde dokumentären kanske helt enkelt "inte tänkte på det". Den som lade texten måste ju ha sett slutresultatet men har bara inte brytt sig. Om man vill kan man lägga till detta i raden av alla okunniga och nonchalanta behandlingar SVT genom tiderna gett olika ämnesområden de bemött som musik, flyg och bilar. Finns säkert fler områden där entusiasterna vridit sig av irritation när de sett hur TV behandlat deras favoritämnen. Jag skulle här kunna skriva en text om hur SVT högtidlighöll 100-årsjubileet av flygets tillkomst men jag undviker det eftersom jag har så dåligt minne och bara kommer ihåg brottstycken och de flesta som läser här nog inte kommer ihåg det alls och bryr sig ännu mindre. Som programledare för temakvällen hade de satt en kulturnisse som verkade ha noll intresse av flygmaskiner tyngre än luft och än mindre kunskap. När en inbjuden gäst började diskutera "roterande stjärnmotor" blev han tystad av programledaren som istället svamlade ut i den poetiska aspekten av människans dröm att flyga. 1 1/2 timma av kvällen upptogs av två svenska konstnärer som flög runt i USA i eget flygplan och träffade andra konstnärer. Deras flygning behandlades snabbt i filmen som mest upptogs av deras konstnärsaktiviteter. Nu skrev jag visst lite ändå.  Don't get me started on this subject!
|
|
sfe
Besserwisser

|
Post by sfe on May 2, 2017 17:38:13 GMT 1
Men SVT har ju gjort bra saker också, det måste man ändå säga. "Bil -och båttokig", t.ex., var bra. Eller var inte det SVT........?
|
|