dew
Messersmither
|
Post by dew on Jun 24, 2006 17:14:22 GMT 1
Jag har en ligger hemma, som jag tog ur mín gitarr. Den är ok, men inte mer. Jag tycker inte att den är outstanding på något sätt. /dew
|
|
dew
Messersmither
|
Post by dew on Jun 24, 2006 17:16:25 GMT 1
Jag har testat en del system med undersadel, och jag har alltid haft problem med det som jag säger på "kvackandet" (kommer för närvarande inte på vad det heter på engelska)./dew Varför inte testa B-Band A2 eller A2? Då är det är även med en mik som man klistar under locket. Det gör att man får bort det där typiska undersadelmikrofonsljudet och det blir ett mycket varmare och mer naturtroget akustiskt ljud. Jo, det kan säkert vara något att testa. Men A2 eller A2, skrev du fel eller ska det vara så? /dew
|
|
dew
Messersmither
|
Post by dew on Jun 24, 2006 17:25:47 GMT 1
Jag har testat en del system med undersadel, och jag har alltid haft problem med det som jag säger på "kvackandet" (kommer för närvarande inte på vad det heter på engelska)./dew Varför inte testa B-Band A2 eller A2? Då är det är även med en mik som man klistar under locket. Det gör att man får bort det där typiska undersadelmikrofonsljudet och det blir ett mycket varmare och mer naturtroget akustiskt ljud. Menar du en AST? Var påväg att prova en sådan, men sen när jag satt tillbaka min fishman rare earth, så blev det inte så. Men jag kanske måste det någon gång. /dew
|
|
dew
Messersmither
|
Post by dew on Jun 24, 2006 17:29:26 GMT 1
Jag har testat en del system med undersadel, och jag har alltid haft problem med det som jag säger på "kvackandet" (kommer för närvarande inte på vad det heter på engelska). Och om man får det eller inte beror lite på spelstil. Så för mig är det bäst med ljudhålsmikrofon. Sen har jag till det för att få ett bra akustiskt ljud, och det är oavsett, om det är undersadel eller ljudhål, eller fishman, schertler eller b-band. EQ, och en multieffekt, som betstår av eq, reverb och quadchorus. /dew Nyfiken på vad du menar med "kvackandet"? Du har alltså EQ mm utanför gitarren? Tack för länken, nu har jag "lite" att läsa igenom ;D Dels så låter det onaturligt, och sedan distat. Det är när jag tar ordenligt. Oftast så låter det inte så bra i gitarren heller, men en ljudhålsmikrofon bryr sig inte om hur gitarren låter, bara hur strängen vibrerar. Sen har många undersadel mikrofoner dåligt ljud i alla fall. Men det gäller inte b-band, fishman och schertler /dew /dew
|
|
|
Post by Peter on Jun 24, 2006 19:17:47 GMT 1
Varför inte testa B-Band A2 eller A2? Då är det är även med en mik som man klistar under locket. Det gör att man får bort det där typiska undersadelmikrofonsljudet och det blir ett mycket varmare och mer naturtroget akustiskt ljud. Jo, det kan säkert vara något att testa. Men A2 eller A2, skrev du fel eller ska det vara så? /dew F*n också. Jag måste vart full. Jag menade A2 resp A6
|
|
|
Post by Peter on Jun 24, 2006 19:22:43 GMT 1
Varför inte testa B-Band A2 eller A2? Då är det är även med en mik som man klistar under locket. Det gör att man får bort det där typiska undersadelmikrofonsljudet och det blir ett mycket varmare och mer naturtroget akustiskt ljud. Menar du en AST? Var påväg att prova en sådan, men sen när jag satt tillbaka min fishman rare earth, så blev det inte så. Men jag kanske måste det någon gång. /dew Jo, jag menar AST ( Acoustic Sound Transducer)som komplement till UST ( Under Sadle Transducer)
|
|
|
Post by mikael on Jun 24, 2006 22:25:53 GMT 1
Menar du en AST? Var påväg att prova en sådan, men sen när jag satt tillbaka min fishman rare earth, så blev det inte så. Men jag kanske måste det någon gång. /dew Jo, jag menar AST ( Acoustic Sound Transducer)som komplement till UST ( Under Sadle Transducer) Jag har fått upp intresset för B-Band nu, och har kommit fram till att om jag ska testa det så blir det en UST kombinerad med AST eller UST kombinerad med AG-micken, tillsammans med A.2 Preampen. Det visar sig, ska nu undersöka vart man kan köpa och eventuellt få hjälp med detta.
|
|
|
Post by Peter on Jun 24, 2006 22:52:31 GMT 1
Återkom gärna med ditt pris. Kanske kan jag hjälpa dig med ett bra pris. Jag vet en bra handlare (som dessutom är en riktigt duktig instrumentmakare också)
|
|
|
Post by mikael on Jun 25, 2006 7:42:21 GMT 1
Återkom gärna med ditt pris. Kanske kan jag hjälpa dig med ett bra pris. Jag vet en bra handlare (som dessutom är en riktigt duktig instrumentmakare också) Tackar, det ska jag göra
|
|
|
Post by mikael on Jun 28, 2006 18:26:56 GMT 1
Här kommer ett par till funderingar.
