|
Post by Klangfix on Aug 2, 2011 23:55:39 GMT 1
Jag lyckades till sist byta bort mina högtalare som inte längre fick plats i vardagsrummet mot en Levin modell 25 Kansas från 1953. I katalogerna på den tiden såg de ut så här:  Mer info här: www.vintage-guitars.se/Levin_Model_25_Kansas_info.htmMin är i ett jättefint skick i lacken men den har tappat färgen fullständigt. Den liknar mer den här fast min är ännu ljusare:  (Det skulle vara kul att veta vilken färg som var så fruktansvärt ljuskänslig.) Nåväl, jag har i alla fall plockat av halsen för att göra en halsomsättning, men blir lite osäker på om den verkligen har aluminiumförstärkning. Om inte, så hade jag tänkte förstärka den själv. Har ni några tips på hur man ser om den faktiskt är färstärkt eller ej? Det syns inte i änden av halsen, trots att halsen nu är separerad från kroppen. Jag vill inte slita av greppbrädan i onödan. Borra hål kanske? Röntgen? 
|
|
|
Post by Klangfix on Aug 3, 2011 0:15:03 GMT 1
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Aug 3, 2011 0:38:43 GMT 1
Ha  , det är ju min verkstadsgitarr som du visar på bilden!!! Min har t-balk i halsen och det ser man från änden av halsen när man tagit loss halsen, frässpåret brukar gå hela vägen ut. Sedan är jag ganska övertygad om att min aldrig varit så mörk som på bilden från katalogen. Möjligtvis något mörkare men inte så mycket. Kan hända hade man fler färgvariationer än man visade i katalogen?
|
|
|
Post by Klangfix on Aug 3, 2011 12:28:02 GMT 1
Ja, det är precis det jag menar. Visst brukar man se fräsningen i änden av halsen när den är avplockad??? Fast halsen är spikrak, så det kan ju hända att det finns en balk gömd inuti ändå. I min modell 35 från 1941, syns inte heller aluminiumbalken tror jag, så det har nog varierat. Det var mest en undran om det verkligen var alumiumbalk i alla "modell 25 Kansas-gitarrer" eller om man kan räkna med att råka ut för halsar utan?
Att gitarren varit riktigt mörk är uppenbart då man plockar bort halsen eller stämskruvarna. Där är färgen opåverkad och riktigt kaffe-mörk. Helt otroligt att UV-ljus kan reducera ett färgpigment till den milda grad som det faktiskt är på den här modellen. Det måste ha varit någon annan färg, för min Levin de Luxe från 1949 är fortfarande fint sunburst-färgad och den har varit utsatt för mycket solljus genom tiderna.
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Aug 3, 2011 19:02:13 GMT 1
Min 25:a som du ser på bilden hade ingen sådan mörk färg runt halsen då jag tog bort halsen.
|
|
|
Post by Klangfix on Aug 3, 2011 22:25:58 GMT 1
Har du kollat under stämskruvarna? Min är mörkbrun där.
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Aug 8, 2011 1:30:43 GMT 1
Har du kollat under st�mskruvarna? Min �r m�rkbrun d�r. Får kolla nästa gång jag byter strängar....typ 2013.... 
|
|
magnus
Allvetande
Samlar all m?jlig Goya....
|
Post by magnus on Aug 8, 2011 7:49:56 GMT 1
Visst brukar man se fräsningen i änden av halsen när den är avplockad??? Min modell 55 från 1939 ser ut så här.  Det kan hända at det ser annorlunda ut på modeller från den tiden utan laminerad hals, men min Goya F-27 från 1964 ser likadan ut: 
|
|
|
Post by Klangfix on Aug 8, 2011 12:18:58 GMT 1
Jag ska nog trots allt provborra under en bandstav och se om det kommer upp aluminiumspån. Jag kollade igen på min hals från 1941 från en model 35. Den har också synlig aluminiumbalk - visserligen inte lika tydligt som model 55, men den syns.
Igår limmade jag dit en kil under greppbrädan på halsen. Om allt går som det ska ska jag limma tillbaka halsen i veckan, men först ska alla bandstavarna av och nya ska på. Det blir bilder på allt sen, men jag hinner inte just nu.
|
|
|
Post by Klangfix on Aug 10, 2011 22:20:45 GMT 1
Nej, nu vet jag inte hur jag ska göra. Jag hittar ingen alumiumbalk i halsen när jag provborrar genom greppbrädan i mitten. Kan det vara så att de har missat att sätta dit en balk. Halsen är visserligen rak, men nu har jag den ju loss. Ska jag förstärka halsen är det mycket lättare nu, men då måste jag slita av greppbrädan och sen sätta dit den igen. Ska jag chansa på att halsen håller sig rak?
|
|
magnus
Allvetande
|
Post by magnus on Aug 10, 2011 22:32:26 GMT 1
Ska jag förstärka halsen är det mycket lättare nu, men då måste jag slita av greppbrädan och sen sätta dit den igen. ;D Björn, jag rekommenderar dig att i det längsta motstå driften att slita av greppbrädan.
|
|
|
Post by rogerh on Aug 11, 2011 11:08:52 GMT 1
Skulle halsen böja sig i framtiden kan man alltid värma den rak.
|
|
magnus
Allvetande
|
Post by magnus on Aug 11, 2011 11:15:40 GMT 1
Om halsen är rak idag på en gitarr från 1953 så ser jag ingen anledning till oro. Du kan ju alltid stränga den med 011 eller Newtone Heritage eller dylikt.
|
|
|
Post by Klangfix on Aug 11, 2011 13:21:21 GMT 1
OK då. Ju färre ingrepp ju mindre åverkan på originallack m m. Då kör vi! På med nya band och ihop med hals och kropp! :-)
|
|
|
Post by Klangfix on Aug 18, 2011 23:08:04 GMT 1
|
|