|
Post by nilsnobbing on Jan 16, 2017 15:27:56 GMT 1
Hej!
Jag ska så småningom spela på ett boende för äldre (70+) och funderar lite över det här med repertoar. Jag spelar visor, och gillar att hitta okända sånger, nya visor, klassiker i ny tappning o.s.v. Samtidigt kan man ju ibland ana att publiken vill höra klassiker de kan, men kanske inte hör så ofta längre. Jag inser ju att blandningen kanske är bäst, och det innebär inga problem, men samtidigt undrar hur andra resonerar just när de spelar för äldre. "Behöver" de igenkännandet från välkända, äldre visor, som t ex Evert, Dan Andersson och mer moderna hits från Wiehe, Afzelius, Cornelis m fl? Eller är det fördomsfullt att tro att de äldre inte vill ha nytt? Man behöver väl inte fastna i det förgångna?
Hur ser ni på saken?
Allt gott! Anders
|
|
stinkey
Jag är en forumsnörd
|
Post by stinkey on Jan 16, 2017 17:14:29 GMT 1
Min erfarenhet från att spelat för och med min mor, född -19 är gamla hits och frälsissånger, Ulla Billkvist mm är vad som går hem.
|
|
|
Post by svenake12 on Jan 17, 2017 1:28:25 GMT 1
Lite sådana? ackegura.proboards.com/thread/10832 Fast jag hade ju helst hört Beatles, men jag är ju bara 69. Och så lite tidiga Stones. Och en och annan 50-tals schlager. Eller varför inte fråga publiken?
|
|
|
Post by niklasc on Jan 17, 2017 8:11:35 GMT 1
Svarar inte ur erfarenhet. Min erfarenhet av att spela på äldreboenden handlar bara om andliga sånger. Däremot har jag en teori. Vi tenderer att fastna hårdast för den music vi lyssnar på I övre tonåren. Jag är född 67 och har mitt "musikaliska epicentrum" runt 85. Givetvis utvecklas man och tar till sej nytt men den där musiken man lyssnade på där I 18-årsåldern ligger alltid varmt om hjärtat. Särskilt när man blir lite nostalgisk. Är man alltså 70 idag så är det musiken som spelades runt 65 och är man 80 så är det musiken I mitten av 50 talet. Vääääldigt generaliserat....
|
|
stinkey
Jag är en forumsnörd
|
Post by stinkey on Jan 17, 2017 9:41:26 GMT 1
Precis så som niklasc är också min uppfattning.
|
|
|
Post by nilsnobbing on Jan 17, 2017 14:15:23 GMT 1
Tackar för svar allesammans! Just denna gång är det ett 70+-boende, alltså inte en vårdinrättning utan ett konceptualiserat boende för äldre men (ännu) inte sjukliga. 40-talister gissar jag, till stor del. Frälsissånger trivs jag inte med som varande okyrklig, men det kanske finns en poäng i att ta med en del bekanta klassiker i repertoaren så publiken får gotta sig i nostalgiska minnen. Det får nog bli lite Cornelis, Fred Åkerström, Dan Andersson uppblandat med lite udda och okänt. Komiskt nog skriver jag detta till The Wannadies i högtalarna, något som var populärt under mitt "musikaliska epicentrum" under tidigt 1990-tal. Det kanske ligger något i det där...  Tack för synpunkter och funderingar. Det brukar visst komma upp till 100 pers, nu börjar jag fundera på om min akustiska förstärkare (Schertler JAM 100) räcker till... Ha det fint! Anders
|
|
piotr
Jag är en forumsnörd
Ugnsgratinerade parenteser?
|
Post by piotr on Jan 17, 2017 20:39:12 GMT 1
Ja, jag som är 72 har mest roligt åt alla spekulationerna och generaliseringarna här. Min musiksmak har du inte en chans att tillfredsställa.
