|
Post by way2loud on Jul 2, 2016 17:47:23 GMT 1
Jag har gjort en mini baslåda till min Ubass som är lätt och portabel. Utanpå ser den fortfarande ut som den portfölj det var från början. Det enda som syns är basreflextunneln och speakon kontakten men dom sitter i botten på portföljen. Inuti finns en stagad basreflexlåda i trä på 18 liter med basreflexport, innerdiameter på 50 mm och längd ca 25 cm avstämd till strax under 40 Hz. Min lilla Aguilar stärkare på 350 watt passar perfekt till lådan. Baselementen är från Velleman på 6,5 tum, 2 x 250watt och egentligen avsedda för en subwoofer. Kostade 129kr/st på Elektrokit. Basreflextunneln är ett vanligt ställbart plaströr från ett gammalt vattenlås. Det finns också lite polyestervadd på lådväggarnas insida för att dämpa resonanser. Det låter högt och går förvånansvärt djupt trots att lådan är på bara 18 liter. Aguilarstärkaren får precis plats i fickan på fodralet till Ubassen....... Det fattas ett skyddsgaller och lite svart färg på lådfronten, men det kommer....
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
Posts: 6,085
|
Post by Tyko on Jul 2, 2016 23:19:16 GMT 1
Snyggt och härligt kompakt!
|
|
|
Post by way2loud on Jul 3, 2016 7:15:31 GMT 1
Som sagt är elementen avsedda för en subwoofer, och då används ett lågpassfilter som typiskt skär av allt över säg 100 Hz. Här drivs elementen utan filter och går då upp till ca 7000 Hz vilket räcker bra för elbas. Fördelen med att använda flera mindre baselement är att konarean i alla fall blir stor och att transientsvar och frekvensområde blir bättre. Baslådorna från Phil Jones är ju ett exempel på detta. Jag använde massiv furu till topp och botten och fräste in spår för högtalarelement och sidostycken, men om man inte vill fräsa kan man också limma hop dessa bitar av två bitar av 10 mm tjocklek enligt min slarviga skiss nedan. Mina sidostycken är av 10 mm spånskiva för att hålla ner vikt och yttermått. Dessa måste då stagas invändigt och i innerhörnen för att minimera vibrationer och få ordentligt fäste för skruv och lim. Alla skarvar skruvas och limmas samt bör tätas invändigt med fogmassa. Högtalarelementen monteras med tunn tätningslist under. Som basreflexrör kan man använda diverse varianter av plast eller eller papp, ritningsrullar, tomma patroner till fogmassa etc. Velleman har inte redovisat några data såsom t.ex. resonansfrekvens för dessa lågpriselement. Därför har jag dimensionerat basreflextunneln lite "på känn" genom lyssningsprov och genom att utgå från Vellemans sub där röret har innerdiameter 50 mm och ställbar längd 150-280 mm. Polyestervadd till dämpning i så liten mängd som åtgår här kan man hitta i isoleringen i t.ex. en gammal kasserad täckjacka. Jag kör med parallellkoppling vilket resulterar i 4 ohm, men om slutsteget inte klarar att driva 4 ohm kan man seriekoppla till 16 ohm i stället. Observera att elementen skall inkopplas med lika polaritet enligt skiss för att arbeta i fas.
|
|
sfe
Besserwisser
Det tråkiga med att vara pessimist är att man så ofta har rätt.
Posts: 2,950
|
Post by sfe on Jul 3, 2016 17:12:02 GMT 1
Fräckt! Det är så att jag känner inspirationen att bygga nåt liknande komma trots att jag varken har någon sådan minibas eller egentligen spelar bas överhuvudtaget. Är basen på bilden försedd med silikonsträngar (eller vad det nu brukar vara för material)? De minibasar jag själv känt på har haft mycket sladdriga och, liksom, kletiga strängar, nåt som fått mig att undra om det verkligen går att spela seriöst på såna. Någon speciell teknik? Får ett minne av att jag läst nåt om att talka fingrarna....
