|
Post by Klangfix on Jun 8, 2012 8:04:24 GMT 1
|
|
|
Post by rogerh on Jun 8, 2012 9:09:45 GMT 1
Till att börja med, det här är en 1800-tals gitarr. Gammal som gatan och kan vara så gammal som 1830. Ursprungligen med fiolskruvar i trä.
Botten måste av och sen är det bara att jobba på!
Jag har lite mässingsämnen man kan såga fram nya band ur om du behöver byta ut de fem översta eller så, mät tjockleken med ett skjutmått. Annars kan man limma in en liten träskim under banden så de sticker upp lite mer och sen kan man slipa dom plana på vanligt sätt.
Använd hudlim och spritlack och låt patinan vara kvar, en så här gammal gitarr är ju antikvärde i.
|
|
|
Post by Klangfix on Jun 8, 2012 12:14:18 GMT 1
Självklart ska den renoveras ytterst varsamt. Jag har dock en idé om att återskapa stämskruvarna. Jag funderar på att sätta planetväxlade pegs, för att få tillbaka utseendet, men ändå få lite bättre funktion.
Tyko: Var köpte du stämskruvarna till min frus Ukulele? De hade fungerat bra.
Med tanke på halsens klenhet, ska man våga sig på något annat än nylonsträngar? Hur är Silk&steel i dragkraft?
|
|
|
Post by rogerh on Jun 8, 2012 12:53:45 GMT 1
Newtone Heritage 0.10 borde funka. Silk & steel är tråkiga i jämförelse och drar väl ungeför lika mycket (utan att veta). Roligaste nylonsträngarna är Aquila's sensträngsimitation som klingar bättre än vanlig plast.
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Jun 8, 2012 18:13:29 GMT 1
Håller med Roger om att gitarren troligtvis är från mitten av 1800-talet. Vanliga mekaniska stämskruvar började användas någon gång runt 1830 men man använde även fiolstämskruvar ett bra tag parallellt. Gitarren kan vara från Frankrike men skulle även kunna vara från annat land i Europa då designelement ofta lånats över gränserna så att säga. Fiolstämmisarna med utväxling köpte jag direkt från Pegheds hemsida. www.pegheds.com/Håller dock inte med om användandet av ordet tråkigt i sammanhang med Silk & Steelsträngar.......nä, snarare ordet roligt då det kan låta så fantastiskt bra med just sådana strängar på sådana här gamla gitarrer. Men även nylonsträngar låter trevligt och annorlunda på dom. Viktigt att ha tunna strängar med låg spänning bara.
|
|
|
Post by Klangfix on Jun 8, 2012 19:32:58 GMT 1
Det var något över gitarren som gjorde att den såg yngre ut än vad den kanske är. Kanske var det stämskruvarna som lurade mig, men även stallet som inte såg så värst annorlunda ut än nyare stall. Dessutom är slitaget ganska blygsamt. Den verkar mest hängt på väggen. Men om man granskar denna sida: www.earlyromanticguitar.com/erg/gallery.htmfinner man faktiskt många gitarrer som har tydliga gemensamma drag och de är äldre än 1850. Isåfall är det riktigt kul. Jag har tittat med spegel inuti men hittar ingen signatur. Dock hittade jag något som indikerar på hög ålder: en bit av en äkta sensträng. 
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Jun 9, 2012 9:04:22 GMT 1
Jag tycker nog att stallet just inte ser ut som dom stall vi har nu......det ser typiskt 1800-tal ut.
|
|
|
Post by Klangfix on Jun 9, 2012 10:57:21 GMT 1
Jag hade förväntat mig något mer snirkligare. Detta är ju lika kantigt som de enklare 1900-tals Levin-stallen.
|
|
|
Post by Klangfix on Sept 7, 2012 16:09:00 GMT 1
Jag fick uppdraget. Nu är jag i full gång och demonterar kroppen i smådelar. Angående ribbningen vill jag fråga vad ni anser om att limma in en stallplatteremsa och kanske en extra ribba bakom stallet. Se bild:  Stallplattan tänkte jag göra i 3mm lönn. Är det för tjockt? Gitarren är väldigt klen och liten i alla dimensioner. Sarg och botten är i finaste lönn.
|
|
|
Post by rogerh on Sept 7, 2012 16:44:28 GMT 1
Den ska absolut ha en stallplatta i lönn, lite större än stallet. Man kan klara sig med mindre än 3 mm, men är plattan liten spelar det nog inte så stor roll. En tunnare ribba på snedden bakom stallet skulle jag ha satt dit för att motverka en framtida "bulle" bakom stallet. Två tunna platta granstickor på ömse sidan om ljudhålet så den inte "viker ihop sig" och en lagom lönnsticka under greppbrädan för att hålla bättre i skarven mellan greppbräda och lock skulle jag också monterat. Kanske ändå bättre granremsor längs hela skarven av greppbrädan på båda sidor - så ska jag göra nästa gång. Sen på med Newton Heritage 0.11! 
