|
Post by Klangfix on May 7, 2012 12:27:01 GMT 1
Hämtade hem denna okända archtop från Onsala igår. Är det någon som kan ge mig mer info om vad detta är för något?     Det är laminat i kroppen, men det verkar sitta ihop fint så när som någon kantlist som släppt. Halsen är böjd och behöver eventuellt också bandas om. Möjligen fäller jag in en förstyvning på baksidan av halsen eftersom den ändå är så sliten och hackig av en dålig capo. På så vis slipper jag slita bort greppbrädan. Det blir nog en renovering med fokus på att få något spelbart. Mikrofon ska den nog också få, så originalknoppen ryker nog. Stall blir en kopia av Levins archtopstall.
|
|
|
Post by captainchaos on May 7, 2012 14:37:54 GMT 1
|
|
|
Post by BluesJohan on May 7, 2012 20:30:24 GMT 1
Nollbandet och greppbrädans avslut pekar på Tyskland.
|
|
|
Post by Klangfix on May 24, 2012 22:31:56 GMT 1
Jag hade ute den på ett tyskt gitarrforum och de tyckte att den nog var från före kriget. Kanske har de rätt eftersom det är shellack och formen på kroppen är inte så stylad som senare 50-talsgitarrer. Fast det kan vara svårt att säga. Det kan ju vara en lite omodern gitarrfabrik också som inte följer med i samma takt som modets växlingar.
Är det förresten någon som vet hur man gjorde sunburst med shellack? Där lacken krakelerat är det ju ljust trä under, så jag tror inte träytan var betsad först. Kan man verkligen spruta shellack? Ja, tydligen. Och hur får man något pigment att faktiskt lösa sig i shellack. De gånger jag har försökt blanda pigment i shellack har det alltid blivit en uppslammad blandning där pigmentet inte är löst i egentlig mening. Vad var det för hemligt pigment man använde som faktiskt löste sig?
|
|
|
Post by macjansson on May 25, 2012 9:20:32 GMT 1
I de fall jag har behövt ha bets i shellak så har jag helt enkelt blandat det men färdig spritbetslösning. Har fungerat utmärkt.
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
Posts: 6,071
|
Post by Tyko on May 25, 2012 20:20:53 GMT 1
Inga problem att färga schellack, precis som macjansson säger går det bra med vanlig spritbets. Spruta schellack går också utmärkt och troligtvis var det väl så dom gjorde. Jag har iofs gjort handschattering med schellack med olika toner men det var lite knepigare och ingenting jag vill rekommendera.......eller göra om.....
|
|
|
Post by Klangfix on May 30, 2012 21:00:20 GMT 1
Hej! Jag tog några nya bilder. Gitarren har fått mekanik och den svårt perforerade och sargade baksidan av huvudet har blivit igenpluggat, slipat, ombetsat och omlackat. Huvudet har fått ny mekanik som jag hade liggande hemma. Lite onödigt fin kanske, men jag hade faktiskt inte någon nytta av den till någon annan gitarr. Det var ett felköp.    Stallhöjden är endast 17-18 mm, så jag måste sänka mitt nyinköpta archtopstall väldigt mycket, men det får vänta.     halsen har limmats om någon gång med något lim som kan vara karlssons klister eller något liknande hobbylim. Det ser ut att hålla i alla fall.  Halsen var tyvärr inte gjord av kvartssågat virke och fukthalten var nog hög när den slöjdades till en gång. Det syns på den böjda framsidan. Eller, så kan det vara pärlemoret som har dragit ihop sig. Svårt att säga. Nåväl. Nu är ju reliefen nästan 1mm på mitten, så jag måste göra något. Jag har redan varmböjt halsen två gånger, men den håller inte. Värmer jag mer är jag rädd att pärlemorinläggningarna förstörs. Försöker jag lossa greppbrädan, kommer jag att behöva göra om kantlisten. Jag kommer att gå på trästickan på baksidan av halsen, karva ur denna och fälla in en kolfiberstav och limma på en fanér-remsa på toppen. Därefter slipa och lacka. Vad tror ni om det? Risken är att det blir handarbete med stämjärn och filar, för jag kan inte riktigt tänka ut hur jag ska fräsa detta. Hur låter den då? Jo, faktiskt riktigt trevligt med förvånansvärt mycket volym och bas. Mensuren är kort , bara 308mm till 12:e bandet, dvs 616mm totalt, vilket kan jämföras med Levin standardmått på 626 och ibland något längre. Halsformen är skön, men med så tunn hals, måste den ha en halsförstärkning. Fortsättning följer.
|
|
|
Post by Klangfix on Jun 1, 2012 0:42:58 GMT 1
Har börjat borra ur baksidan av halsen där det sitter en mittsticka i Rio-jakaranda. Det går riktigt bra. Det tar lite tid bara.
Just nu undrar jag om någon har en list av Rio-jakaranda som jag skulle kunna få köpa som mäter minst 310mm x 5mm x 5mm eller större. Det är ett plus om listen är 5mm precis på ena hållet, eftersom diket är så brett.