|
|
|
Post by way2loud on Jul 3, 2016 17:37:45 GMT 1
Ang Kala:s Ubass rekommenderar jag att läsa här: playubass.comFör en gitarrist är mensuren angenämt kort, så det är inte så svårt. Strängarna kan uppfattas som lite sladdriga och ibland klibbiga. Dock har det kommit bättre strängar nu där man använder inblandning av kopparpulver som ökar densiteten, Aquila Thunder Reds. Ljudet påminner lite om kontrabas, dock med mindre strängljud. Det finns även bandlösa varianter och med massiv kropp. Basisten i Paul Simons band (glömt namnet...) använder en sådan ibland bland annat. F.ö. har jag testat med vanlig elbas, även femsträngad, och det låter helt ok. Inte värsta öronfladdret, men i mindre sammanhang funkar det.
|
|
|
Post by niklasc on Jul 3, 2016 23:00:14 GMT 1
Eftersom du verkar ha koll, och jag är övertygad om att det är fler på forumet som har, så passar jag på att leda in tråden på ett sidospår med några frågor. Jag spelar lite bas ibland. Lockas av ubass'ens lilla format men håller mej än så länge till en akustisk "basgitarr" med inbyggd mick. När jag spelar med folkmusikbandet så behöver jag kunna vara rörlig och klara mej utan nätspänning. Det är alltså batteri som gäller. Kör på en enkel pryl som finns att köpa på Tradera. En d-klassförstärkare. Den har jag i en öppen låda där det sitter ett 10-tums Jensn element avsett för (el)gitarr. Det ger lite klen bas och är lite mellanregistertungt, dvs det verkar optimerat för gitarr helt enkelt. Kan man anta att en sån här lösning skulke ge kraftigare bas (så kraftig som nu den lilla förstärkaren kan ge)? Vad vinner man på sluten låda i förhållande till öppen? (Jag är med på att den behöver vara sluten för basreflexen)
|
|
|
Post by way2loud on Jul 4, 2016 9:00:44 GMT 1
En klass D förstärkare är bäst vid batteridrift eftersom verkningsgraden kan vara upp till 90% och vikt/storlek/pris är små i förhållande till effekten. En liten nackdel med något sämre ljudkvalitet kan man som regel bortse ifrån vid instrumentförstärkare. Om man kör nätdrift kan man använda en lämplig switchad nätdel som väger betydligt mindre än en konventionell med vanlig trafo vid jämförbart strömuttag. Öppna lådor typ gitarrstärkare med halvöppet bakstycke är inte optimala som basförstärkare pga att man får akustisk kortslutning mellan fram- och baksida. Slutna lådor är inte kritiska att dimensionera. Basreflexlådor går som regel lägre ner i bas än helt slutna lådor men är bra mycket svårare att dimensionera. Man behöver egentligen ha reda på vissa parametrar för elementet som resonansfrekvens, konarea, styvhet på upphängning, rekommenderad lådvolym mm (Thiele Small parametrar) för att kunna få rätt storlek på låda och basreflextunnel. Här finns en del att läsa om hur detta funkar. www.carlssonkult.se/bassreflex.aspxMan kan ta genvägar och kopiera ett färdigt koncept som jag delvis gjort. Kolla här, jag köpte enbart elementen men läste pdf-filerna där det finns vissa data och mått. www.electrokit.com/subwoofer-kit-100w.44273Sen bör man i alla fall antingen mäta frekvenskurva eller åtminstone göra lyssningsprov. Mäta gör man bäst utomhus för att eliminera rummets påverkan. Lyssningsprov för att trimma längden på röret har jag gjort genom försöka spela med så lika volym som möjligt på en femsträngad bas och observera konens rörelse och känna luftrörelsen från basreflexröret. Jag använde en kompressorpedal på nästan max kompression för att få jämn volym på alla toner. Det är en fördel att placera rörets mynning på baksidan för att minimera blåsljud som kan uppstå vid höga lufthastigheter. Egentligen är det bäst att utforma rörändarna som en tratt men det orkade inte jag i detta läget. Rent allmänt behöver man stor konarea för att kunna pumpa mycket luft vid låga frekvenser. Detta kan man göra antingen med ett stort element eller flera små som sammantaget då kan få samma konarea. Fördelen med mindre element är att de återger högre frekvenser (strängljud, anslag, flageoletter mm) mycket bättre. Små element har som regel högre resonansfrekvens så det gäller att välja rätt element. Kolla på t.ex. Phil Jones briefcase hur dom har löst detta. Deras Piranha-element är dock specialtillverkade och i en annan prisklass om dom ens går att köpa seperat. Man kan göra en del annat för att bättra på basnivån, t.ex. genom att placera lådan nära golv eller ännu bättre i ett hörn. Utomhus, kanske mitt på ett scengolv har man ingen hjälp alls av rumsväggar etc och då blir det svårt för en liten basförstärkare. Då är det kanske bäst att koppla in basen direkt i ett ev PA? Om man vill ha extremt lätta men styva lådor kan man bygga i styrolit med glasfiberlaminat på in- och utsida, som en surfbräda ungefär. Sen kan man använda högtalarelement med Neodymium magneter som har låg vikt i förhållande till magnetiska fältstyrkan. Men arbetsinsats och pris står nog inte i proportion till viktminskningen.......