|
|
|
Post by nilsnobbing on Jan 18, 2017 11:05:30 GMT 1
Ja, jag som är 72 har mest roligt åt alla spekulationerna och generaliseringarna här. Min musiksmak har du inte en chans att tillfredsställa. Hmm...skäms lite lätt när jag läser din kommentar. Att klumpa ihop folk i alltför stora grupper ger sällan bra resultat, alla är individer. I går spelade jag här hemma och testade låtar till spelningen. Som vanligt landar jag i det som jag trivs med, det som blivit min grej. Att spela udda, okända, ovanliga eller nya visor. Ingen igenkänningsfaktor, men det blir nog bäst när man gör det man trivs med. Så får det bli. Allt gott! //A
|
|
|
Post by Klangfix on Jan 18, 2017 12:57:45 GMT 1
Leta efter låtar av Kaj Gullmar, Harry Brandelius, Povel Ramel, Charlie Norman, Jules Sylvain. Glöm inte bort att det fanns olika musikstilar förr också. Valser, visor, jazz, tango, operettlåtar, revylåtar, schlagers etc...
|
|
piotr
Jag är en forumsnörd
|
Post by piotr on Jan 19, 2017 16:17:53 GMT 1
Vi talar om 70+, här. Den som , likt jag, är född 1944 lär knappast ha något kärleksförhållande till Harry Brandelius, Kai Gullmar och Jules Sylvain - för min generation var de i mossigaste laget, något för föräldrarna. Povel Ramel, möjligen - det var min första musikaliska förälskelse - jag fick Småfoglarne/Titta vi flyger i julklapp 1952 och såg t ex I Dur och Skur 1953, KnäppuppII 1954 och Ratataa 1956. Men för de flesta i min generation torde Elvis Presley, The Beatles, The Rolling Stones och Bob Dylan ha betytt långt mer men kanske även sådant som The Kingston Trio, Peter, Paul, and Mary, och, för de "medvetna", Joan Baez, Odetta, Josh White. Och, ja, alla dessa exempel är amerikaner eller britter. Svenska namn som jag kan erinra mig från 50-60-talet är Siw Malmqvist, Towa Carson, Ann-Louise Hansson, Gunnar Wiklund och Lars Lönndahl, men jag tror inte de precis var ungdomens musik. De sjöng ju dessutom på svenska.
|
|
|
Post by svenake12 on Jan 19, 2017 16:25:40 GMT 1
OK - då lägger jag till vissångarna med kluriga visor Evert SvenBertil Olle adolfsson (sysslar just nu med "råd till dig och mig") CarlAnton FredÅkerström Cornelis (2 första LP) Ruben Nilssons visor Och jag är född 48
|
|
piotr
Jag är en forumsnörd
|
Post by piotr on Jan 20, 2017 5:15:26 GMT 1
Ja, Ljusberg (f.45) platsar helt klart, men han stavar faktiskt Ewert, med w. Olle Adolfsson hör väl till de musikaliskt mest kvalificerade, ta Trubbel, inspelad av minst fyra jazzmusiker Och Vreeswijk hörde jag själv första gången på Storken 1964, så han ligger väl också rätt i tiden.
|
|
piotr
Jag är en forumsnörd
|
Post by piotr on Jan 20, 2017 5:15:37 GMT 1
dubbelpost
|
|
|
Post by nilsnobbing on Jan 20, 2017 10:48:26 GMT 1
Återigen tack för respons!
Vi pratar visor här, det är min grej och det som är insålt till arrangören.
Det som Piotr skrev i sitt första inlägg fick mig att tänka till litegrann. Det blir lite komiskt, eller tragiskt, när man försöker klumpa ihop en grupp till att vara eller tycka lika. Oavsett om det handlar om en folkgrupp, folk med vissa yrken, folk med gemensamma intressen eller som här, folk i samma åldersgrupp. Alla är olika och har olika bakgrund. Erfarenhet, önskemål, sinnelag och hela personligheten skiljer sig från individ till individ. Så jag landar i det som jag gör helst, spelar min lite udda repertoar, i tron att om jag trivs på scen kan jag nog få publiken att trivas.
Det blir en salig blandning av Cornelis, Euskefeurat, Dan Viktor, Dan Andersson, Christina Kjellsson, Tomas Ledin, Kjell Höglund, Bo Kaspers, Bengt Ahlfors, Carola, Perssons Pack med mera. Allt spelat med visans uttryck även om originalet kanske inte hade så mycket av visa i sig, annat än en fin, berättande text som tål att lyftas fram.
Får väl bjuda på en liten Fredagsvisa. Trevlig helg!
//Anders
|
|
peterd
Jag är en forumsnörd
|
Post by peterd on Jan 20, 2017 13:48:44 GMT 1
Jättebra! Kan nog gå hem överallt 
|
|