|
Post by way2loud on Mar 6, 2015 23:53:58 GMT 1
Kondensatorn på den nedersta poten skall bort tycker jag, utan att ha jämfört med något etablerat schema på nätet. Annars ser kopplingen helt OK ut. Min erfarenhet med sånt här är att om något man (eller nån annan) kopplat inte funkar som tänkt så beror det oftast på nåt misstag som gör att inkopplingen inte överensstämmer med schemat. Sånt kan vara svårt att se själv, medan en inkallad hjälpreda genast ser det. Man är helt enkelt blind för sina egna fel. Hör du ingen skillnad oavsett om den nedre kondingen är med eller inte så finns det helt klart ett fel - det bör höras tydligt, beroende lite på värdet på kondingen förståss. (Och den kondingen påverkar bara mittmiken, efter vad det ser ut.) Att byta från SD till original är visserligen en smaksak men anledningen till att SD, DiMarzio m.fl. hade en sån otrolig framgång på 70- och 80-talen är att mikarna som Gibson och Fender gjorde då inte lät speciellt bra för de flesta. Fenders mikar från sent 70 har ord om sig att ha låg output vilket enligt vissa historier skulle bero på att man råkat köpa in fel tråd, för tjock, men man brydde sig inte utan lindade på fulla spolar med denna tråd och så fick det vara bra med det. Resultatet blev allt för få varv = låg utgångssignal. Dessutom snålade man med materialet i magneterna eftersom man kunde spara några ören på det. Gitarren är väl från -78? S = seventy, 8 = 8. Visst, amerikanska Fender gitarrer från -70 och -80 talen är inte alltid av hög kvalitet. Om man ska ha en bra Strata med hög byggkvalitet, fina pickuper och fin spelbarhet till ett hyfsat pris (fast dom är inte så billiga längre) skulle jag satsat på en japanbyggd Squire Silver Series från -92 eller något år framåt. Kvaliteten på dessa är väl så hög som de amerikanska motsvarigheterna.
|
|
Deleted
Deleted Member
Posts: 0
|
Post by Deleted on Mar 6, 2015 23:57:48 GMT 1
KAn vara fel både på tonkontrollen till mittmicken och kondensatorn. Byt plats på tonkontrollerna. Det kan vara tonkontrollen som satt sig i ett läge. HÄNDER DET NÅGON NÄR DU VRIDER PÅ TONKONTROLLEN FÖR MITTMICKEN? Och nej. Fortfarande har inte Fender släppt något värt att hänga i julgranen ifrån 70-talet. Eftersom jakten på billig konstruktion och spara pengar gjordes överallt. För att mota japanska kopior i grind. De fick de sota för. Jag köper hellre något ifrån Fender gjort efter 1985 än mellan 1966-1983. Alltså i princip hela 70-talet. Speciellt andra hälften var de vedervärdiga. Gibson likaså, men inte i lika hög grad. Eftersom de hade fast hals så märktes skillnaden på japanska kopior och original i större grad. Men men OT. Jag håller med om att de köpte kass tråd och lindade pickuperna snålt . Det finns anledning att ha tonkontroll på stallmicken faktiskt. Man kan lätt byta den. Den i mitten behöver ingen ton tycker jag. Jag tycker det är inte lika stor skillnad mellan PRE-CBS strator och POST-CBS strator som det är mellan endera och "under CBS" strator. William Shchultz var mannen som räddade Fender i början av 80-talet när han köpte loss det ifrån CBS. Idag är bara Fender ett privat riskkapitalbolag.
|
|
|
Post by Claescaster on Mar 7, 2015 10:39:41 GMT 1
Okej, tack för alla bra svar. Nu ska vi sätta igång och se om vi kan få någon ordning på det här. Angående ljudet i orginalmickarna så låter de bättre än något jag tidigare hört, jag älskar ljudet i mina Japan-strator, jag har haft en 3-4 stycken och just nu har jag en Tokai Silver star med grey bobbin pickuper från samma år som låter väldigt lika men jag tycker ändå att Fendern är snäppet bättre. Men jag förstår fullt att under 1980-90-talet så måste ljudet i den här låtit skit för det jag gillar är att de är så anslagskänsliga, lite som när man spelar på en bra Fender rörstärkare. Halsen är gjord 1978, S8, men kroppen, plektrumskyddet och mickarna är stämplade 1979.
|
|
|
Post by Claescaster on Mar 7, 2015 12:25:30 GMT 1
And the winner is....