|
|
|
Post by way2loud on Jul 4, 2016 12:33:20 GMT 1
Här finns en annan mer utförlig förklaring på basreflexprincipen. Kolla diagram nr 5 på sid 3 som visar frekvensgången för samma låda med öppen resp proppad basreflexöppning. Det framgår också att en basreflexlåda inte nödvändigtvis behöver vara stor, utan ska vara "lagom" Detta faktum höjer väsentligen lådans WAF-faktor, allmänt känd som "wife acceptance factor" i högtalarbyggkretsar (min anmärkning ) www.transmissionaudio.com/images/BB08.pdf
|
|
|
Post by niklasc on Jul 4, 2016 13:14:13 GMT 1
Tackar för ett utförligt och pedagogiskt svar. Eftersom jag använder den tillämpningen tillsammans med några fioler och en gitarr som körs genom en liten batteridriven rolandförstärkare så är det inte så petigt med vokymstyrkan. Och tack för länkarna. Får räkna lite. Jag har en bra låda och om jag inte har turen att volymen är rätt så kanske jag får nöja mej med att täta lådan i befintlig lösning.
|
|
|
Post by way2loud on Jul 4, 2016 17:03:08 GMT 1
Fronten blev svartmålad samt kompletterad med svart metallgaller. Jag vägde grejorna för att kolla. Låda, topp och Ubass väger tillsammans ca 10 kg, inte så pjåkigt. Edit: Man kan tycka vad man vill om estetiken, men de utfällda klaffarna verkar bidra till att höja volymen. Jag testade att vika klaffarna helt bakåt och det blir skillnad. Jag kan inte förklara det på annat sätt än att frontbaffeln blir större, eller att man får nåt slags "horneffekt" som bidrar till bättre koppling till rumsluften. Kanske nån med bättre akustikkunskaper än jag kan förklara fenomenet. Det är ju knappast fråga om ett långt exponentialhorn vilket omvandlar högt tryck och liten luftrörelse vid elementet till lågt tryck och stor luftrörelse i mynningen......
|
|
|
Post by favino on Jul 17, 2016 21:44:15 GMT 1
Coolt!
Jag gillar att du kör egna hempulade lösningar på grejerna du bygger, All respekt!
|
|
|
Post by Peter on Jul 18, 2016 8:52:30 GMT 1
Coolt. Får man inte höra nåt ?
|
|
|
Post by way2loud on Jul 18, 2016 17:21:49 GMT 1
Ska se om jag kan åstadkomma nåt ljudprov - lite tråkigt med bara bas dock.....
|
|
|
Post by way2loud on Nov 14, 2016 19:37:00 GMT 1
ljudprov, se nedan
|
|
|
Post by way2loud on Nov 17, 2016 13:51:23 GMT 1
Lite ljudprov till. Jämförelse mellan Ubass och elbas spelade genom portföljlådan, endast uppmickad med bandmikrofon ca 10cm framför. I tur och ordning: Ubass fingerspel, Ubass tumspel, elbas fingerspel, elbas tumspel Elbasen är en OLP Musicman (femma) med klonad Stingray preamp från 70-talet, 2-bands EQ, bas och diskant på nästan fullt, Ernie Ball Slinky strängar. Ubassen har Shadow preamp, tonkontroll något över mitten, Original polyurethan strängar Lägsta not som spelas är låga E, dvs lös E-sträng. soundcloud.com/user1048625/test-ubass-elbas/s-ryMfO
|
|