|
Post by way2loud on May 17, 2013 9:53:22 GMT 1
Jag har experimenterat med piezo-diskar i gitarrer en tid. Efter att ha provat flera varianter har jag kommit fram till att 2-3 st parallellkopplade diskar med liten diameter, ungefär lika K&K:s utförande, ger bäst ljud. Efter att ha letat runt efter små diskar hittade jag dessa: www.electrokit.com/piezoelement-o12mm-7bb129.50008Relativt lätta att löda om man är snabb och har låg effekt. Går utmärkt att fästa under locket med superlim, geltyp, om man är snabb. Jag har även försökt manipulera och jämna ut frekvensområdet genom att dämpa diskarnas baksida med ca 1 mm tjock liquisol (flytande gummisula). Detta förändrar frekvenssvaret så att diskanten dämpas och jämnas ut något. Fråga: Har någon här på forumet hittat artiklar om olika sätt att förändra och anpassa frekvenssvaret för piezo-diskar genom att dämpa baksidan eller på annat sätt? Eller har någon rentav provat olika metoder för dämpning och limning etc? Jag menar inte impendansanpassning här, utan rent mekaniskt. Piezoelement vill ju se en inimpedans på flera Megaohm för att låta bra, så en lämplig preamp är ju alltid ett plus, typ denna www.till.com/articles/GuitarPreamp/index.html
|
|
|
Post by Klangfix on May 22, 2013 14:25:03 GMT 1
Jag har tyvärr inte experimenterat med olika dämpande material, men, det kan vara värt att testa med olika typer av bitumentejp som finns för akustisk dämpning. Det finns alla olika tjocklekar. Tyvärr vet jag inte någon leverantör på rak arm. Vi råkar bara ha sådant material här på akustikavdelningen där jag jobbar. Bitumen finns i självhäftande ark med olika tjocklek.
Tack för länken till piezomikrofonleverantören. Jag har alltid undrat var man hittar lagom element till billigt pris. K&K är egentligen inte mycket konstigare än dessa. De är bara snyggare förpackade och med anslutna gjutna kablar.
När det gäller förstärkare, vill jag bara inflika att författaren till artikeln om FET-förstärkaren troligen har lite ålderdomligt grundade uppfattningar om operationsförstärkare (OP-amp). På 1980-talet brusade de flesta operationsförstärkare förfärligt, men detta är för länge sedan tillfixat i modernare varianter. Vill man ha lineärt beteende i en förstärkare måste man ha hög råförstärkning och stor återkoppling. Endast då kan man få låg distorsion. Samtidigt har man gjort ingångssteget betydligt lågbrusigare, så det lönar sig knappast att välja diskreta transistorkopplingar annat än om man vill snåla in på strömmen.
Fast det finns ju en poäng i att generera lite snygg rördist i en FET-transistor. Jag tycker dock att man kan vänta med att dista ljudet tills man kommer utanför gitarren.
|
|
|
Post by rogerh on May 22, 2013 16:32:55 GMT 1
Hm. Intressant. Måste testas. Var löder man fast trådarna på elementet?