Svart och vitt var tvärtom på mitt-micken. Jag tog dessutom bort den extra kondensatorn och vände på sladdarna till micken och nu funkar allt precis som det ska. Tusen tack till alla som hjälpte till och jag ska försöka få upp en video under dagen så ni får höra den.
Claes
|
|
|
Post by Claescaster on Mar 7, 2015 12:29:33 GMT 1
och jag håller helt med er, det är ingen skillnad i kvalite mellan min Silver series Tokai från 1979 och Fendern, och då är dessutom min Tokai den billigaste i deras Strata-serie. Men men, jag fick Fendern billigt och eftersom allt jag äger är antingen Leviner eller Japaner så vill jag ha provat "The real deal" åtminstone.
|
|
|
Post by way2loud on Mar 7, 2015 19:11:15 GMT 1
Kul att du fick ordning på det till slut.....och delad glädje är dubbel glädje osv Det bara visar än en gång på nyttan av ett sånt här forum! Ser fram emot att lyssna på resultatet.
Om du vill ha reda på att mittpickupen är RWRP (som det egentligen skall vara) kan du ju testa om brummet blir mindre i läge två och fyra, dvs om du har en humbuckereffekt i dessa lägen. Om brummet inte minskar är mittmicken lindad lika som stall- och halsmicken och magneterna är polvända likadant. Men detta är mer av akademiskt intresse, ljudet är viktigare.
|
|
|
Post by Claescaster on Mar 8, 2015 0:57:39 GMT 1
okej så här låter den
|
|
|
Post by way2loud on Mar 8, 2015 1:39:12 GMT 1
Den låter helt som den ska. Fin klarhet och twang, relativt brumfritt också vad man kan bedöma. Hoppas tonkontrollerna funkar ok också, annars kan man alltid laborera med kondensatorvärden och flytta tonkontroll till annan pickup etc. Eller, om man helt vill kunna koppla ur tonkontrollen - modda potentiometerbanan med isolerande lack eller avbrott så att man får nåt jämförbart med Fenders "no load control" . Skillnaden blir inte så stor dock.
|
|
|
Post by Claescaster on Mar 8, 2015 9:30:11 GMT 1
Lite brummar det allt men jag föredrar att köra oskärmat i mina gitarrer eftersom eluttagen är största problemet, inte gitarren. Jag har spänningsskydd på jacket till datorn och lite andra grejer eftersom elen går upp och ned, man ser det till och med på lamporna att de lyser starkare och svagare, men tyvärr inte till min Fender stärkare men det borde jag skaffa.
|
|
|
Post by way2loud on Mar 8, 2015 9:48:04 GMT 1
Jag har aldrig hört talas om nån som använder UPS-aggregat till gitarrförstärkare, men här kanske det är motiverat Eller en elbesiktning kanske.... Hursohelst, jag har skärmat och stjärnjordat flera gitarrer och basar, och den som var svårast att få tyst var en Strata. Men man har ju tre enkelspolepickuper och urfräsningarna är många och utbredda. Och man har ganska många lödningar som kan bråka också.
|
|
Deleted
Deleted Member
Posts: 0
|
Post by Deleted on Mar 8, 2015 17:59:05 GMT 1
Lite brummar det allt men jag föredrar att köra oskärmat i mina gitarrer eftersom eluttagen är största problemet, inte gitarren. Jag har spänningsskydd på jacket till datorn och lite andra grejer eftersom elen går upp och ned, man ser det till och med på lamporna att de lyser starkare och svagare, men tyvärr inte till min Fender stärkare men det borde jag skaffa. Detta blir alltmer ett aber för älskare av single coil pickuper, vintage amps, och liknande. Luften är idag full med så mycket frekvenser som egentligen inte är i närheten av att störa dessa, men det kommer in som brus och "mobiltelefonljud" i både förstärkare och pickuper oavsett hur man vrider och vänder på sig i vinkel mot högtalaren. Klangfix kan vittna om problem då han bor både i närheten av järnväg samt en kraftig mobilantenn några hundra meter bort. Man måste nog skärma med koppartejp och skydda alltmer i dagens läge, t ex: Ilitch Noise Cancelling SystemTja, de däringa SUHR gör sådana plektrumskydd också. Eller "bakplåtar". Det blir tyst som piss i strumpan och man behöver inte modifiera sin vintage gitarr ALLS. Den blir fullt återställbar. Dessutom förblir ljudet exakt likadant, förutom 50 och 60 Hz brummet.