Kollade runt lite och fann B-bands svenske ÅF Luthman Scandinavia. Priserna på det B-Band system jag tänkt mig verkar bli lagomt för min ekonomi.
Kollade lite på sidan och fann Fishmans mickar också.
Ang ljudhåls mickarna så har Fishman då en som heter "Rare Earth Humbucker" och en som heter "Rare Earth Single Coil".
Har sett dessa benämningar i el-gitarr sammanhang, men vad innebär "humbucker" och "single coil"? Och vad betyder det ljudmässigt då för en acke?
|
|
|
Post by Peter on Jun 28, 2006 21:16:47 GMT 1
Ang ljudhåls mickarna så har Fishman då en som heter "Rare Earth Humbucker" och en som heter "Rare Earth Single Coil". Har sett dessa benämningar i el-gitarr sammanhang, men vad innebär "humbucker" och "single coil"? Och vad betyder det ljudmässigt då för en acke? Vet inte. Hoppas någon annan här kan ge ett bra svar.
|
|
|
Post by molle on Jun 28, 2006 21:22:45 GMT 1
Här kommer ett par till funderingar. Kollade runt lite och fann B-bands svenske ÅF Luthman Scandinavia. Priserna på det B-Band system jag tänkt mig verkar bli lagomt för min ekonomi. Kollade lite på sidan och fann Fishmans mickar också. Ang ljudhåls mickarna så har Fishman då en som heter "Rare Earth Humbucker" och en som heter "Rare Earth Single Coil". Har sett dessa benämningar i el-gitarr sammanhang, men vad innebär "humbucker" och "single coil"? Och vad betyder det ljudmässigt då för en acke? Skillnaden på Humbucker och Single Coil-mickar till akke-guror är väl den samma som till elgitarrer. En HB-mick är brumfri och kanske lite varmare i tonen, medan en SC inte är så lyckad ihop med lysrör eller dataskärmar. Fishman Rare Earth har jag aldrig testat, men dom har ju ett gott rykte. Jag kan bara åter igen rekommendera Sunrise om det är ljudhålsmick du villa ha.
|
|
|
Post by mikael on Jun 29, 2006 18:19:01 GMT 1
Hehe! Egentligen vet jag inte vad jag vill ha eftersom detta är nytt för mig. MEN: Jag ska iaf börja i nån ända och det blir nog att testa antingen B-band kombon som jag funderat ihop eller en ljudhåls mick Sunrise eller Fishman. Vilket jag börjar med återstår att se. Men det lutar åt B-band, men om jag känner mig rätt så kommer jag att testa "ljudhåls.." också. Det går ju faktiskt att ha båda lösningarna eftersom de är lätta att montera på/av. Tex, jag börjar med att prova B-band, blir jag missnöjd så plockar jag ur den och provar nåt annat. Blir jag nöjd så får den sitta kvar och jag provar en ljudhåls ändå Vid ett senare tillfälle.
|
|
|
Post by Peter on Jun 29, 2006 18:31:39 GMT 1
Tex, jag börjar med att prova B-band, blir jag missnöjd så plockar jag ur den och provar nåt annat. Och lämnar borrhål i stallet och ett större ändpinnes-hål
|
|
|
Post by mikael on Jun 29, 2006 19:33:04 GMT 1
Tex, jag börjar med att prova B-band, blir jag missnöjd så plockar jag ur den och provar nåt annat. Och lämnar borrhål i stallet och ett större ändpinnes-hål Ehhh Du har rätt där på den punkten..... Hmmm, jag gör så här: Ska ner till Sthlm om 2 veckor. JAM hittar jag till så jag knallar dit och be att få prova de guror som har ungefär samma B-band lösning som jag vill prova, samt ljudhåls mick. Det som kan vara det enda återstående problemet är då att alla gitarrer har ett unikt sound i sig själva! Men jag vet att dom har en del Tanglewood med B-band monterat så jag kan kolla in dom till en början.
|
|