|
|
|
Post by way2loud on May 22, 2013 17:39:37 GMT 1
Egentligen är det lättare att dämpa sidan mot gitarrlocket t.ex. genom att limma fast disken med lite tjockare porös självhäftande tejp. Det är ju dessutom lättare att få bort disken än om man limmar med superlim. Men då får man svagare utsignal. Liquisol kan man droppa på i önskad mängd på baksidan och man får en seg massa. Det konstiga är att K&K:s element inte verkar påverkas lika mycket av låg inimpedans som de element man tillverkar själv. Jag har ingen aning om vilken dämpmassa dom har på baksidan, om den är hård eller mjuk, skulle vara intressant att veta. Elektrokit är det enda stället där jag hittat små piezoelement. Dom har billig frakt, annars kan man ju göra ett besök i Malmö. Gitarrelektronik och komponenter för detta säljer även moodysounds.com/index.php?main_page=index&cPath=12 som numera finns i Hässleholm. Jag har inte provat Don Tillmans FET-steg ännu, men det verkar lockande att bygga hans FET-kabel som går att använda till flera piezobestyckade instrument och på det sättet spara lite pengar. Dessutom kan man ju förutom batteridriften fantommata den från mixer eller ljudkort. Har Klangfix något förslag på strömsnål, brusfattig IC med hög inimpedans som kan användas istället för ett diskret JFET-steg? Jag har kollat på Burr Browns OPA varianter men dom äter ju rätt mycket batteri.... Piezoelement kan ge en mycket hög utsignal så man behöver ingen förstärkning, bara impedansanpassning och eventuellt en volymkontroll på utgången. Jag har monterat in 2 parallellkopplade diskar i min Guitalele för att testa. Bäst ljud får man med en rörbestyckad gitarrförstärkare, dock finns tendenser till överstyrning av ingången vid transienter. Guitalelen får ett helt annat sound, lite "skitigare", som blir ännu bättre med lite tremolo och kanske ett kort delay. Men huvudmålet är trots allt ett bra rent akustiskt ljud med neutral frekvensåtergivning. Edit: Betr att löda tråd på disken: Man använder skärmad kabel, så tunn som möjligt. Börja med att förtenna skärmen och signalledaren. Förtenn även med ytterst lite tenn de ställen på disken som kabeln ska fastlödas. Detta måste göras snabbt, kristallen tål inte hög värme. Sedan löder man fast skärmen till den yttre mässingsringen och signalledaren på diskens tennbelagda yta. Kabeln kan närmast disken förses med lite krympslang, som tillsammans med dämpmassan som appliceras ovanpå säkrar den ömtåliga lödskarven på disken. Man kan sedan testa om den funkar genom att ansluta till förstärkare och peta lätt på den med fingret. Finns mycket om detta på nätet och Youtube, googla "solder piezo" t.ex
|
|
|
Post by Klangfix on May 22, 2013 21:42:58 GMT 1
På analog devices hemsida kan man hitta alla möjliga op ampar. Där kan man även beställa gratis prover.
|
|
|
Post by way2loud on May 23, 2013 8:20:27 GMT 1
Fördelen med att vara pensionär är att man äntligen får tid till sina hobbies, t.ex. mecka med gitarrer och andra småprojekt. Nackdelen är att man inte längre har en "valid company email adress" som krävs för ett varuprov (om man inte har eget företag dvs) Men försöka duger.....
|
|
|
Post by Klangfix on May 24, 2013 7:18:46 GMT 1
På analog devices hemsida kan man hitta alla möjliga op ampar. Där kan man även beställa gratis prover. Detsamma gäller förresten även Bourns potentiometrar. De tillverkar alla typer du kan tänka dig- även med push-pull strömbrytare/omkastare.
|
|
|
Post by niklasc on Mar 13, 2015 18:09:39 GMT 1
Gammal tråd det här, men jag har nyss köpt ett gäng piezodiskar att labba med. Way2loud: körde du bara diskarna dom dom är eller hade du några andra komponenter i kedjan? I faktabladet för diskarna skriver dom att man ska ha ett motstånd på mellan 1-2k emellan.
|
|
|
Post by way2loud on Mar 15, 2015 17:44:07 GMT 1
Jag har använt diskarna som dom är med ett par dm skärmad kabel till endpinjacket. Sen är det som sagt bäst med så hög inimpedans i förstärkaren som möjligt, helst > 1Mohm. Om man kan installera någon form av impedansbuffer direkt i instrumentet, typ FET transistorsteg eller en riktig preamp är det förstås bäst. Jag har provat med att dämpa diskarnas översida på olika sätt, men jag vet inte vilken typ av dämpmassa som används av K&K.