|
|
|
Post by Claescaster on Apr 29, 2015 10:41:21 GMT 1
Jag kanske kan ställa en till elektronikfråga? Jag rustade just upp en gammal Hagström III från 1970 och har lite funderingar kring switch-systemet de använde. Har någon en liknande Hagström eller vet hur de funkar? Jag gillar verkligen ljudet ur alla tre mickarna och switcharna funkar bra till alla mickar men om jag väljar två mickar samtidigt så halveras volymen, ska det vara så? Har någon koll på vad som skulle kunna vara fel annars? Den verkar aldrig ha varit öppnad innan och elektroniken ser ut att vara orginal och orörd.
|
|
|
Post by way2loud on Apr 29, 2015 11:43:14 GMT 1
Här finns en resurs med iaf två scheman på en Hagström III från -66. www.hagstrom.org.uk/Schematics/HagstromSchematics.htmNär man jämför med dina bilder ser det onekligen ut som original. Två parallellkopplade singlecoilmickar finns ju på många gitarrer och skall normalt inte ge en sån volymminskning föutsatt att någon inte har av misstag t.ex. anslutit mittpickupen i motfas. Färgen på pickupkablarna tyder dock inte på det. Men du kan ju testa med skruvmejseltricket som jag nämnde ovan. Får du samma volymminskning oavsett vilket par av pickuper du väljer? Hagström verkar ha kommit över ett stort parti billiga skjutomkopplare (= potentiella felkällor) vid den tiden, allting utom huvudvolym sköts med dessa. Det är nog bara att nysta i härvan och kanske leta efter brott eller kortslutning. Ett enkelt sätt att börja är att parallellkoppla pickuperna med t.ex. en liten kabel med två krokodilklämmor och se om det blir skillnad. Eller parallellkoppla dom direkt till utgångsjacket. Ska man eliminera lite felkällor sedan kan man ju koppla ur icke nödvändiga grejor som muteomkopplaren och on-off omkopplaren. Men du kanske vill ha den absolut original? Edit: när jag kollar igen ser jag att jordkablarna inte är kopplade som på schemat och att potentiometerinkopplingen inte heller verkar stämma riktigt. Ena sidan av potentiometern ska vara ansluten till jord. Principen med bara en gemensam jordpunkt är alltid bra, och här finns ju den punkten dit alla röda kablar går som kan användas. Stallet och alufolien i botten bör också anslutas hit.
|
|
|
Post by Claescaster on Apr 30, 2015 8:45:18 GMT 1
Det verkar lite skumt, den brummar inte men eftersom varken on/off switchen eller potten ser ut att vara jordade så borde ett fel ligga där. Sen undrar jag varför switcharna är kopplade till jord genom kondensatorerna, kan det verkligen stämma?
|
|
|
Post by way2loud on Apr 30, 2015 12:08:11 GMT 1
On/off switchen skall kortsluta alla pickuper till jord, då blir det förhoppningsvis helt tyst Mute switchen gör samma sak men via ett motstånd på 12kohm. Eftersom pickuperna var för sig har en resistans på säg 5-6 kohm borde man då få en viss minskning av volymen.
En kortslutning av pickup via en mindre kondensator till jord blir ett lågpassfilter, dvs minskar diskanten, kallas här "bass", egentligen missvisande eftersom basen inte ökar. Här har man satt en switch i serie med kondensatorn för diskanavskärning on/off, men på de flesta gitarrer finns i stället ett variabelt motstånd i serie med kondensatorn vilket ger variabel diskantavskärning. Fenders " no load pot" är ju variabelt motstånd med en switch i ändläget för att helt koppla bort kondensatorn, en kombination alltså. En vanlig diskantkontroll med potentiometer i serie med kondensator ger alltså alltid en viss liten diskanavskärning även i minläget.
En mindre kondensator seriekopplad med pickup blir ett högpassfilter, dvs minskar basen, kallas här" high"
Eftersom jag konstruerade reglerteknik i mitt yrkesverksamma liv är jag lite allergisk mot såna här julgranar, men samtidigt är det ju kul med många knappar.... Fenders lösning på Stratorna är nog en av de mera optimala vilket också har visat sig över tid.
Kollade på dina bilder igen. Är det en remsa tejp i halsfickan för att minska stränghöjden? Det brukar inte vara bra för sustainen.
|
|