|
Post by Klangfix on Oct 15, 2011 20:01:06 GMT 1
|
|
|
Post by Peter on Oct 16, 2011 18:05:19 GMT 1
Lycka till med reparationen Björn.
Jag hade liknande problem med en Levin Royal. Den lagade jag med silverlod.
|
|
|
Post by abarth on Oct 16, 2011 18:12:22 GMT 1
Zinklod?
|
|
|
Post by Klangfix on Oct 16, 2011 19:33:01 GMT 1
Håller det verkligen? Hur lyckas man löda detta utan att det fäster i den delen som ska vara ledad?
|
|
|
Post by Peter on Oct 16, 2011 20:22:46 GMT 1
Håller det verkligen? Hur lyckas man löda detta utan att det fäster i den delen som ska vara ledad? Jag säger bara. -"det fonkar" Före  Efter 
|
|
sfe
Besserwisser

Det tråkiga med att vara pessimist är att man så ofta har rätt.
|
Post by sfe on Oct 17, 2011 19:07:51 GMT 1
Jag måste vara knäpp Peter. Jag tycker det ser ut som 2 olika trapetser på bilderna. Inte bara guld mot silver utan också loggan och hur mycket revan på vänstersidan syns.
|
|
magnus
Allvetande
Samlar all m?jlig Goya....
|
Post by magnus on Oct 17, 2011 19:28:57 GMT 1
Jag måste vara knäpp Peter. Jag tycker det ser ut som 2 olika trapetser på bilderna. Inte bara guld mot silver utan också loggan och hur mycket revan på vänstersidan syns. På den lagade syns inte revan. Om du kollar noga så är brottet på "baksidan" som den ligger på bilden. Och känner jag Peter rätt så har han lämnat den på kromning. Han kör mycket sådana trix... 
|
|
|
Post by Peter on Oct 17, 2011 20:31:17 GMT 1
Jag måste vara knäpp Peter. Jag tycker det ser ut som 2 olika trapetser på bilderna. Inte bara guld mot silver utan också loggan och hur mycket revan på vänstersidan syns. Och känner jag Peter rätt så har han lämnat den på kromning. Han kör mycket sådana trix...  Den blev överhettad vid lagningen och sen hårt polerad. Då försvann guldskiktet (som bara är 2 mymeter tjockt)
|
|
|
Post by Klangfix on Oct 22, 2011 9:03:08 GMT 1
Någon som har en liten bit silverlod till salu? JULA säljer men de kostar 500 spänn. Jag tänkte inte börja med silversmide, bara laga detta. Gaslåga kan jag nog ordna....
|
|
|
Post by Peter on Oct 22, 2011 9:34:27 GMT 1
Någon som har en liten bit silverlod till salu? JULA säljer men de kostar 500 spänn. Jag tänkte inte börja med silversmide, bara laga detta. Gaslåga kan jag nog ordna.... Ska du ha både pulver och tråd?
|
|
|
Post by Klangfix on Oct 22, 2011 11:51:55 GMT 1
Ja om inte pulvret redan sitter på tråden, som det gör på julas tråd.
|
|
Patrik
Besserwisser

Spela framför allt!
|
Post by Patrik on Oct 22, 2011 16:21:04 GMT 1
Någon som har en liten bit silverlod till salu? JULA säljer men de kostar 500 spänn. Jag tänkte inte börja med silversmide, bara laga detta. Gaslåga kan jag nog ordna.... Du kanske kan kolla med någon silversmed? Borde väl finnas några stycken i Lund? /patrik
|
|
|
Post by Klangfix on Apr 24, 2012 16:09:00 GMT 1
Någon undrar kanske hur det gick...  Ja, det blev en seg historia. Jag hade ju för mig att jag skulle försöka löda ihop detta på något sätt. Alternativt skulle jag tillverka en ny del i mässing, eftersom jag redan gjort det en gång innan. Se tidigare tråd: ackegura.proboards.com/index.cgi?board=gitarrer&action=display&thread=4907Nåväl, jag kunde väl inte riktigt bärga mig, så jag köpte en liten gasbrännare på JULA som jag trodde skulle fungera. Först fick jag en bit silverlod av min svåger, med högt tenninnehåll, som jag testade på ett par mässingsbitar. Detta lod var dock väldigt mjukt och jag var lite skeptisk till hur det skulle se ut och om det skulle gå att förgylla. Sen läste jag på internet att det fanns hur många silverlod som helst till alla möjliga ändamål. Jag hittade då ett silverlod som väl var en bronslegering med hög silverhalt. Smältpunkten var kring 630 grader och man fick även köpa en burk flussmedel till. Jag testade åter min lilla gasbrännare på en mässingsbit och försökte få lodet att flyta ut. Istället för att flyta ut kunde jag efter 5 minuters värmande knappt smälta lodet. Än mindre kunde jag värma mässingsbiten så den kom upp i 630 grader. Det krävdes högre effekt. Dessutom gick jag länge och funderade på hur jag skulle göra med själva gångjärnsfunktionen i stränghållaren. Jag ville ju helst att hållaren fortfarande skulle vara ledad så att den kunde följa med om man gjorde en stallförändring. Då kom jag på att man kanske kunde bända upp krullen och lossa den från den stora delen och sedan kapa den till ett U. På så vis skulle det kunna bli ett öppet gångjärn där den stora biten bara är hakad på den fastskruvade delen. Nästa steg var att skaffa en större brännare. Bauhaus hade en för 369kr. (Nu ökade priset ytterligare på denna reparation  Silverlodet, flussmedlet och den första gasbrännaren var inte heller gratis.) efter ett fösök utomhus där jag konstaterade att det blev för kallt p g a vindavkylning, gick jag inomhus och fortsatte värma lödstället. Efter nästan 20 minuter flöt silverlodet ut precis osm en snygg tennlödning. Men det bästa av allt var att fogen var mässingsfärgad.  Här är bilder efter lödningen men då den bara är grovslipad.    Efter slipning, polering och montage:    Man ska aldrig ge upp. 
|
|
|
Post by rogerh on Apr 24, 2012 19:03:56 GMT 1
Hur bra som helst! 
|
|
|
Post by Tyge on Apr 24, 2012 19:49:40 GMT 1
Väldigt snyggt, som vanligt! Men har du inte gått över ån efter vatten? Jag löder alla kopparrör med 'silverlod', alltså 3% silver och resten tenn, såkallad kapillärlödning. Värmer till drygt 200 gr C och lägger lödtråden mot och i ett blink drar tennet runt i hela fogen. Det lär gå med varmluftspistol. Ingen fluss, bara rena ytor. Gnider oxidlager bort med en duk, typ grov kökssvamp. Alla rörmokare har mjuklod. Kostar en hundring/metern. Otroligt starkt. Det var väl så man satte ihop cykler förr i världen. Lättmetalsditon är svetsade.
Är jag fel ute?
|
|