|
Post by sumsar on Mar 9, 2015 19:27:01 GMT 1
Hallå! Jag har kommit över en gammal Ideal-gitarr. Den är i förvånansvärt fint skick utan sprickor eller större skador. Jag tror att den är helt original, förutom banden som är lite vassa på båda sidor. Översadeln och strängstiften ser ut att vara buffelhorn, nedre sadeln är nog mässing. Tyvärr så har stallet börjat släppa, 3-4 cm av bindningen mot locket har lossnat och en "plutt" till stämskruvarna har försvunnit. Stränghöjden är relativt hög och intoneringen är ganska dålig. Kan det bero en del på att strängarna som sitter på ser ut att vara lika gamla som gitarren? Det känns inte som att jag törs arbeta på den här själv, så jag kommer nog att lämna bort den till någon för att serva upp den till ett bra spelbart skick!
|
|
|
Post by rogerh on Mar 9, 2015 20:34:53 GMT 1
Vilken dyrgrip! Var finns gitarren?
|
|
sfe
Besserwisser
Det tråkiga med att vara pessimist är att man så ofta har rätt.
|
Post by sfe on Mar 9, 2015 20:44:07 GMT 1
Tjoff!! Ytterligare en härlig amerikanare, dessutom med svensk påbrå (Eller?). Var lyckades du hitta den här? I fantastiskt skick dessutom.
|
|
|
Post by sumsar on Mar 9, 2015 21:10:58 GMT 1
Jag har inte så bra koll på historiken, utöver det lilla jag läst här på forumet. Men jag antar att A.C har ett visst svenskt påbrå. Den här köptes ifrån USA.
Den finns i Östersund!
|
|
magnus
Allvetande
Samlar all m?jlig Goya....
|
Post by magnus on Mar 9, 2015 21:52:12 GMT 1
|
|
|
Post by rogerh on Mar 9, 2015 22:51:19 GMT 1
Jag finns i Örnsköldsvik och reparerar gärna upp den.
|
|
|
Post by sumsar on Mar 10, 2015 10:38:24 GMT 1
Jag finns i Örnsköldsvik och reparerar gärna upp den. Kul! Jag kan kanske höra av mig till dig senare via numret på hemsidan?
|
|
|
Post by rogerh on Mar 10, 2015 13:16:07 GMT 1
Eller via mail
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Mar 11, 2015 0:50:07 GMT 1
Banden kan mycket väl vara orginal, att du känner dom vassa kanterna beror ofta på att greppbrädan torkat. Dålig intonering beror på många olika faktorer där hög stränghöjd, böjd hals och icke intonerat stallben (stallband i det här fallet) ofta är dom största orsakerna. För värdet på gitarren bör dock det raka icke intonerade stallbandet behållas och rätt stränghöjd återställas med en halsomsättning eller/och uträtning av halsen.
|
|
|
Post by sumsar on Mar 11, 2015 17:41:59 GMT 1
Banden kan mycket väl vara orginal, att du känner dom vassa kanterna beror ofta på att greppbrädan torkat. Dålig intonering beror på många olika faktorer där hög stränghöjd, böjd hals och icke intonerat stallben (stallband i det här fallet) ofta är dom största orsakerna. För värdet på gitarren bör dock det raka icke intonerade stallbandet behållas och rätt stränghöjd återställas med en halsomsättning eller/och uträtning av halsen. Okej, jag funderade faktiskt på om det kunde vara som du säger att greppbrädan torkat.
|
|
musicit
Musiker av rang
Guild,Navigator och Windy Trail
|
Post by musicit on Mar 11, 2015 18:25:46 GMT 1
Grattis till en fin Ideal av August Carlstedt då är vi två lyckliga ägare nu!
|
|
|
Post by sumsar on Mar 11, 2015 20:35:47 GMT 1
Grattis till en fin Ideal av August Carlstedt då är vi två lyckliga ägare nu! Tackar! Jag får passa på att rikta ett tack till dig. Det var nog mycket pga att jag nyligen läst din tråd som gjorde att jag lade märke till den!
|
|
musicit
Musiker av rang
Guild,Navigator och Windy Trail
|
Post by musicit on Mar 13, 2015 17:43:18 GMT 1
Min Ideal låter bättre för var vecka som går. Jag är supernöjd!
|
|
|
Post by sumsar on Mar 13, 2015 20:28:38 GMT 1
Kul att höra! Jag längtar tills jag får skicka iväg min och få den fixad.
|
|
Calle
Allvetande
|
Post by Calle on Mar 23, 2015 16:24:42 GMT 1
Kul att höra! Jag längtar tills jag får skicka iväg min och få den fixad. Grattis:-) Roger kommer att fixa den finfint till dig. Underbar liten gitarr:-)
|
|