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Sept 7, 2012 19:20:55 GMT 1
Allting beror i mitt tycke på vad kunden förväntar sig. OM gitarren skall renoveras för att spela den musik som gitarren växte upp med så får det förmodligen bli så tunna nylonsträngar som du kan hitta. Då skulle jag endast addera en tunn lönnbit under stallet, ca 2 mm som fasar ut i kanterna till 0. Storlek som stallet. Skulle eventuellt addera någon förstärkning greppbrädan som Roger föreslår. Men väldigt försiktigt. Ingen extra ribba bakom stallet.
Men om gitarren skall användas för mer modern musik och mer moderna nylonsträngar eller tunna silk & steel (svårt att hitta 010 set av silk & steel men ett 011-047 med ersatta e och h strängar från ett 010 set blir ok) skulle jag överväga Rogers liknande åtgärder som Roger föreslår. En viktig aspekt är dock hur stabil halsen verkar. Klarar den 010 silk & steel eller endast dom tunnaste nylonsträngarna, eller kanske tom specialnylonsträngar som man använder till antika instrument.
|
|
|
Post by rogerh on Sept 7, 2012 20:18:17 GMT 1
Tyko har ju rätt, mina tips var för modernt bruk med lite starkare strängar. Viktigaste är att veta vad ägaren vill, sen kan man välja lite olika vägar. En sak i taget. Har förstås hitills inte stött på någon som bara vill spela försiktiga romantiska gitarrstycken på tunna nylonsträngar, men jag är ju en hedning 
|
|
|
Post by Klangfix on Sept 7, 2012 21:11:21 GMT 1
Ett så här gammalt instrument renoverar jag till viss del även för kommande generationer, så jag kommer att fundera ut någon bra kompromiss. Ägaren hade för avsikt att använda den med tunnast möjliga stålset men han ville stämma ner den några halvtoner. Man kan såklart också fundera över vilken frekvens som ansågs vara rätt för tonen A. Inte var det 440Hz år 1830. Halsen är väldigt tunn men konstigt nog _spikrak. Kanske är den i lönn.
Hur lång ska jag göra stallplattan? Jag tänkte först göra den lika lång som locket är brett, men att tunna ut ändarna lät som en lockande idé.
|
|
|
Post by rogerh on Sept 7, 2012 21:54:22 GMT 1
Inte tvärsöver, då får du en annan ton. Lite längre än stallet och uttunnad på ändarna. Man vill inte att det ska finnas en singularitet längs ådringen i locket där sprickor lätt kan börja (som man alltid har vid greppbrädans kanter), istället vill man ha en mjuk övergång från plattan till locket.
Med tunna strängar nedstämt håller halsen och locket behöver bara stallplattan och lite stöd under greppbrädan. Finns risk för att strängarna blir sladdriga, det kan behövas lite mer höjd vid 12:e.
Newtone Heritage 0.11 drar som normala 0.10 strängar, kan fortfarande vara ett bra alternativ.
|
|
|
Post by svenake12 on Sept 13, 2012 18:20:23 GMT 1
Följer med djupt intresse och 100% förtroende samtalen om min gitarr ;-) . Min tanke är att den INTE ska bli ett musee-föremål utan en levande individ. Det är därför jag vill ha den i spelbart skick. Tänker spela Beatles- ballader!!!! på den för hemmabruk. Jag njuter av bilderna. Det satt ju stålsträngar på den, så förmodligen har någon använt den före mej, med stålsträngar. Själv har jag sedan 60-talet alltid använt slipade stålsträngar - med låg spänning - och det har funkat på ALLA mina gitarrer. Hittills. Men jag kan ändra mej om någon lyckas övertala mej ;-) Ser en liten "näbb" längst ner på gitarren och undrar om den hade någon funktion.
|
|