larrys
Musiker av rang
To Boldly Go Where No Man Has Gone Before....
Posts: 103
|
Post by larrys on Apr 10, 2016 19:59:23 GMT 1
I have no experience with effects pedals at all. While I use a volume pedal on pedal steel. I have never used one while playing lapsteel. I prefer instead, to hook my little finger around the volume knob and vary the volume that way. I have reversed the knobs on several lapsteels so that the volume knob is nearest the bridge.
The Duesenberg guitar with the multibender bridge has a special volume control specifically for this purpose. It rotates only a quarter-turn from full-off to full-on. It's easy to do volume swells with this knob!
I would suggest you try a volume pedal. It's a good skill to learn. It does have it's own little problems, however... The good volume pots have a little piece of nylon line which is wrapped around the shaft of the volume pot and serves to rotate the shaft as the pedal is moved. This nylon line is prone to break, and ALWAYS at exactly the wrong time... This is why I (and every other pedal steel player I know) carries two pedals so that they can change quickly onstage if they have to.
Some other things: -Heavier strings make it harder to do string pulls. You have to find a balance for yourself between tone and ease of playing. Nobody else can advise you. -Use of a multibender bridge (or pedals on a pedal steel) cause problems for the affected strings. Constantly being stretched and relaxed causes the strings to work-harden and become prone to break more easily. (again, always at the wrong time...) When I go out to play onstage, I make sure my strings are in good shape and recently changed.
You have a lot of fun ahead of you as you gain experience! Good luck!
|
|
|
Post by niklasc on Apr 11, 2016 10:09:17 GMT 1
Jag kör också hemmabygge. En regel från vårt gamla verandatak som kropp, en bit eklist från lokala bygghandeln som "greppbräda" och en Ken Armstrong tele-pickup. Var genast tvungen att testa C6-stämningen efter att ha sett YT-klippet här i tråden. Det var kul och lät genast väldigt mycke kåntry. Jag har kört öppet D tidigare.
Jag har inte spelat så mycket och knappt haft den utanför hemmet, så ta mina tips för vad det är. Men jag kör med volympedal och kompressor/sustainer. Det ena utesluter inte det andra. Kompressorn ger bra sustain som gör att man har lång ton att "arbeta" med och volympedalen gör att man liksom kan smyga in tonen. Med kompressor blir ju strängfissel och annat oerfaret fingrande précis före anslaget väldigt genomträngande och då är det skönt att kunna dämpa bort det. Jag kör kompressorn före volympedalen så kompressorn är bara till för att ge sustain.
|
|
|
Post by way2loud on Apr 12, 2016 16:15:07 GMT 1
Ja, det blir väl till att experimentera kanske... Vissa passiva volympedaler har en tendens att skrapa i potentiometern efter en tid, plus att dom har ganska låg impedans vilket inte är så bra för diskantåtergivningen. Ett aktivt alternativ om man vill bygga själv är Craig Andertons aktiva volympedal som är helt tyst. Den kan också användas för att konvertera en passiv pedal. Kretskortslayout och materiallista finns på nätet att ladda ner. Eftersom man oftast bara bygger ett ex av en pryl brukar jag iaf etsa kortet genom att skriva ut mönstret på ett vanligt papper, en glättad sida från t.ex. en charterkatalog går bra. Sedan för man över mönstret till kopparlaminatet med ett strykjärn och etsar, väldigt enkelt och billigt. Metoden beskrivs här: thomaspfeifer.net/direct_toner_pcb.htmKopparlaminat och etspulver finns på Kjell o co. Resultatet blir klart godkänt. Se nedan senaste kortet jag gjorde, en klon av en 2-bands preamp till MusicMan Stingray som nu sitter i min femsträngade passiva OLP-bas.