|
|
|
Post by Klangfix on Mar 17, 2015 15:51:49 GMT 1
Jag kollade precis databladet till Muratas piezoelement som ELFA säljer: www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=37-870-17&toc=20114Här finns seriemotståndet inritat, men detta gäller bara om man ska använda utgången från en integrerad krets för att generera ljud ut ur piezogivaren. Motståndet ska skydda IC-utgången av olika skäl. Att använda seriemotstånd då piezoelementet används som mikrofon är inte nödvändigt.
|
|
|
Post by niklasc on Mar 17, 2015 20:51:13 GMT 1
Ja, jag antog att seriemotståndet var när man använde disken som "högtalare". Tycker det är oerhört hög output, men ska testa att dämpa med liquisole.
|
|
|
Post by way2loud on Mar 18, 2015 0:02:42 GMT 1
Man kan nog även dämpa med epoxy, jag vet inte vilket som är bäst egentligen. Kanske någon här på forumet kan testa massan som finns på K&K:s diskar, om den är hård som epoxy eller mjuk som gummi? När man lägger på dämpmassan är det lämpligt att även innesluta lödställena och lite av kabeln för att få stabilitet.
Seriemotstånd brukar för övrigt även användas när man ansluter piezo-tweeters i t.ex. en baslåda. Ett skäl är väl att dämpa effekten till tweetern, men om jag inte missminner mej så tål inte vissa ( switchade?) slutsteg den kapacitiva lasten. Eller har jag fel, kanske Klangfix vet mer om detta?
|
|
|
Post by Klangfix on Mar 18, 2015 8:51:38 GMT 1
Det är rätt att vissa slutsteg faktiskt kan få för sig att självsvänga vid ganska låg kapacitiv last. Detta gäller speciellt slutsteg med MOS-transistorer i utgångssteget. Dessutom händer det ibland att man har högre känslighet på piezoelementet än de övriga högtalarna och då passar man på att dämpa med en resistans. Den skyddar också slutsteget om det skulle bli genombrott (kortslutning ) i piezodisken.
Angående K&K-dämpmaterialet, tycker jag det känns som ett ganska styvt material ungefär som epoxy. Jag har använt vanlig Araldit på egna diskar och det har funkat OK. Mina små diskar köpta på ebay ger inte samma output som K&K. Vilken typ använder du? Det skulle vara kul att hitta en leverantör med ungefär samma egenskaper. ELFA har ju t ex många typer. De hade kanske kunnat funka.
|
|
|
Post by pipanders on Mar 18, 2015 13:03:15 GMT 1
Ett material som jag tycker verkar lovande till att bygga in den här typen av saker är sugru (https://sugru.com/)
Vad gäller åtgärder man gör på baksidan av på piezoelement för att påverka responen får man tänka hur den här typen av piezokristall fungerar. Det som ger signal är kompression av kristallen. Man kan se den som en fjäder, som trycks ihop av vibrationerna och om man sätter något på baksidan så får man lite mera massa som gör att man kan få en ökad output. Men vad man också händer är att man påverkar resonansfrekvensen, naturellt så har jag för mig att dom ofta ligger på 9kHz, och om man sätter på något på baksidan så sjunker den. I princip är det den här formeln som gäller
f=sqrt(k/m)/2pi
Eftersom massan är väldigt låg till att börja med, bara egenmassa och ytbeläggning, så bordet det hända en del oavsett vad man kletar på. är lite nyfiken på vad hur det skulle låta om man limmar på en mutter eller något annat "tungt"
|
|
|
Post by niklasc on Mar 18, 2015 16:59:21 GMT 1
Just nu håller jag på att labba med en ensam 35mm disk som jag tänkte testa på kontrabas samt ett 12mm par som jag ska testa i bouzouki. Diskarna är inhandlade på Electrokit och dämpade på baksidan med Liquisole. De små diskarna har ett tunnt lager som är mindre än 1mm tjock över större delen av disken (tjockare vid lödanslutningarna) och den stora har ett lager på kanske 1,5mm.
|
|