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
Posts: 6,071
|
Post by Tyko on Jun 1, 2012 8:27:01 GMT 1
Jag ser ingen anledning till varför du skulle ha just Rio Jakaranda som infälld list på halsens baksida. Vanligt hederligt Indisk pallisander (RW) skulle funka och se nästan precis likadant ut. Eller vilket annat stabilt träslag som helst i princip. Nu verkar du fixa det hela bra med vanliga handverktyg men om du hade velat fräsa så hade jag rekommenderat att fixera halsen med greppbrädan nedåt mot ett bord. Sedan tillverkat ett anhåll att fixera kant i kant med halsen. Anhållet skulle vara något kilformad för att kompensera för halsens kilform. Därefter ett lika högt anhåll på andra sidan tätt ligande mot halsen. Sedan placeras fräsen på dom båda anhållen och med fräsens anhåll mot det kilformade anhållet ena sidan om halsen. Blir såklart svårt att komma åt i ytterändarna på halsen beroende på huvud och halsklack.
|
|
|
Post by Klangfix on Jun 1, 2012 12:48:39 GMT 1
Ja du har rätt. Jag ska såga en bit ur ett mörkbrunt träslag som jag har liggande. Fräsning hade kanske gått de mittersta 20-25 centimetrarna men för att komma ut i kanterna hade antingen krävt en stor jättefräs med ett gigantiskt rörligt bord eller en NC fräs.
|
|
|
Post by Klangfix on Jun 4, 2012 12:47:08 GMT 1
Jag fick lite komplikationer med greppbrädan. Det visade sig att bandstavsskårorna är inte skurna rakt utan vissa är skurna som om de skurits på frihand med en vinglig och böjlig sågklinga. Några av skårorna är väldigt böjda och måste pluggas och sågas om. Tyvärr innebar det att jag trots allt fick demontera kantlisten. Plötsligt blev det mer jobb än jag hade tänkt mig.  Men för övrigt så är slitsen på baksidan av halsen klar att limmas med 2st kolfiberstavar 2x12mm och en täckande trälist i mörkare trä.  Bilder kommer.
|
|
|
Post by Klangfix on Nov 12, 2012 14:47:45 GMT 1
Kanske har ursprunget börjat klarna. Jag tror att gitarren är gjord av Alfons Vavra i Tjeckoslovakien. Titta på denna:    Om denna fiolbyggare kan man läsa här: www.housle-vavra.cz/en/history.phpFrågan är bara om det är han som byggt gitarren. Han har kanske bara sålt den under sitt eget namn. Jag har i alla fall mailat och frågat. Vi får se om de svarar.
|
|
|
Post by Klangfix on Nov 13, 2012 11:17:10 GMT 1
Jag insåg att jag faktiskt hade fler bilder på renoveringen av denna gitarr. Det som har hänt med gitarren är att jag bl a har förstärkt halsen på baksidan med kolfiber samt även bandat om den efter att ha flyttat en del bandskåror som satt snett eller på annat sätt fel i position. Halsförstärkning Här borrar jag ur baksidan av halsen. Det finns inget bra sätt att fräsa detta dike eftersom jag saknar pelarfräs. Jag borrar med träborr med spets som är 4mm. Diket ska bli 5mm, så jag har lite vingelmån.  Efter borrningen övergår jag till stämjärn, fil och sandpapper.  Här sågar jag och hyvlar till en sticka som ska sitta på baksidan av halsen ovanpå kolfiberförstärkningen.  Före limning ser det ut så här. Lägg märke till specialklossen.  Limning av kolfiberstavar och täckande trälist.  Efter limning måste trälisten sågas av jämns med halsens profil.   Jag offrade till sist all originallack på baksidan av halsen. Halsen blev senare först sunburst-betsad och sen lackad med shellack. Fler bilder kommer på det färdiga resultatet. Plektrumskydd Såhär ser plektrumskyddet ut från baksidan. Den har en ovanlig fastsättning, där man använt en böjd bit plektrumskyddmaterial för att skapa hållaren. Den lilla celluloidremsan går att trögt skjuta in och ut för att anpassa läget. Ombandning Sneda och slitna bandstavar...  ...demonteras.  Kantlisten demonteras försiktigt med skalpell. Den är av celluloid och är lättantändlig, så vi struntar i varmluftspistolen.  Därefter slipas greppbrädan plan på ett sandpapper fasttejpat på ett hyllplan. Det sitter dubbelhäftande tejp under precis hela sandpappret, så att ytan ska bli riktigt jämn.  Här fyller jag igen vissa skåror som hamnat snett eller fel och sågar nya. Köp dock inte detta lim. Det har en dålig flaska som är svår att dosera från. Dessutom ser man inte hur mycket lim man faktiskt får.  Här kommer kantlisten på igen.  Här har greppbrädan fått nya bandstavar. Tangen (eller tången på svenska) har fått klippas av i ändarna så man får till ett litet överhäng ovanpå kantlisten. Specialtången är från Stewmac.  Till sist slipas bandstavarna i ändarna. Filen har fått tejp runt kanterna för att undvika att fila i kantlisten. Jag ska ta några fler bilder på det färdiga resultatet, för det verkar som dessa saknas. Återkommer.
|
|
magnus
Allvetande
Samlar all m?jlig Goya....
Posts: 6,775
|
Post by magnus on Nov 13, 2012 22:21:44 GMT 1
... Min erfarenhet av Levins stålsträngade gitarrer är att mensuren är 630 mm. Undantagen är ytterst få.
|
|
|
Post by Klangfix on Nov 14, 2012 14:51:02 GMT 1
Du har rätt. Jag dubbelkollade några gamla trådar. En Orchestra ligger t ex på 630mm. På min Levin parlor från 1919 är dock mensuren 313 x 2 =626mm. Stallbenet hamnar då på ungefär 628 till 631 mm snedställt då man inkluderar intoneringen.
(För nytillkomna läsare vill jag förtydliga att man brukar mäta mensuren som avståndet mellan nollband och 12:e band gånger två. Intoneringen ger några mm tillägg på positionen för stallbenet, men mensuren är fortfarande dubbla avståndet mellan 0:e och 12:e band.)
|
|