|
|
|
Post by niklasc on Apr 12, 2016 20:41:06 GMT 1
Jag kör med en passiv volympedal från Ernie Ball som jag haft i åtminstone 20 år. Har aldrig svikit mej. Inget skrap, ingen slirande wire. Upplever inget diskanttapp, men den är ju definitivt passiv så teoretiskt bör den ju tappa lite. Å andra sidan använder jag den bara för att mjukt svepa från tyst till fullt öppen och tvärt om. Spelar aldrig med den på säg 80% så det är väl därför det teoretiska diskanttappet aldrig stört mej.
|
|
|
Post by way2loud on Apr 12, 2016 21:57:25 GMT 1
Antagligen kan det vara overkill med aktiv volympedal. Och en potentiometer är ju lätt att byta om det skulle behövas.
|
|
|
Post by way2loud on May 8, 2016 19:47:35 GMT 1
Lägesrapport - det har ju inte hänt så mycket med min lap steel på ett tag, annat har kommit i vägen..... Nu är den monterad, lackad 3 ggr, strängad med 0.12 set ( det var vad jag hade hemma) och provspelad. Nån skruv fattas och lite justeringar kvarstår. Mest nöjd är jag med pickupen - den låter bra. Stallet är ju inte i Pomona-klass men det verkar funka. Dock kan man bara höja sträng 2 och 3 men det är ju det mest användbara. Som sagt, nu måste jag lära mej spela på den också....
|
|
|
Post by way2loud on May 9, 2016 15:39:14 GMT 1
Fråga: vet någon om man ska ha spunnen eller plain tredje sträng på en lap steel? Eller det är en smaksak? Om man kör nickelwound skall det väl inte skilja så mycket på volymen, enbart på strängrasslet...... Den här typen av pickup med homogent magnetfält gör att justerskruvarna för varje sträng verkar vara mycket effektivare. Ett varv upp eller ner gör väldigt mycket för strängens volym - vilket jag inte tycker gäller för en "vanlig" pickup.
|
|
larrys
Musiker av rang
To Boldly Go Where No Man Has Gone Before....
Posts: 103
|
Post by larrys on May 9, 2016 17:12:18 GMT 1
That is a very good-looking instrument! Well done! As far as whether or not to use a wound third string, my advice is: Don't worry about it. Play the .012 set for a while and see if you get used to it. If you decide to go with heavier strings for the next set, you will find that the heavier sets will have wound third strings. But it doesn't matter nearly as much on a lapsteel as it does on a regular fretted guitar. When you put the steel down, it all feels the same. As to whether it sounds the same, that is for you to judge.
|
|
|
Post by way2loud on May 9, 2016 19:02:02 GMT 1
Thanks for your advice. This is a new experience compared to fretted guitar and electric bass which I usually play. Maybe it will be necessary to use fingerpicks too - I can feel the blisters coming.....
|
|
|
Post by way2loud on May 11, 2016 17:05:41 GMT 1
En bild på multibenderstallet som faktiskt håller stämningen ganska bra. Med öppen E stämning höjer man B till C# (andra strängen) och G# till A (tredje strängenj. Rullstallet för dessa strängar är bara en bit cykeleker och två "ball-ends" från kasserade strängar som vilar i en filad ränna i det fasta stallbenet av metall. Jag hade lite tvekan om vad som händer med rullarna och axeln vid ev. strängbrott, men insåg sedan att sannolikheten för att både 2:a och 3:e strängen brister samtidigt är liten.... Jag ska tillverka en något längre spak för 2:a strängen så blir det bekvämare för högerhanden. Spakarna är f.ö. från ett rostfritt salladsbestick som låg i rea-backen på ICA.....perfekt finish. Bygeln tvärs över stallet stoppar båda spakarna i utgångsläget och har två bitar slang som dämpning. Vardera spak har också en ställbar stoppskruv med dubbla låsmuttrar för det nedtryckta läget. Spakarna är vridbara via skruv, låsmutter och har en nylonbricka mellan för ökad tröghet. Skönt med lap steel är att man kan glömma allt med att anpassa stallet till greppbrädans radie - här ska allt vara plant, spelstålet är ju plant! Edit: ny bild, ökade vinkeln på spakarna och böjde spetsen lite för bättre spelergonomi.
|
|